Florencie obry nechce: NE pro SUV!

  10:42
Zastupitelstvo perly Toskánska v úterý schválilo vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nebudou moci vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě. Vyhláška vstoupí v platnost 1. ledna 2005, rezidenti budou omilostněni.

Od nového roku budou mít "teréňáky" v Itálii život o něco těžší.

Florencie je nechce pustit do svého starobylého centra.

S největší pravděpodobností se nepodívají ani do Říma ke Koloseu.

Florencie je prvním městem v Itálii, které se do boje proti velkým autům pustilo naplno.

Zastáncům tohoto opatření jsou největším trnem v oku off-roady a vozy sportovně-užitkové, známé jako "SUVčka".

Florentský radní zabývající se problematikou životního prostředí Claudio del Lungo doufá, že nová vyhláška rozpoutá diskuzi o "nevhodném využívaní těchto vozidel v obydlených centrech".

Čtěte také: Teréňáky, hybaj z města!
"Je známo, že ulice a chodníky městských center mají pro svůj historický původ omezené rozměry a proto jsou absolutně nevhodné pro provoz a parkování těchto vozidel," pokračuje del Lungo.

Podle italského serveru repubblica.it se v Itálii počet nově přihlašovaných terénních aut za posledních šest let zdvojnásobil. Dnes už tvoří prodeje off-roadů a "SUVček" více než 5 procent celkových prodejů aut v Itálii. V ČR je to 1,85 % z prodaných nových aut za první pololetí letošního roku.

Diskuzi na téma smysluplnosti terénně zaměřených aut rozpoutali pařížští radní, kteří o zákazu vjezdu SUV do města začali uvažovat v červnu letošního roku. Vzápětí si italská města vzpomněla, že jim velká a pro chodce nebezpečná auta, která zabírají hodně místa, také vadí.

Římská radnice zvažuje opatření, která budou k silničním obrům ještě tvrdší. Radní Mario Di Carlo navrhuje tři fáze "války". Za prvé: v určitých dnech týdne úplný zákaz jízdy všem SUV ve vymezené oblasti. Dalším opatřením má být absolutní zákaz vjezdu těchto aut do centra města, povolenky by měly být vydávány jen v omezeném množství a za nemalé peníze (návrh mluví o 1000 eurech ročně). Poslední omezení by se mělo dotknout rezidentů, kteří by měli za parkovaní svých "teréňáků" platit stejně jako návštěvníci města.

Alberto Fiorillo, jeden z ekologů, který do "SUV-boje" vytáhl, se odvolává na renomovaný italský motoristický časopis Quattroruote:"...řidič osobního automobilu je při bočním nárazu 30 krát více ohrožen na životě pokud se střetne s SUV." Pokračuje: "Při bočním nárazu SUV do normálního auta je nebezpečí usmrcení 5,6 krát větší než v případě střetu dvou "normálních" aut."

Americký úřadu pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) ze svých statistik vypočítal, že nebezpečí převrhnutí SUV je třikrát větší, než v případě auta tradičního typu.

Největší hádka se strhla kolem spotřeby a znečišťování ovzduší. Ekologové tvrdí, že spotřebovávají více paliva, než obyčejná auta. Zastánci off-roadů a SUV zase říkají, že mají pod kapotami vesměs ty samé motory, které se montují do klasických aut. Ekologové vypočetli, že deset nejprodávanějších SUV spotřebovává o 60-70% paliva více než deset nejprodávanějších aut v Itálii.

Na internetových stránkách italského deníku La Repubblica proběhlo v říjnu hlasování čtenářů. O otázce: "Měl by podle Vás být omezen vjezd aut typu off-road a SUV do měst?" hlasovalo 50 tisíc čtenářů, 77% jich odpovědělo ANO, 22% nesouhlasilo, 1% je nerozhodnuté.

Do věci se poté vložil i italský ministr životního prostředí Altero Matteoli, reagoval slovy: "Je evidentní, že občané žádají konkrétní řešení." Italská vláda nyní zpracovává návrh na uvalení speciální daně na auta, která více znečišťují  životní prostředí a zabírají hodně místa. V tomto případě nejsou v ohrožení jen SUV, ale také supersportovní auta a velké limuzíny.

Inspirovat se mohou u Francouzů, kteří budou od nového roku majitele "špinavých" (více znečišťujících) aut trestat vyššími poplatky a to až do výše 3200 euro, naopak řidiči aut k životnímu prostředí přátelských dostanou slevu.

Na kahánku mají SUV i v Americe, kde jsou podrobovány stále větší kritice. Téměř pětinu vozového parku Američanů tvoří tyto hybridy mezi autem do terénu, užitkovým autem a luxusní limuzínou a polovina prodejů tří největších amerických automobilek připadá na terénní auta (Ford, GM a Chrysler), píše la Repubblica.

Co si o opatřeních florentské radnice myslí dovozce legendárních terénních automobilů Land Rover?

"Jde o populistická opatření, která nabízí pouze na pohled efektní, nikoliv efektivní řešení problémů. Teď jde o SUV, příště půjde třeba o vany. Přitom na znečištění v centrech měst se podílí zejména staré automobily a zbožím přetížené dodávky. Znemožní zastupitelé Florencie zásobování obchodů ve městě nebo začnou vydávat desítky výjimek? Diskriminace jedné skupiny obyvatel nic neřeší," říká Michal Janoušek, CEO Land Rover v ČR.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...