Německé automobilky zřejmě blokovaly použití částicových filtrů

  10:00aktualizováno  10:00
Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche se podle magazínu Der Spiegel v minulosti domluvily na tom, že své benzinové vozy nevybaví filtry proti jemnému polétavému prachu. Jejich instalací by přitom výrazně přispěly k ochraně ovzduší i zdraví lidí. Tímto i dalšími podobnými případy se už zabývají evropské i německé úřady.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Místo toho, aby se pětice výrobců aut snažila co nejlepšími filtry získat výhodu nad konkurencí, dohodli se manažeři společností na tom, že jejich instalaci budou znemožňovat. Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například dospěli k tomuto usnesení: „Nasazení částicových filtrů u spalovacích motorů je třeba bezpodmínečně zabránit“.

Jestli se takovou dohodou automobilky provinily proti hospodářské soutěži, musí prošetřit příslušné úřady. Už nyní je podle Der Spiegelu jasné, že šlo o „spiknutí proti ochraně životního prostředí a zdraví“. Jen v Německu kvůli vysoké koncentraci jemného polétavého prachu ve vzduchu zemře každý rok předčasně kolem 40 000 lidí.

„Případ jasně ukazuje: Dieselová aféra nebyla žádným nedopatřením. Společně organizovaný boj proti nařízením na ochranu životního prostředí patřil zjevně k podnikatelské kultuře,“ konstatuje Der Spiegel, podle něhož přitom veřejně šéfové firem mluvili o tom, jak jim na ekologii záleží. Vše o dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz ZDE

První částicové filtry do jednoho ze svých benzinových modelů v Evropě začal montovat Daimler až v roce 2016.  Od září 2017 musí výrobci dodržovat v případě benzinových motorů s přímým vstřikováním přísnější limity. To znamená, že nově uváděné benzinové motory dostanou filtr pevných částic. Postupně takové jednotky představují všichni výrobci: od Volkswagenu se Škodou přes Opel, Renault až po Peugeot. Více čtěte ZDE 

„Hovoří-li se o emisích pevných částic, většina lidí v Evropě si je automaticky spojí s dieselovými vozidly. V současnosti představují ovšem mnohem větší problém benzinové motory s přímým vstřikováním,“ říká chemik Norbert Heeb, který se výzkumu motorů s přímým vstřikováním dlouhodobě věnuje ve švýcarském výzkumném institutu Empa. Podrobnosti čtěte TADY

Pětice automobilek je v hledáčku úřadů také kvůli podezření, že se v minulosti domlouvala na stejných podmínkách pro nákup oceli. Podobně slaďovala i techniku, kterou využívá pro čištění dieselových aut.  Před rokem Der Spiegel napsal, že pětice německých automobilek se domlouvala na koordinovaném postupu v konstrukci aut, přístupu k dodavatelům, jejich hodnoceni a cenách řady dodávaných komponentů. Více o kartelu čtěte ZDE

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz