Fiat zase zlobí! Měl to být buran, teď je z něj croma

  17:25aktualizováno  17:25
Na český trh dorazilo pořádně kontroverzní auto. Vypadá jako přerostlý kombík a jmenuje se Fiat Croma. Italská značka se s ním po letech vrátila k velkým a luxusním limuzínám. Co si o cromě myslí český automobilový designér Václav Král?
Fiat Croma

Fiat Croma - Co je tohle za auto? Že je to fiat, prozrazuje jen logo na pátých dveřích. | foto: Fiat

Croma už tu jednou byla, v 80. letech navrhl sedan stejného jména Giorgetto Giugiaro.

Teď je zpátky, dokonce i se stejným designérem v patách.

Giugiaro se u cromy inspiroval vlastním projektem, který postavil před pěti lety. "Vycházel jsem ze zkušeností získaných při vývoji konceptu Maserati Buran," říká.

Ale zatímco v případě buranu zůstalo u jediného exempláře, Fiat chce s cromou udělat díru do světa.

S původním sedanem má novinka společné jen jméno. Podle automobilky chce nabídnout komfort limuzíny a prostor MPV, to vše s karosérií klasického kombíku.

Maserati Buran

Navíc croma, vysoká 1,6 metru a dlouhá 4756 milimetrů, ničím nepřipomíná ostatní modely značky. Fiat už několik let usilovně hledá svou tvář a tady je její nejnovější podoba. Pokud se do podzimu nic nezmění, ve stejném duchu se ponese i maska nové generace punta.

Croma v číslech

Karoserie (d x š x v): 4756 x 1775 x 1597 mm
Rozvor náprav:  2700 mm

Motor

1.8 MPI
16 V*

2.2 MPI 16V

1.9 Multijet 8V

1.9 Multijet 16V

2,4 Multijet 20V

Počet válců/palivo

4/benzin

4/benzin

4/nafta

4/nafta

5/nafta

Výkon v kW (k)/min-1

103 (140) / 6300

108 (147) / 5800

88 (120) / 4000

110 (150) / 4000

147 (200) / 4000

Točivý moment v Nm/min-1

175 / 3800

203 / 4000

280 / 2000

320 / 2000

400 / 2000

Převodovka

5M

5M/5A

6M

6M/6A

6A

Zrychlení 0-100 km/h (s)

neudává se

10, 1 / 10,7

11,3

9,6 / 9,9

8,5

Nejvyšší rychlost km/h

neudává se

210 /205

195

210 / 205

216

Kombinovaná spotřeba

neudává se

8,6 / 9,7

6,1

6,1 / 7,1

8,0

Základní cena v Kč

649 000

659 000

689 000

724 000

894 000

* V prodeji až od roku 2006

Je tohle vůbec fiat, napadne snad každého, když se posadí za volant cromy. Interiér působí nefalšovaně luxusním dojmem, materiály nejsou ošizené a vše je vyrobeno s nebývalou pečlivostí.

Výbava

ACTIVE: Sedm airbagů (včetně kolenního), ESP, autorádio s CD, klimatizace, elektrické ovládání všech oken, dálkové centrální zamykání, 16" ocelová kola, dělené zaní sedadlo, chlazená schránka ve středovém panelu, výškově nastavitelná přední sedadla.

DYNAMIC (navíc k Active):
Dvouzónová klimatizace, tempomat, ovládání rádia od volantu, 16" litá kola, mlhovky, velurové čalounění, přihrádka na brýle.

EMOTION (navíc k Dynamic): Kůží potažený volant, 17" litá kola, dřevěné výplně interiéru, dvojité dno kufru, parkovací asistent, střešní ližiny, sedadlo spolujezdce sklopné vpřed, zadní zatmavená skla s roletkami.

Všude je spousta místa a kufr má slušných 500 litrů. Jak je croma uvnitř velká, ukáže nejlépe  údaj velikosti zavazadlového prostoru, když jsou sklopená zadní sedadla. V takové úpravě může fiat převézt až 1610 litrů nákladu.  

I když auto váží půldruhé tuny, ani jeden z nabízených motorů s ním nemá moc práce. S výkony od 120 do 200 koní nebude croma na silnici nikoho zdržovat. U zatím jediného benzínového motoru v nabídce je k dispozici pětistupňová přímo řazená převodovka nebo pětistupňový automat, diesely mají manuální i automatickou převodovku se šesti stupni.

A kolik bude luxusní fiat stát? Od 650 do 900 tisíc korun. Není to moc za multifunkční auto, které může posloužit rodině na dlouhých cestách stejně dobře, jako manažerská limuzína.

Otázkou ale zůstává, jestli zákazníci právě takové auto od fiatu očekávají. Automobilka ve své bohaté historii bodovala hlavně s malými modely, luxusní auta zatím nikdy výrazného úspěchu nedosáhla.

Václav Král hodnotí design novinky

Kdybych neznal Giugiara jako autora Fiatu Pandy nebo una, řekl bych - povedené auto. Třeba světla cromy se mi líbí víc, než jak je v současnosti dělá Volkswagen nebo Mercedes. Jako celek ale působí trochu fádně, nevzrušivě. Na Fiata i Giugiara trochu málo, řekl bych.

Enzo Ferrari kdysi řekl: Za vším automobilovým pokrokem stojí Fiat. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem dospěl k závěru, že měl pravdu. S fiatem spolupracovali nejlepší designéři, automobilka hrála důležitou roli v racionalizaci automobilové výroby, přivedla na svět mnoho technických novinek, například vstřikování common-rail.

Měřeno tímto přísným metrem, nepřináší croma nic nového. Chybí ji půvab Fiata Pandy nebo odvaha původní multiply. Jako by se s některými modely chtěla automobilka přiblížit německým autům. Ale já od fiatů očekávám hravost a více sexappealu.

Původní Fiat Croma se vyráběl v letech 1985 až 1996. Na vývoji vozu spolupracovaly automobilky Lancia a Saab

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena,...

Najdete na iDNES.cz