Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci ekologické organizace Transport & Environment, kteří navrhují, aby se v Evropské unii zavedly minimální kvóty na počty tzv. bezemisních aut ve firemních flotilách.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Daimler

Přestože bylo už několikrát spočítáno, že elektrická auta jsou tzv. bezemisní pouze v místě výfuku a celkový přínos pro ekologii a emise CO2 je přímo úměrný tomu, z jakých zdrojů pochází vyrobená elektřina, neustávají snahy o dramatické navýšení počtu elektromobilů na silnicích. 

Elektrická auta sama o sobě nejsou špatná a mají svoje místo na trhu. Nyní si je kupují převážně nadšenci do této technologie, případně lidé, kteří považují elektroauto za statusový symbol, a to je naprosto v pořádku. V tom je krása kapitalismu, koupit si to, co se mi líbí a co mi vyhovuje.

Některým ekologům, kteří si vybrali za planetárního nepřítele auta se spalovacím motorem, se ale zdá postup přechodu na elektromobilitu příliš pomalý a zjevně si řekli, že když lidé nechtějí kupovat drahá elektrická auta po dobrém, půjde to po zlém. Organizace Transport & Environment proto přišla s návrhem, který je známý z genderové a rasové oblasti – kvóty. Prosazuje, aby Evropská unie zavedla pro firemní autoparky kvóty, kolik minimálně mají mít tzv. bezemisních vozidel, tedy elektromobilů a případně vodíkových aut.

Firmy s víc než 25 služebními auty by podle návrhu měly od roku 2025 nakupovat minimálně 50 procent takových vozů, o pět let později dokonce celých 100 procent. Přísnější limity by platily pro firmy s vysokým nájezdem v zastavěných oblastech, jako jsou například kurýrní služby či autopůjčovny. U těch by se kvóty nevztahovaly jen na nákup nových vozů, ale jejich flotily by od roku 2025 musely tvořit z poloviny bezemisní vozy, od roku 2030 pak za 100 procent.

Konkrétní zástupci námi oslovených firem, kteří v praxi musejí dnes a denně pracovat s flotilou firemních aut, z toho rozhodně nadšení nejsou. Ekologická auta mohou být podle nich do budoucna přínosem, ale musí to vyplynout přirozeně z trhu a potřeb firem i jednotlivců a v návaznosti na potřebnou infrastrukturu. Nemělo by to být na základě legislativních příkazů.

„S ekologií to nemá nic společného, ale svět chce být klamán,“ říká fleetový manažer, který si nepřeje být jmenován. „Když vidím, jak německé automobilky vsadily na jednu kartu elektromobility, tak je pravděpodobné, že nějaké podobné restrikce přijdou a nebude jiná možnost, než je přijmout. Vlastnit bezemisní auta bude i jistá bonita různých ekologických auditů, které musíte přikládat k výrobkům. Musí se ale zároveň říct, že vše se tím nesmyslně prodražuje a zaplatí to koncový zákazník.“

Z prosazování aut tímto způsobem není nadšený ani Tomáš Nedbal, vedoucí střediska osobní dopravy společnosti Metrostav. „Takovýto regulativ by pro nás byl výrazným zásahem do provozu vozového parku. Podřídili bychom se pouze z donucení. Elektrifikace ano, ale díky prozatímním nevýhodám, které jsou dobře známé a mnohokrát popsané, náběh pozvolna a pokud možno bez nařízení, která mohou fleety poškodit.“

Podobný názor má i Zdeněk Kolář, správce vozového parku společnosti Central Group: „Bohužel si to fungování u nás ve firmě přesně nedovedu představit. Možná by to šlo u vozidel, která jsou přidělena konkrétním uživatelům, ale ne u vozidel, na kterých se jich střídá víc. Rozhodně se touto cestou nevydáme dobrovolně.“

Firmy se samozřejmě už dnes o elektrická vozidla zajímají samy od sebe, a svoje místo v nich mají. Říká to třeba Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika: „Zastoupení elektromobilů je v tuzemských flotilách stále nízké, to ale neznamená, že by firemní klientelu nezajímaly. Opak je pravdou. V poslední době výrazně přibývá společností, které po nás vyžadují konkrétní informace a analýzy ohledně elektromobility. Ukazuje se totiž, že elektrické vozy jsou už dnes v určitých případech i ekonomicky zajímavou volbou. Týká se to třeba rozvážkových firem působících v městských aglomeracích. Většina podniků přesto vnímá elektromobilitu jako finančně náročnější řešení. Hlavním důvodem jsou ceny nových elektrických vozidel.“

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hyundai omezí výrobu aut se spalovacím motorem, preferuje elektrická

Hyundai Ioniq 5

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor oznámila, že sníží počet modelů se spalovacím motorem, aby...

Francouzská hitparáda ekonápadů: ne reklamě na auta, nižší maximálka pro SUV

Citroën Numéro 9

Spojuje je jen kouř. A teď vyhlídky na zákaz reklamy. Tak jako před patnácti roky zmizela, celkem...

Jezděte na elektřinu, žádá Kalifornie Uber a Lyft. Do roku 2030, slibují firmy

Ilustrační snímek

Kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB přijal nová pravidla pro alternativní taxislužby, jako jsou...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Autosalony Škody zavážejí první kusy elektromobilu Enyaq, který vstupuje do...

VIDEO Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13....

Autofotka týdne: létající cosi na autosalonu v Šanghaji

Létající stroj firmy Xpeng

Automobilky na letošním veletrhu v Šanghaji ukázaly i několik prototypů létajících automobilů,...

Nejlepší auto do města? Elektromobil!

Dobíjení vozu je velice snadné, vystačíte si s běžnou domácí zásuvkou. Ideálním...

Zájem o elektrické vozy v Česku roste. Zatím se nejedná o žádné velké prodejní objemy, nicméně...

  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

Vítězství stroje nad člověkem: elektrokombík Porsche je strašidelně rychlý

Možná nejlepší elektromobil, který si dnes můžete koupit, nabízí Porsche. Jeho taycan dokáže být až strašidelně rychlý....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....