Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Fiat zase zlobí! Měl to být buran, teď je z něj croma

  17:25aktualizováno  17:25
Na český trh dorazilo pořádně kontroverzní auto. Vypadá jako přerostlý kombík a jmenuje se Fiat Croma. Italská značka se s ním po letech vrátila k velkým a luxusním limuzínám. Co si o cromě myslí český automobilový designér Václav Král?
Fiat Croma

Fiat Croma - Co je tohle za auto? Že je to fiat, prozrazuje jen logo na pátých dveřích. | foto: Fiat

Croma už tu jednou byla, v 80. letech navrhl sedan stejného jména Giorgetto Giugiaro.

Teď je zpátky, dokonce i se stejným designérem v patách.

Giugiaro se u cromy inspiroval vlastním projektem, který postavil před pěti lety. "Vycházel jsem ze zkušeností získaných při vývoji konceptu Maserati Buran," říká.

Ale zatímco v případě buranu zůstalo u jediného exempláře, Fiat chce s cromou udělat díru do světa.

S původním sedanem má novinka společné jen jméno. Podle automobilky chce nabídnout komfort limuzíny a prostor MPV, to vše s karosérií klasického kombíku.

Maserati Buran

Navíc croma, vysoká 1,6 metru a dlouhá 4756 milimetrů, ničím nepřipomíná ostatní modely značky. Fiat už několik let usilovně hledá svou tvář a tady je její nejnovější podoba. Pokud se do podzimu nic nezmění, ve stejném duchu se ponese i maska nové generace punta.

Croma v číslech

Karoserie (d x š x v): 4756 x 1775 x 1597 mm
Rozvor náprav:  2700 mm

Motor

1.8 MPI
16 V*

2.2 MPI 16V

1.9 Multijet 8V

1.9 Multijet 16V

2,4 Multijet 20V

Počet válců/palivo

4/benzin

4/benzin

4/nafta

4/nafta

5/nafta

Výkon v kW (k)/min-1

103 (140) / 6300

108 (147) / 5800

88 (120) / 4000

110 (150) / 4000

147 (200) / 4000

Točivý moment v Nm/min-1

175 / 3800

203 / 4000

280 / 2000

320 / 2000

400 / 2000

Převodovka

5M

5M/5A

6M

6M/6A

6A

Zrychlení 0-100 km/h (s)

neudává se

10, 1 / 10,7

11,3

9,6 / 9,9

8,5

Nejvyšší rychlost km/h

neudává se

210 /205

195

210 / 205

216

Kombinovaná spotřeba

neudává se

8,6 / 9,7

6,1

6,1 / 7,1

8,0

Základní cena v Kč

649 000

659 000

689 000

724 000

894 000

* V prodeji až od roku 2006

Je tohle vůbec fiat, napadne snad každého, když se posadí za volant cromy. Interiér působí nefalšovaně luxusním dojmem, materiály nejsou ošizené a vše je vyrobeno s nebývalou pečlivostí.

Výbava

ACTIVE: Sedm airbagů (včetně kolenního), ESP, autorádio s CD, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, dálkové centrální zamykání, 16" ocelová kola, dělené zaní sedadlo, chlazená schránka ve středovém panelu, výškově nastavitelná přední sedadla.

DYNAMIC (navíc k Active):
Dvouzónová klimatizace, tempomat, ovládání rádia od volantu, 16" litá kola, mlhovky, velurové čalounění, přihrádka na brýle.

EMOTION (navíc k Dynamic): Kůží potažený volant, 17" litá kola, dřevěné výplně interiéru, dvojité dno kufru, parkovací asistent, střešní ližiny, sedadlo spolujezdce sklopné vpřed, zadní zatmavená skla s roletkami.

Všude je spousta místa a kufr má slušných 500 litrů. Jak je croma uvnitř velká, ukáže nejlépe  údaj velikosti zavazadlového prostoru, když jsou sklopená zadní sedadla. V takové úpravě může fiat převézt až 1610 litrů nákladu.  

I když auto váží půldruhé tuny, ani jeden z nabízených motorů s ním nemá moc práce. S výkony od 120 do 200 koní nebude croma na silnici nikoho zdržovat. U zatím jediného benzínového motoru v nabídce je k dispozici pětistupňová přímo řazená převodovka nebo pětistupňový automat, diesely mají manuální i automatickou převodovku se šesti stupni.

A kolik bude luxusní fiat stát? Od 650 do 900 tisíc korun. Není to moc za multifunkční auto, které může posloužit rodině na dlouhých cestách stejně dobře, jako manažerská limuzína.

Otázkou ale zůstává, jestli zákazníci právě takové auto od fiatu očekávají. Automobilka ve své bohaté historii bodovala hlavně s malými modely, luxusní auta zatím nikdy výrazného úspěchu nedosáhla.

Václav Král hodnotí design novinky

Kdybych neznal Giugiara jako autora Fiatu Pandy nebo una, řekl bych - povedené auto. Třeba světla cromy se mi líbí víc, než jak je v současnosti dělá Volkswagen nebo Mercedes. Jako celek ale působí trochu fádně, nevzrušivě. Na Fiata i Giugiara trochu málo, řekl bych.

Enzo Ferrari kdysi řekl: Za vším automobilovým pokrokem stojí Fiat. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem dospěl k závěru, že měl pravdu. S fiatem spolupracovali nejlepší designéři, automobilka hrála důležitou roli v racionalizaci automobilové výroby, přivedla na svět mnoho technických novinek, například vstřikování common-rail.

Měřeno tímto přísným metrem, nepřináší croma nic nového. Chybí ji půvab Fiata Pandy nebo odvaha původní multiply. Jako by se s některými modely chtěla automobilka přiblížit německým autům. Ale já od fiatů očekávám hravost a více sexappealu.

Původní Fiat Croma se vyráběl v letech 1985 až 1996. Na vývoji vozu spolupracovaly automobilky Lancia a Saab

Autoři:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Nejhorší pád od války: prodeje aut klesly v ČR o třetinu, Itálie minus 85 %

Koronavirus „napadl“ i registrace osobních aut v Evropě. V Česku se v březnu meziročně prodalo o 35 procent méně, v...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí
Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí

Zjistila jste, že jste těhotná nebo už máte doma roztomilé batole? Mít děti je obrovská radost, ale zároveň to znamená přemýšlet, jak vše zorganizovat a zaplatit. Na zdraví, zvlášť těch nejmenších, nelze šetřit. Poradíme vám, kde získat nějaké výhody a ušetřit.

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...