Ferrari F40

Ferrari F40 | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Krejčí nejslavnějších ferrari slaví osmdesátiny

  • 4
Dvorním karosářem ikonické automobilky Ferrari je slavné studio Pininfarina. Mužem, který v jeho službách oblékl ta nejslavnější ferrari, je Leonardo Fioravanti. Tak trochu utajený génius dal tvář i dalším zajímavým autům. Dnes osmdesátiletý inženýr stále tvoří.

Leonardo Fioravanti se narodil posledního ledna 1938 v Miláně. Po skončení studií na milánské polytechnice, kde vystudoval aerodynamiku, nastoupil do studia Pininfarina v roce 1964.

U Pininfariny strávil Fioravanti 23 let a dal za ty roky tvář ikonickým vozům Ferrari Dino po 365 GTB/4 známému jako Daytona, namaloval Ferrari 512 Berlinetta Boxer nebo 288 GTO a model 308 GTB. Nejslavnějším ovšem zůstane navždy fascinující Ferrari F40.

BMC 1800 Aerodinamica

Fiat 130 Coupe

Ale jeho podpis nenesou jen sportovní legendy z Maranella. Z jeho skicáku je i převratný koncept BMC 1800 Aerodinamica. Rozložitý hatchback představený v roce 1967 na autosalonu v Turíně si nedělal ambice na výrobu, ale ovlivnil a inspiroval mnoho dalších modelů od Citroënu GS a CX přes Alfasud a Lancii Betu až po Rover 3500. Fioravantiho tužka naskicovala také Fiat 130 Coupé nebo Lancii Gamma ve verzi sedan.

V osmdesátých letech se Fioravanti stal šéfem celého oddělení vývoje u Pininfariny, v roce 1987 ovšem piemontský ateliér opouští a zakládá vlastní společnost nesoucí jeho jméno. Značka Fioaravanti se neomezuje jen na tvorbu designu prototypů, je to kompletní projekční kancelář zabývající se rozličnými obory od automobilů po architekturu. Důraz na aerodynamiku, původní Fioravantiho řemeslo, je u tvorby studia velmi zřetelný.

V letech 1988 až 1991 pracoval na vysokých manažerských postech skupiny Fiat. Nejprve jako zástupce generálního ředitele automobilky Ferrari a následně šéf designérského studia Fiatu a Alfy Romeo.

Následně se vydal cestou nezávislého konzultanta, radil japonskému Lexusu i čínské automobilce BAIC.