Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové autobusy, Benátky mají zase své gondoly. A filipínská Manila jeepneye, nedají se popsat, prostě se musí zažít. Teď se ovšem nad nimi stahují mračna, vláda je chce v ekologistickém poblouznění vymýtit.

Typické vozy hromadné dopravy, jeepney, z manilských ulic zmizí. Nahradí je ekologičtější a méně zdobené dopravní prostředky. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Je to přirozený vývoj. Vždyť ani v Londýně už nejezdí staré double-deckery AEC Routmaster, ani mnohé mladší vozy. Hlavní roli v ulicích britské metropole přebírají hybridní moderní autobusy New Routmaster. A i klasické černé taxíky čeká změna, dieselové modely značky LTI mají být postupně nahrazovány novými rovněž hybridními (nebo i čistě elektrickými) alternativami.

V Manile ale teď aktuální změna budí vášně. Symbolem Filipín jsou vozidla označovaná jako jeepney. Jsou to prazvláštní pestrobarevné dodávky, které mají svůj původ po druhé světové válce. Tehdy začali podnikavci využívat přebytku vozů Jeep, které na Filipínách zanechala americká armáda. Auta mnozí přestavěli na nový prostředek hromadné dopravy – dočkala se prodloužení korby, dozadu přibyly dvě lavice a nad to vše jednoduchá střecha. A k tomu pestrobarevné zdobení. Škarohlíd utrousí cosi o popelnici zmalované jak střelnice, romantik na nich může oči nechat.

Potud vlastně nejde o nic neobvyklého. Různé obdoby dodávek pro veřejnou dopravu se používají v celé řadě zemí a třeba v jihovýchodní Asii jsou velmi populární. Třeba v Thajsku a Laosu se jim říká songthaew, v Indonésii angkot. Ale nemusíme mířit ani tak daleko, v řadě zemí bývalého Sovětského svazu i některých dalších ve východním bloku znají tento způsob dopravy coby maršrutky. Potud není na filipínském konceptu, který jen umně využil tehdejšího přebytku vozů, nic zvláštního. Ostatně sdílení a spolujízda jsou dnes podle vizionářů modely dopravy budoucnosti.

Jenže jeepneye se legendou staly především díky podobě, kterou postupem času získaly. Lidová tvořivost provozovatelů vozů přinesla celou řadu úprav, včetně mnoha ozdob, světel a různobarevných malůvek na celé karoserii vozů. Hitem posledních let jsou polepy čelního skla, u těch nejextrémnějších úpravců to končí tak, že mají dopředu jen „tankistický“ průhled. K tomu přidejte podobenky všech svatých, kompletní familie, cinrglátka, ozdůbky, štrikované dečky, bambulky a další nezbytnosti a šofér vládne svému jeepneyi - často největšímu bohatství co má - skoro poslepu.

A tak jsou barevné jeepneye charakteristickou součástí filipínských ulic a svým způsobem i jakýmsi kulturním odkazem. I moderní jeepney ctí starou koncepci a původní design, a to i přesto, že už dávno nevychází z jeepů: naopak, jejich technickým základem se staly různé japonské dodávky a menší náklaďáky z druhé ruky, ale majitelé stále ctí původní vzhled s přídí podobnou legendárním off-roadům.

Staré vozy do ulic už nesmí

Filipínská vláda ale v nedávné době přijala opatření, která budoucnost těchto vozů ohrožují. Auta staré koncepce totiž v ulicích měst vypouští spousty škodlivin a dým ze vznětových motorů znepříjemňuje pobyt v nich téměř každému. Proto už v roce 2016 vláda přijala opatření, která zakazují provoz jeepney vozidel starších 15 let. Kvůli protestům ale byla platnost nařízení odložena, a tak stará auta nesmí v ulicích filipínských měst jezdit od letošního prvního ledna.

Pro nové modely, které ty staré nahrazují, navíc platí zcela nová pravidla, která předepisují nejen modernější a ekologičtější typy aut, ale také řadu vlastností: třeba velikost vozu, přístup do prostoru pro pasažery musí být zajištěn bočními dveřmi a nikoli jedním „vchodem“ vzadu. Náhrady jsou tedy v podstatě klasické dodávky, ve kterých se mohou cestující těšit například i z komfortu běžných sedadel umístěných ve směru jízdy nebo klimatizace. Pravidla rovněž učinila přítrž divoké výzdobě.

Nové vozy pro hromadou dopravu tak ztratí svůj charakteristický a poněkud divoký vzhled. To je ale jen jedna z nepříjemností, kterou řidiči a provozovatelé stávajících jeepney modelů řeší. Nová auta jsou totiž pro mnohé z nich drahá: stojí nejméně 1,2 milionu filipínských peset, což je v přepočtu něco přes půl milionu korun. Vláda sice slibuje různé programy financování nákupu nových vozů, i tak ale pravděpodobně řady dopravců prořídnou. A může zdražit i jízdné, cesta v současnosti vyjde na 8 peset (3,4 koruny).

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Elektronickou dálniční známku chystá i Slovinsko. Uvažuje, že ji zlevní

Již několik měsíců přicházejí ze Slovinska zprávy o tom, že tamní vláda hodlá zrušit klasické nalepovací dálniční...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Šéf Tesly slibuje levnější elektromobily s delším dojezdem

Americká společnost Tesla pracuje na nové bateriové technologii, díky které bude moci vyrábět cenově dostupnější...

Jak se kupuje rolls. Peníze nehrají roli, speciality se ladí klidně měsíce

Je vždy usměvavý, perfektně vystupující charismatický profesionál. Prodává ta nej auta na světě. Alespoň z pohledu ceny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...