Kdo to vlastně je Flexman? Jeho totožnost zůstává zatím stále ještě neznámá. Podle záznamů z bezpečnostních kamer jde o muže středního věku, dobré fyzické konstituce a praktických technických znalostí. Výtečně zachází s úhlovou bruskou, jíž se italsky říká flessibile, česky „flexa“.
Používá ji k tomu, aby u dopravních komunikací kácel kovové sloupky radarů měřících rychlost. Takových tu mají učiněný les.
Vypovídají o tom údaje z Celosvětové databáze rychlostních radarů (SCBD). Se započítanými 11 133 rychlostními radary jsou italské silnice ty nejkontrolovanější v celé Evropě. Jen pro srovnání: v Česku funguje dohromady 1 362 radarů, ve Francii 3 763 a v Německu 4 711.
Itálie je v tomto porovnání extrémem a Italové sami mají z tohoto rekordu radost pramalou. Elektronická zařízení nevítají jako prvek dopravní bezpečnosti, ale spíš svévolně instalované pasti sloužící k vybírání peněz na pokutách. Převládající způsob osazení a umístění radarů, které často neslouží k ochraně chodců, takovému výkladu docela nahrává.
Když ale přijde na hodnocení tajemného Flexmana, zůstávají Italové názorově rozdělení.
Vandal, nebo hrdina?
Část z nich jeho počínání odsuzuje, část ho naopak vnímá jako lidového hrdinu. Moderního Robina Hooda, psance, který se statečně postavil hrabivým výběrčím.
Italští dopravní policisté a jim sekundující kriminalisté – to proto, že už dávno nejde o přestupek, ale o trestný čin – k probíhajícímu vyšetřování sdělují informace jen velmi neochotně.
Neznámý pachatel, který si vysloužil přezdívku Flexman, totiž za posledních jedenáct měsíců podřezal na severu Itálie kolem šedesátky elektronických měřicích zařízení.
V Itálii řádí fantomové s flexou, kteří kácí rychlostní radary![]() |
Nejčastěji útočí mezi jednou a druhou hodinou noční, počíná si velmi zručně, často i kombinuje nástroje. Svou práci dokončí v řádu desítek sekund, aby znovu zmizel v nočních tmách. Beze stopy. Nebo aspoň téměř beze stopy.
Policisté potvrzují, že jejich pátrání se zatím velkou měrou opírá o analýzy záznamů z tisíců bezpečnostních kamer a shromažďování informací o registračních značkách vozů, které se poblíž míst činů vyskytovaly.
Práci jim nikterak neusnadňuje fakt, že Flexman si vydobyl nejen značnou porci zvrácené popularity, ale také to, že inspiroval řadu následovatelů. Vznik nekoordinovaného vandalského hnutí, které už nyní působí v mnoha italských regionech.
Tito napodobitelé na rychlostní radary útočí střelnými zbraněmi, improvizovanými výbušninami i zemědělskou technikou. Část z nich sice napodobuje postup Flexmana, ale zdaleka si nepočínají tak obratně.
Ten „jediný a pravý“ Flexman o sobě dal vědět poprvé v květnu 2023, kdy pokácel radar na silnici poblíž městečka Bosaro, v italském regionu Rovigo. Jen za další měsíc zničil sedm dalších v regionu Rovigo a osm na Benátsku (Veneto).Tím to ale neskončilo.
Jeho typický rukopis lze rovněž vyčíst z polámaných radarů v Asti, Druognu, Verbanu, Cusiu a Ossole. Plný výčet jeho činů se pokouší vést v patrnosti italský motoristický magazín Quattroruote. Patrné z nich je, že se svou činností nepřestal ani letos.
Za mlžné noci na konci ledna rozřezal na dva kusy opěrný sloup radaru u kruhového objezdu ve Faenza, první únorový týden zaútočil na rychlostní kameru na Via Mandriole v Sant’Alberto.
Tady mu lidé zatleskali, protože díky tomuto konkrétnímu radaru – osazenému teprve v září roku 2022 – bylo na pokutách vybráno přes milion eur.
Rozdělená společnost i policie
O navýšení Flexmanovy reputace se vydatně zasadil místní tisk. A byť skutečný motiv jeho počínání zůstává nejasný, čtenáři mu přesto v mnoha ohledech dávají nekriticky za pravdu.
Podle nich dala řada italských měst a provinčních oblastí podél silnic vyrůst celému houští radarů. Často je místní správy umísťují na ty nejbizarnější lokace – a ne zrovna tam, kde by to skutečně bylo zapotřebí – aby se místo předcházení dopravních nehod staraly jen o doplňování vlastních pokladen.
