Fisker Ocean nekoupíte. Auto s interiérem z odpadků pronajmou přes aplikaci

aktualizováno 
Automobilový designér a snílek Henrik Fisker poodhalil podobu svého chystaného elektrického SUV. To má být konkurencí třeba připravovanému Tesla Model Y a dalším středním elektro-SUV. Kromě intenzivního využití ekologických materiálů auto zaujme i neobvyklým obchodním modelem. V prodeji totiž nejspíš nebude.

Fisker Ocean | foto: Fisker Inc

Automobilka Fisker Inc, za kterou stojí designér Henrik Fisker, pokračuje v odhalování svého prvního sériového modelu, který bude určen širšímu publiku. Nové středně velké SUV s délkou 4 640 mm se bude jmenovat Ocean a slibuje luxus pro široké publikum. Ambiciózní vůz přitom zaujme celou řadou použitých řešení.

Fotogalerie

Asi největší pozornost ale bude z počátku budit ne jeho design, na kterém si dal Henrik Fisker jistě dost záležet, ale obchodní model, který automobilka zvolí. Podle všeho se totiž auto nebude prodávat, k dispozici bude pouze k pronájmu. A to výhradně přes mobilní aplikaci. Henrik Fisker ovšem tvrdí, že nepůjde o klasický dlouhodobý pronájem či operativní leasing, uživatel bude za auto platit jen tehdy, když ho bude skutečně potřebovat. Přesné fungování pronájmu ale bude odhaleno později, zatím není jisté, jestli bude obsahovat nějaký způsob sdílení vozu s jinými uživateli.

Mobilní svět

„Budoucnost mobility je o tom užít si elektromobil bez potíží, dlouhodobých závazků a znepřístupňujících vysokých nákladů na vlastnictví,“ říká Henrik Fisker. „Jízda s Fisker Ocean bude snadná: umožní ji flexibilní pronájem v mobilní aplikaci. My se postaráme o veškerý servis a údržbu. Jednoduše řečeno, uvádíme budoucnost bezstarostné, zábavné a snadné mobility,“ přestavuje Fisker svůj projekt zatím jen v náznacích.

Samotné auto už se představilo na několika fotografiích a Fisker slibuje velký vnitřní prostor a nečekaný luxus. „Interiér je prostorný a velmi moderní, na pole automobilů přináší kombinaci nadčasovosti a luxusu, jaká tu doposud nebyla,“ chlubí se Fisker. Auto využívá některá neobvyklá technická řešení. Například krátká kapota vpředu je uchycená napevno, pod ní se nachází jen elektronika a sestava klimatizace a topení, ke kterým nemusí mít uživatel přístup. Díky tomu je auto lehčí i prostornější.

Představování a uvedení vozu na trh bude probíhat na etapy. Už 27. listopadu spustí Fisker v mobilní aplikaci předobjednávky auta, v ten den se dozvíme další detaily o voze a také cenu, respektive asi základní ceník služeb. Následně bude celý vůz detailně odhalen v podobě předsériového plně funkčního prototypu. Stane se tak na uzavřené akci, která však bude přenášena na internetu, datum premiéry je 4. ledna 2020 (vsadíme se, že to bude v Las Vegas před začátkem veletrhu CES). Sériová výroba má začít v závěru roku 2021 a ve větším budou dodávky zákazníků spuštěny v roce 2022.

Nejekologičtější auto

Do té doby se tedy budeme o novince dozvídat různé detaily, už teď ale Fisker tvrdí, že půjde o nejekologičtější auto na světě. Samotný elektrický pohon se zhruba 80 kWh baterií má umožnit elektrický dojezd 400–480 kilometrů na jedno nabití. Auto má na střeše solární panely, které (asi v ideálních podmínkách) přidají za rok tolik energie, která stačí na ujetí asi 1 600 kilometrů.

Hodně záležet si automobilka dává i na použitých materiálech. Tak například koberečky jsou vyrobeny z recyklovaného nylonu, který pochází ze starých rybářských sítí vylovených z oceánu. Interiér je přísně veganský, nepoužívá tedy kůži. Namísto toho tu jsou polykarbonátové a polyuretanové povrchy a používá se také materiál rayon. Čalounění je pak z recyklovaných triček, plastových lahví a dalších plastových materiálů. Recyklace polyesteru podle Fiskera snižuje spotřebu energie a emisí CO2 oproti běžné výrobě materiálu z ropy asi o 80 %. V autě se také uplatní odpad vzniklý při výrobě pneumatik, který by jinak končil na skládkách.

Model Ocean by měl být v blízké budoucnosti hlavním obchodním artiklem automobilky Fisker Inc. Ta chystá ještě špičkový model Emotion, který ovšem bude mířit na mnohem bohatší klientelu.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premiéra Octavie proběhla ve velkém stylu. Zhlédněte start věčné škodovky

Bernhard Maier si prezentace před publikem užívá. Šéf Škodovky je skvělý řečník, s každým vystoupením je jistější, svým...

Země EU schválily novou bezpečnostní výbavu, promítne se do ceny aut

Členské země Evropské unie formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz