Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě patří výkonná úhlová bruska a zůstává za ním dílo v podobě pokácených policejních radarů u okresních silnic. Pro radary přeplněnou Itálii je největší problém, že inspiruje řadu napodobitelů. Fantom kácející radary dosáhl svého – pravidla jejich rozmisťování nyní řeší vláda.

Itálie vede v počtu radarů. Mají jich přes jedenáct tisíc, nejvíc v celé Evropě. | foto: Profimedia.cz

Kdo to vlastně je Flexman? Jeho totožnost zůstává zatím stále ještě neznámá. Podle záznamů z bezpečnostních kamer jde o muže středního věku, dobré fyzické konstituce a praktických technických znalostí. Výtečně zachází s úhlovou bruskou, jíž se italsky říká flessibile, česky „flexa“.

Používá ji k tomu, aby u dopravních komunikací kácel kovové sloupky radarů měřících rychlost. Takových tu mají učiněný les.

Vypovídají o tom údaje z Celosvětové databáze rychlostních radarů (SCBD). Se započítanými 11 133 rychlostními radary jsou italské silnice ty nejkontrolovanější v celé Evropě. Jen pro srovnání: v Česku funguje dohromady 1 362 radarů, ve Francii 3 763 a v Německu 4 711.

Itálie je v tomto porovnání extrémem a Italové sami mají z tohoto rekordu radost pramalou. Elektronická zařízení nevítají jako prvek dopravní bezpečnosti, ale spíš svévolně instalované pasti sloužící k vybírání peněz na pokutách. Převládající způsob osazení a umístění radarů, které často neslouží k ochraně chodců, takovému výkladu docela nahrává.

Když ale přijde na hodnocení tajemného Flexmana, zůstávají Italové názorově rozdělení.

Vandal, nebo hrdina?

Část z nich jeho počínání odsuzuje, část ho naopak vnímá jako lidového hrdinu. Moderního Robina Hooda, psance, který se statečně postavil hrabivým výběrčím.

Ani italští policisté nejsou v názorech na Flexmena a jeho napodobitele jednotní.

Italští dopravní policisté a jim sekundující kriminalisté – to proto, že už dávno nejde o přestupek, ale o trestný čin – k probíhajícímu vyšetřování sdělují informace jen velmi neochotně.

Neznámý pachatel, který si vysloužil přezdívku Flexman, totiž za posledních jedenáct měsíců podřezal na severu Itálie kolem šedesátky elektronických měřicích zařízení.

V Itálii řádí fantomové s flexou, kteří kácí rychlostní radary

Nejčastěji útočí mezi jednou a druhou hodinou noční, počíná si velmi zručně, často i kombinuje nástroje. Svou práci dokončí v řádu desítek sekund, aby znovu zmizel v nočních tmách. Beze stopy. Nebo aspoň téměř beze stopy.

Policisté potvrzují, že jejich pátrání se zatím velkou měrou opírá o analýzy záznamů z tisíců bezpečnostních kamer a shromažďování informací o registračních značkách vozů, které se poblíž míst činů vyskytovaly.

Práci jim nikterak neusnadňuje fakt, že Flexman si vydobyl nejen značnou porci zvrácené popularity, ale také to, že inspiroval řadu následovatelů. Vznik nekoordinovaného vandalského hnutí, které už nyní působí v mnoha italských regionech.

Tito napodobitelé na rychlostní radary útočí střelnými zbraněmi, improvizovanými výbušninami i zemědělskou technikou. Část z nich sice napodobuje postup Flexmana, ale zdaleka si nepočínají tak obratně.

Osazení zařízení pro měření rychlosti je často dost bizarní.

Ten „jediný a pravý“ Flexman o sobě dal vědět poprvé v květnu 2023, kdy pokácel radar na silnici poblíž městečka Bosaro, v italském regionu Rovigo. Jen za další měsíc zničil sedm dalších v regionu Rovigo a osm na Benátsku (Veneto).Tím to ale neskončilo.

Jeho typický rukopis lze rovněž vyčíst z polámaných radarů v Asti, Druognu, Verbanu, Cusiu a Ossole. Plný výčet jeho činů se pokouší vést v patrnosti italský motoristický magazín Quattroruote. Patrné z nich je, že se svou činností nepřestal ani letos.

Za mlžné noci na konci ledna rozřezal na dva kusy opěrný sloup radaru u kruhového objezdu ve Faenza, první únorový týden zaútočil na rychlostní kameru na Via Mandriole v Sant’Alberto.

Tady mu lidé zatleskali, protože díky tomuto konkrétnímu radaru – osazenému teprve v září roku 2022 – bylo na pokutách vybráno přes milion eur.

Rozdělená společnost i policie

O navýšení Flexmanovy reputace se vydatně zasadil místní tisk. A byť skutečný motiv jeho počínání zůstává nejasný, čtenáři mu přesto v mnoha ohledech dávají nekriticky za pravdu.

Podle nich dala řada italských měst a provinčních oblastí podél silnic vyrůst celému houští radarů. Často je místní správy umísťují na ty nejbizarnější lokace – a ne zrovna tam, kde by to skutečně bylo zapotřebí – aby se místo předcházení dopravních nehod staraly jen o doplňování vlastních pokladen.

Policie kontruje tím, že Flexman není rozhodně žádný hrdina, ale sprostý vandal. Působí škody v řádu desetitisíců eur a k vyšší bezpečnosti silnic rozhodně nepřispívá. Každý den je v Itálii zaznamenáno okolo šesti stovek nehod, jejichž příčinou byla nepřiměřená rychlost. A každý den na silnicích v zahyne průměrně osm řidičů.

