Fiat ustoupí v Evropě do pozadí. Mohl by zaříznout Tipo

aktualizováno  19:01
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Sergio Marchionne potvrdil strategii koncernu FCA (Fiat-Chrysler), která bude jednoznačně stavět na značce Jeep. „Je to hlavní značka našeho koncernu,“ prohlásil v Ženevě. Mnohem zajímavější je ovšem to, že kdysi obrovsky silná a dnes v Evropě spíše stagnující značka Fiat ustoupí na starém kontinentu do pozadí.

Expozice Fiatu na autosalonu v Ženevě | foto: AP

„Dali jsme Jeepu prostor a budeme v tom pokračovat i nadále. Je to značka, která má výjimečnou sílu a bude tvořit hlavní část naší strategie až do roku 2022,“ vysvětlil Marchionne na probíhajícím autosalonu na západním konci Švýcarska.

„Potřebujeme udělat prostor pro silnější značky. Nezabíjím Fiat, vím, že má velkou budoucnost v latinské Americe a že v Evropě může stavět na síle modelu 500. Ale emoce musíme dát stranou: význam Fiatu se pro publikum zmenšil,“ prohlásil Marchionne na setkání s italskými novináři. A vzpomněl Lancii: „Sám mám Deltu Integrale a myslím, že to bylo nejlepší auto koncernu té doby. Ale poté značka ztratila význam.“

Naznačuje to i expozice Fiatu na autosalonu v Ženevě. Stánek italské značky je na jiném místě než obvykle a mnohem menší než v předchozích letech.

Fiat 124 GT

Novinkou Fiatu na autosalonu v Ženevě je model 124 Spider, který ovšem dostal pevnou karbonovou střechu. Nese označení 124 GT.

Tržní podíl Fiatu v Evropě klesá a už spadl pod pět procent. Dosavadní snahy k obratu nevedly, musí se změnit strategie. Budoucnost značky v této části světa proto vidí její šéf Marchionne v řadě modelů 500, v budoucnu i nadále počítá také s oblíbenou Pandou. Naopak ostatní modely to mají nahnuté.

Fiat Tipo
Fiat Tipo
Fiat Tipo

Kompaktního modelu Tipo, který se prodává jako sedan, hatchback i kombi, se za dva roky od uvedení prodalo na evropských trzích 195 tisíc kusů. Přesto Marchionne nahlas přemýšlí o jeho předčasném konci. „Musíme si dát pozor, abychom se nehnali za vysokým tržním podílem za cenu nízkých marží,“ nechal se slyšet na autosalonu v Ženevě.

„Tipo je prodejně úspěšné a přináší zákazníkům vysokou hodnotu, ale pohybuje se v segmentu, kde je mnoho konkurentů a nízké marže.“

Jiný model má už svůj konec jistý. Punto, které se vyrábí už 12 let, podle informací iDNES.cz svoji kariéru ukončí letos v květnu.

Důvodů je celá řada, včetně postupného poklesu odbytu ze 400 na 50 tisíc kusů ročně, a v jejich čele stojí nové emisní normy. Upravovat letitý model pro novou metodiku měření spotřeby se zkrátka nevyplatí.

Podle informací italského magazínu Motorbox má nové Punto dorazit v příštím roce. První fotky by se možná mohly objevit koncem letošního roku. Nové Punto se má vyrábět v továrně Fiatu v srbském Kragujevaci.

Jako mechanický základ pro stavbu nové generace malého fiatu měl konstruktérům posloužit model Argo, malý čtyřmetrový hatchback v jižní Americe.

Argo má rozvor 251 centimetrů a třísetlitrový kufr. Nové Punto dorazí podle všeho jen v pětidveřovém provedení, třídveřové hatchbacky totiž už dnes skoro nikdo nekupuje.

Pod kapotou mají být výhradně benzinové motory. Ke třem atmosferickým: tříválcovému litru s výkonem 77 koní, čtyřválci 1,3 litru (109 koní) a 139koňové osmnáctistovce se má ovšem připojit hybridní provedení, píše Motorbox. Kromě šestistupňového manuálu má být v nabídce také automat se stejným počtem stupňů.

Hybridní SUV Ferrari

„Zmenšíme závislost na dieselech, ztrácejí podíl na všech evropských trzích,“ řekl Marchionne. „To znamená, že významně zredukujeme naši závislost na nich. Tímto směrem nás tlačí také nové regule. Vše ale samozřejmě stále závisí na trhu,“ dodal. A rozhovořil se také o budoucnosti Ferrari.

Ta bude dokonce elektrická. Šéf kultovní značky, která dnes nepatří přímo do koncernu FCA, oznámil že koncem roku představí Ferrari hybridní vůz. A ten podle Marchionneho otevře cestu k plně elektrickému modelu. „Dorazí,“ prohlásil, dodal ale také, že momentálně je to záležitost daleké budoucnosti.

Marchionne také oznámil, že na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 2019 Ferrari představí SUV. Marchionne kdysi prohlásil, že auto na vysokém podvozku se znakem Ferrari dorazí jen přes jeho mrtvolu. „Změnil jsem názor. Letos v únoru se v USA prodalo 70 procent SUV a terénních pick-upů. A Evropa jde tím směrem neuvěřitelnou rychlostí. Také SUV bude mít hybridní pohon,“ dodal s tím, že čeká desetiprocentní podíl „terénního“ modelu na prodejích značky. Nejtvrdším oříškem byl podle Marchionnehio design: „Byl to nejkomplikovanější úkol, který kdy Flavio Manzoni (šéfdesignér Ferrari - pozn. red.) dostal.“

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Na přetřes přišlo také nástupnictví na velitelském můstku koncernu FCA, Marchionne už dávno oznámil, že na odpočinek odejde s letošním rokem. Na samozřejmou otázku, kdo ho nahradí, odpověděl po „Marchionnovsku“: „Můj nástupce o tom neví. Dozví se to půl hodiny před oficiálním oznámením. Stejně to byl v mém případě a nevidím důvod, proč by to v jeho případě mělo být jiném,“ řekl nejlepší glosátor mezi kapitány dnešního autoprůmyslu.

Plány modelové strategie pro roky 2018 až 2022 Marchionne představí na setkání s investory 1. června.

Fotogalerie

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Ministr dopravy slíbil, že dálniční známka nezdraží před koncem oprav D1

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1 500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření...

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Rychle a zběsile. V supersportu se však dá jezdit i na nákup

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

Svezení v nabušeném supersportu je dnes na dosah ruky. Můžete si za pár tisíc půjčit ferrari a kodrcat se po českých...

Najdete na iDNES.cz