Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně   8:07
V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také europoslanec a čestný prezident strany Motoristé sobě Filip Turek. Ten nakonec strhl celou pozornost na sebe, fotil se, rozdával podpisy a v rozhovoru pro iDNES.cz se snažil vysvětlit svou závodní minulost, která je v posledních dnech terčem posměchu.

Ta ves u Berounky má něco přes sedmnáct set stálých obyvatel, v neděli dopoledne je tu ovšem zácpa. Kolona aut nehybně stojí napříč celými Všenory, a v ní nezvyklé množství zajímavých aut, opečovávaných veteránů, youngtimerů. Čekají i supersporty, brumlají na volnoběh. Kilometr a půl poskakují třeba dvacet minut.

Dva mladí frajeři v nasupených Volkswagenech Golf na sebe pokřikují z auta do auta přes halas svých výfuků. Brblají a čekají ve frontě na parking na louce.

Sraz Smažák & Káry 2 ve Všenorech (18. května 2025)

Smažák a Káry

Je to vlastně festival. Vidět je to i na samotném parkovišti – rallyové speciály, američtí svalovci, vytuněné speciality; je vidět, že na cestu na přehlídku aut se i návštěvníci chtěli vytáhnout a vytáhli z garáže své poklady. Stylovým vrátným vítajícím návštěvníky u vjezdu na parkovací louku je stařičký vyšňořený modrý zetor.

Parking je zdarma, vstup taky (můžete dát dobrovolné vstupné na charitu), smažák s brambory či hranolkami a lístkem do tomboly je za 199 korun.

Po světě proslavené srazy „cars and coffee“, kde se okukují bouráky, klábosí se o nich, občas někdo nějaké nastartuje a protúruje a pak se třeba jede na spanilou jízdu, mají český ekvivalent s tradičně poťouchlým podtextem. Původně Richard Chlad svou akci pojmenoval „párky a káry“, teď tedy už druhým rokem v gastronomii postoupil o stupeň výš, ke smažáku.

Ve svém všenorském království chlapských radostí jako jsou dílny, bowling a samozřejmě haly napěchované auty v ceně stovek milionů přivítal stovky návštěvníků. Otevřel svou garáž s ferrari, maybachy a mercedesy a před ní vyparkoval největší klenoty své kolekce - dvě bugatti a k nim vzácné perly, které si zaslouží označení umělecké dílo - Jaguar XJ220 a Maserati MC12.

K tomu se do areálu sjely další desítky exotických sporťáků z Japonska či Ameriky, italských a německých supersportů, šlechtických rollsů, oblíbených youngtimerů i bonvivánských grandtourerů... však se podívejte do galerie. Semtam exot v podobě pohřebáku ze starého mercedesu, přerostlé motokáry KTM nebo kachny (slavný Citroën 2CV).

Někdo se chlubil espézetkou na přání, jiný hlasitým výfukem. Túrovaly se motory, gumovalo se v oblacích dýmu a jekotu pneumatik, z některých výfuků dokonce šlehaly plameny. Pro část publika měl ovšem zlatý hřeb programu přijít v pravé poledne.

Fronta na Turka

Filip Turek, europoslanec, internetový enfant terrible, závodník (na to přijde brzy řeč) a milovník aut byl pro mnohé hlavním lákadlem smažáko-automobilové party. Kumpán Richarda Chlada (nechal ho prý i řídit své bugattky) se zasekl ve stejné koloně jako většina návštěvníků, na improvizované podium na rampě jednoho ze skladů všenorského areálu tedy dorazil svým turbodieselovým Range Roverem se zpožděním.

Nejprve si vzal slovo „pan domácí“. Richard Chlad se zhurta pustil do kritiků Turka, evropské politiky a dalších aktuálních témat. Chvílemi nevybíravý slovník publikum kvitovalo. Chlad, Turek a jejich kumpáni z řad internetových influencerů rozebírali rychlostní limity, elektromobilitu a Turkovu závodní kariéru, která patří k největším tématům českého online prostředí posledních dní.