Policie kontruje tím, že Flexman není rozhodně žádný hrdina, ale sprostý vandal. Působí škody v řádu desetitisíců eur a k vyšší bezpečnosti silnic rozhodně nepřispívá. Každý den je v Itálii zaznamenáno okolo šesti stovek nehod, jejichž příčinou byla nepřiměřená rychlost. A každý den na silnicích v zahyne průměrně osm řidičů.
Ze strany policie ale nezaznívají jen kritické hlasy. Mirco Gennari, provinční koordinátor místního odborového svazu policejních pracovníků sice označil Flexmana za zločince, ale vyjádřil naději, že jeho popularita u motoristů přiměje některé správní orgány zamyslet se nad používáním – a zneužíváním – určitých nástrojů.
Podle něj je v řadě italských měst místní policie skutečně deklasována do role středověkých výběrčích daní, respektive výběrčích pokut za rychlou jízdu.
V noci 19. února nějací napodobitelé Flexmana zlikvidovali čtveřici zařízení Velobox u milánského Buccinasco. Kuriózní na tom je, že tu byly instalovány téhož dne ráno. Navíc šlo o zařízení, která rychlost nedetekovala, sloužila jen jako odstrašující prostředek.
S tím, jak přibývá napodobitelů Flexmana, se také debatuje o zvýšení postihu za poškozování rychlostních radarů. V současnosti článek 635 italského trestního zákoníku zmiňuje trest odnětí svobody na šest měsíců až tři roky pro každého, kdo zničí, poškodí nebo učiní takový obecní majetek nepoužitelným.
Součástí obvinění bude i odpovědnost za těžké ublížení na zdraví a dost možná i ohrožení národní bezpečnosti.
Prozatím policie dopadla půltuctu napodobitelů, kteří dostali peněžité tresty a tresty odnětí svobody v nižší sazbě. Na Flexmana zatím spravedlnost nedosáhla. Předpokládá se, že naposledy zaútočil v noci 15. února, kdy shodil radar na silnici vedoucí k Russi, poblíž Ravenny.
Pravidla se změní
Flexmanovy útoky mají ohlas i u vlády. Hlavním kritikem aktuálního stavu je vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini, který si chce došlápnout na obce, jež si z rychlostních radarů udělaly dojnou krávu. Akce nočního fantoma s bruskou byly poslední kapkou ve sporu s Matteem Leporem, starostou Boloni, která začala postihovat překročení třicetikilometrového rychlostního limitu plošně zavedeného na území města. V přípravě je tedy meziresortní vyhláška ministerstev vnitra a infrastruktury, která má být vydána během několika týdnů. „Zavede přísnější a podrobnější pravidla pro detektory, aby se zabránilo zneužívání některými obcemi, které vydělávají na pokutách,“ popisují Quattroruote. Vyhláška má podle neoficiálních informací lépe regulovat způsoby umístění a použití zařízení výhradně na základě kritéria ochrany bezpečnosti silničního provozu. Zejména budou zakázány radary na měření rychlosti v městských oblastech, kde je rychlostní limit nižší než 50 km/h (jako například právě v třicítkové zóně v Boloni).
Italská vláda se hádá s městy o omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu![]() |
„Mimo centra měst budou detektory povoleny pouze v případě, že limit stanovený správcem nebude snížen o více než 20 km/h ve srovnání s limitem stanoveným zákonem o silničním provozu na tomto typu komunikace: tedy na hlavních mimoměstských komunikacích, kde je limit 110 km/h, lze přístroj použít pouze v případě, že je limit aspoň 90 km/h,“ popisuje magazín Quattroruote.
Podle nových pravidel určí úseky silnic, na kterých budou radary, prefekt. A mezi značkou upozorňující na měření rychlosti a radarem bude muset být přesně daná vzdálenost. Poprvé bude stanovena minimální vzdálenost mezi jednou rychlostní kamerou a druhou, v závislosti na typu komunikace.
Změnit se mají i pravidla použití radarů v policejních autech. „Zařízení na palubě jedoucího vozidla lze používat bez okamžitého zastavení řidiče pouze v případě, že není možné umístit pevné nebo mobilní stanice. A v každém případě musí být tyto radary rozpoznatelné, nikoli ‚neviditelné‘,“ uvádí Quattroruote.
Italský parlament navíc aktuálně projednává návrh zákona týkající se homologace a schvalování zařízení k měření rychlosti.
Radary jako stroj na penízePokuty za překročení rychlosti v Itálii začínají na 42 eurech (1 050 Kč) za překročení povolené rychlosti o 10 km/h, ale mohou dosáhnout až 21 714 eur (543 000 Kč), pokud překročíte povolenou rychlost o 40–60 km/h. Z radarů umístěných na okresních silnicích k vám může pokuta administrativně putovat až rok, a s jejím placením je lepší neotálet. Za každý den prodlení se totiž taxa zvyšuje. |