Ze strany policie ale nezaznívají jen kritické hlasy. Mirco Gennari, provinční koordinátor místního odborového svazu policejních pracovníků sice označil Flexmana za zločince, ale vyjádřil naději, že jeho popularita u motoristů přiměje některé správní orgány zamyslet se nad používáním – a zneužíváním – určitých nástrojů.

Městští policisté jsou kvůli přemíře rychlostních radarů vytížení vybíráním pokut.

Podle něj je v řadě italských měst místní policie skutečně deklasována do role středověkých výběrčích daní, respektive výběrčích pokut za rychlou jízdu.

V noci 19. února nějací napodobitelé Flexmana zlikvidovali čtveřici zařízení Velobox u milánského Buccinasco. Kuriózní na tom je, že tu byly instalovány téhož dne ráno. Navíc šlo o zařízení, která rychlost nedetekovala, sloužila jen jako odstrašující prostředek.

S tím, jak přibývá napodobitelů Flexmana, se také debatuje o zvýšení postihu za poškozování rychlostních radarů. V současnosti článek 635 italského trestního zákoníku zmiňuje trest odnětí svobody na šest měsíců až tři roky pro každého, kdo zničí, poškodí nebo učiní takový obecní majetek nepoužitelným.

Součástí obvinění bude i odpovědnost za těžké ublížení na zdraví a dost možná i ohrožení národní bezpečnosti.

Prozatím policie dopadla půltuctu napodobitelů, kteří dostali peněžité tresty a tresty odnětí svobody v nižší sazbě. Na Flexmana zatím spravedlnost nedosáhla. Předpokládá se, že naposledy zaútočil v noci 15. února, kdy shodil radar na silnici vedoucí k Russi, poblíž Ravenny.

Pravidla se změní

Flexmanovy útoky mají ohlas i u vlády. Hlavním kritikem aktuálního stavu je vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini, který si chce došlápnout na obce, jež si z rychlostních radarů udělaly dojnou krávu. Akce nočního fantoma s bruskou byly poslední kapkou ve sporu s Matteem Leporem, starostou Boloni, která začala postihovat překročení třicetikilometrového rychlostního limitu plošně zavedeného na území města. V přípravě je tedy meziresortní vyhláška ministerstev vnitra a infrastruktury, která má být vydána během několika týdnů. „Zavede přísnější a podrobnější pravidla pro detektory, aby se zabránilo zneužívání některými obcemi, které vydělávají na pokutách,“ popisují Quattroruote. Vyhláška má podle neoficiálních informací lépe regulovat způsoby umístění a použití zařízení výhradně na základě kritéria ochrany bezpečnosti silničního provozu. Zejména budou zakázány radary na měření rychlosti v městských oblastech, kde je rychlostní limit nižší než 50 km/h (jako například právě v třicítkové zóně v Boloni).

Italská vláda se hádá s městy o omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu

„Mimo centra měst budou detektory povoleny pouze v případě, že limit stanovený správcem nebude snížen o více než 20 km/h ve srovnání s limitem stanoveným zákonem o silničním provozu na tomto typu komunikace: tedy na hlavních mimoměstských komunikacích, kde je limit 110 km/h, lze přístroj použít pouze v případě, že je limit aspoň 90 km/h,“ popisuje magazín Quattroruote.

Podle nových pravidel určí úseky silnic, na kterých budou radary, prefekt. A mezi značkou upozorňující na měření rychlosti a radarem bude muset být přesně daná vzdálenost. Poprvé bude stanovena minimální vzdálenost mezi jednou rychlostní kamerou a druhou, v závislosti na typu komunikace.

Změnit se mají i pravidla použití radarů v policejních autech. „Zařízení na palubě jedoucího vozidla lze používat bez okamžitého zastavení řidiče pouze v případě, že není možné umístit pevné nebo mobilní stanice. A v každém případě musí být tyto radary rozpoznatelné, nikoli ‚neviditelné‘,“ uvádí Quattroruote.

Italský parlament navíc aktuálně projednává návrh zákona týkající se homologace a schvalování zařízení k měření rychlosti.

Radary jako stroj na peníze

Pokuty za překročení rychlosti v Itálii začínají na 42 eurech (1 050 Kč) za překročení povolené rychlosti o 10 km/h, ale mohou dosáhnout až 21 714 eur (543 000 Kč), pokud překročíte povolenou rychlost o 40–60 km/h. Z radarů umístěných na okresních silnicích k vám může pokuta administrativně putovat až rok, a s jejím placením je lepší neotálet. Za každý den prodlení se totiž taxa zvyšuje.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v Číně už ano, stejně jako zhruba 700 tisíc prodaných aut. To představuje podíl 5 %. Nejprodávanějším...

13. února 2025

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

13. února 2025

KVÍZ: V jakém autě zahynul JFK a kdy vznikla první navigace?

V lednu jste si v rubrice Auto měli možnost přečíst širokou paletu článků o automobilech a všem okolo nich. V našem dalším vydání kvízu pozorného čtenáře si opět můžete vyzkoušet, jak pečlivě jste ji...

vydáno 13. února 2025

Záchranáři a armáda spalovací motory potřebují, žádá ministerstvo výjimku

Pro zachování akceschopnosti integrovaného záchranného systému by mělo Česko vyjednat výjimku z postupného ukončení výroby a provozu vozů se spalovacími motory v členských zemích Evropské unie....

12. února 2025  13:18

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Mám nádory v plicích a nejdou chirurgicky odstranit, prozradila Konvičková

Zpěvačka Markéta Konvičková (30) se už šest let léčí s nádorovým onemocněním, které se projevuje i na jejím vzhledu. V...