Po třičtvrtěhodinové rozpravě, do které diskutéři zapojili i publikum, došlo na autogramy na fotky, čepice, trička; mnoho návštěvníků si přineslo Turkovu knihu, kterou si nechali podepsat. S europoslancem se fotili a vyjadřovali mu podporu. Bylo zajímavé vidět, kolik mladých – hlavně chlapců a mužů – za ním do Všenor vyrazilo; fanynky samozřejmě nechyběly také, i s maminkami.

„Myslím si, že auta dnes trochu rozdělují společnost, protože polovina lidí si myslí, že to je neslušná věc, a polovina lidí si myslí, že to je symbol jejich svobody,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz. „Reálně jsme v kulturní válce. Opravdu velká část evropských elit si představuje, že nám to nějakým způsobem omezí, že budeme jezdit sdílenou dopravou, že budeme preferovat městskou hromadnou dopravu, případně nějakou městskou elektromobilitu, ideálně sdílenou. No a pak je část lidí, která to bere jako symbol svojí osobní svobody a tak to chce dál. A mezi tu část patřím já, snažím se tu část hájit a doufám, že to vyhrajeme.“

„Troufám si říct, ani v komunistických érách naší země, třeba v komunistickém Československu se stát nesnažil lidem auta brát, ale naopak je lidem zajistit. Nechci ten starý socialistický režim hájit, ale to nenapadlo ani ty staré komunisty, že by lidem zakazovali auta nebo jim je nějak omezovali. Novodobým zeleným komunistům to přijde jako dobrý nápad. A já se snažím dělat všechno pro to, aby jim to nevyšlo,“ dodává.

Svou závodní kariéru Turek podle vlastních slov popsal dostatečně ve své knize. „Od roku 2007 jsem strávil asi deset, patnáct let na autodromu Sosnová, kde jsem testoval všechna možná auta. Lidi mi platili za to, že jsem je vozil jejich autem. Mám tam možná přes dva tisíce kol. Ve formulích mám určitě kolem třiceti závodů,“ reaguje pro iDNES.cz na kritiku, že jeho závodnická kariéra nebyla nijak oslnivá. „Problém byl, že jsem jezdil trubkovou formulí, která byla zastaralá oproti ostatním. A že ty ostatní formule buď byly klasické, starší, a nebo to byly formule, které byly naopak velmi moderní a měly karbonový monokok. To znamená, v závodním poli těch monopostů bylo třeba dvacet, nebo deset, nebo i třicet. Ale pak se rozkouskovaly do jednotlivých kategorií podle předpisů FIA. Takže to může vypadat, že tam člověk na té trati jel sám, ale můžu vám garantovat, že sám jsem na té trati nikdy nebyl,“ dodává s poznámkou, že vzhledem ke své mohutné postavě měl problém se do kokpitu malého monopostu vůbec nasoukat.

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Diskutovalo se také o návrhu na povinné kontroly aut starších deseti let na STK, se kterým před nedávnem přišla evropská komise. „Já doufám, že to neprojde. A budu dělat úplně všechno, aby to neprošlo. Komise vždycky přijde s nějakým šíleným návrhem a my se ve výborech snažíme ty návrhy změkčit. Je ale pravda, že je tam převaha zvláštních lidí, velmi odtržených od reality. A je velmi těžké s nimi bojovat.“ Filip Turek si myslí, že záměrem je, „aby se lidem zdražila osobní mobilita a aby se lidi vyhnali do sdílené dopravy a do MHD. Případně aby si koupili elektromobil ideálně čínské výroby“.

„Myslím, že za vším stojí možná i nějaká asijská lobby, která si představuje, že sundá Evropu z pomyslného vrcholu nejlepšího výrobce nejlepších automobilů,“ dodává v rozhovoru pro iDNES.cz.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický
Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický

Když se děti chystají na sluníčko, potřebují víc než jen kšiltovku a dostatek vody. Kvalitní opalovací krém je zkrátka základ. Hledali jsme takový,...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.