Fiat zase zlobí! Měl to být buran, teď je z něj croma

  17:25aktualizováno  17:25
Na český trh dorazilo pořádně kontroverzní auto. Vypadá jako přerostlý kombík a jmenuje se Fiat Croma. Italská značka se s ním po letech vrátila k velkým a luxusním limuzínám. Co si o cromě myslí český automobilový designér Václav Král?
Fiat Croma

Fiat Croma - Co je tohle za auto? Že je to fiat, prozrazuje jen logo na pátých dveřích. | foto: Fiat

Croma už tu jednou byla, v 80. letech navrhl sedan stejného jména Giorgetto Giugiaro.

Teď je zpátky, dokonce i se stejným designérem v patách.

Giugiaro se u cromy inspiroval vlastním projektem, který postavil před pěti lety. "Vycházel jsem ze zkušeností získaných při vývoji konceptu Maserati Buran," říká.

Ale zatímco v případě buranu zůstalo u jediného exempláře, Fiat chce s cromou udělat díru do světa.

S původním sedanem má novinka společné jen jméno. Podle automobilky chce nabídnout komfort limuzíny a prostor MPV, to vše s karosérií klasického kombíku.

Maserati Buran

Navíc croma, vysoká 1,6 metru a dlouhá 4756 milimetrů, ničím nepřipomíná ostatní modely značky. Fiat už několik let usilovně hledá svou tvář a tady je její nejnovější podoba. Pokud se do podzimu nic nezmění, ve stejném duchu se ponese i maska nové generace punta.

Croma v číslech

Karoserie (d x š x v): 4756 x 1775 x 1597 mm
Rozvor náprav:  2700 mm

Motor

1.8 MPI
16 V*

2.2 MPI 16V

1.9 Multijet 8V

1.9 Multijet 16V

2,4 Multijet 20V

Počet válců/palivo

4/benzin

4/benzin

4/nafta

4/nafta

5/nafta

Výkon v kW (k)/min-1

103 (140) / 6300

108 (147) / 5800

88 (120) / 4000

110 (150) / 4000

147 (200) / 4000

Točivý moment v Nm/min-1

175 / 3800

203 / 4000

280 / 2000

320 / 2000

400 / 2000

Převodovka

5M

5M/5A

6M

6M/6A

6A

Zrychlení 0-100 km/h (s)

neudává se

10, 1 / 10,7

11,3

9,6 / 9,9

8,5

Nejvyšší rychlost km/h

neudává se

210 /205

195

210 / 205

216

Kombinovaná spotřeba

neudává se

8,6 / 9,7

6,1

6,1 / 7,1

8,0

Základní cena v Kč

649 000

659 000

689 000

724 000

894 000

* V prodeji až od roku 2006

Je tohle vůbec fiat, napadne snad každého, když se posadí za volant cromy. Interiér působí nefalšovaně luxusním dojmem, materiály nejsou ošizené a vše je vyrobeno s nebývalou pečlivostí.

Výbava

ACTIVE: Sedm airbagů (včetně kolenního), ESP, autorádio s CD, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, dálkové centrální zamykání, 16" ocelová kola, dělené zaní sedadlo, chlazená schránka ve středovém panelu, výškově nastavitelná přední sedadla.

DYNAMIC (navíc k Active):
Dvouzónová klimatizace, tempomat, ovládání rádia od volantu, 16" litá kola, mlhovky, velurové čalounění, přihrádka na brýle.

EMOTION (navíc k Dynamic): Kůží potažený volant, 17" litá kola, dřevěné výplně interiéru, dvojité dno kufru, parkovací asistent, střešní ližiny, sedadlo spolujezdce sklopné vpřed, zadní zatmavená skla s roletkami.

Všude je spousta místa a kufr má slušných 500 litrů. Jak je croma uvnitř velká, ukáže nejlépe  údaj velikosti zavazadlového prostoru, když jsou sklopená zadní sedadla. V takové úpravě může fiat převézt až 1610 litrů nákladu.  

I když auto váží půldruhé tuny, ani jeden z nabízených motorů s ním nemá moc práce. S výkony od 120 do 200 koní nebude croma na silnici nikoho zdržovat. U zatím jediného benzínového motoru v nabídce je k dispozici pětistupňová přímo řazená převodovka nebo pětistupňový automat, diesely mají manuální i automatickou převodovku se šesti stupni.

A kolik bude luxusní fiat stát? Od 650 do 900 tisíc korun. Není to moc za multifunkční auto, které může posloužit rodině na dlouhých cestách stejně dobře, jako manažerská limuzína.

Otázkou ale zůstává, jestli zákazníci právě takové auto od fiatu očekávají. Automobilka ve své bohaté historii bodovala hlavně s malými modely, luxusní auta zatím nikdy výrazného úspěchu nedosáhla.

Václav Král hodnotí design novinky

Kdybych neznal Giugiara jako autora Fiatu Pandy nebo una, řekl bych - povedené auto. Třeba světla cromy se mi líbí víc, než jak je v současnosti dělá Volkswagen nebo Mercedes. Jako celek ale působí trochu fádně, nevzrušivě. Na Fiata i Giugiara trochu málo, řekl bych.

Enzo Ferrari kdysi řekl: Za vším automobilovým pokrokem stojí Fiat. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem dospěl k závěru, že měl pravdu. S fiatem spolupracovali nejlepší designéři, automobilka hrála důležitou roli v racionalizaci automobilové výroby, přivedla na svět mnoho technických novinek, například vstřikování common-rail.

Měřeno tímto přísným metrem, nepřináší croma nic nového. Chybí ji půvab Fiata Pandy nebo odvaha původní multiply. Jako by se s některými modely chtěla automobilka přiblížit německým autům. Ale já od fiatů očekávám hravost a více sexappealu.

Původní Fiat Croma se vyráběl v letech 1985 až 1996. Na vývoji vozu spolupracovaly automobilky Lancia a Saab

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz