Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Superkoncern nevznikne, Fiat uraženě stáhl nabídku na spojení s Renaultem

  6:24aktualizováno  10:02
Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dnes uvedl, že s okamžitou platností stahuje nabídku na fúzi s francouzskou automobilkou Renault. Vzhledem k současným politickým podmínkám ve Francii není toto spojení životaschopné, uvedl ve svém sdělení.

Fiat Chrysler Automobiles (logo) | foto: Profimedia.cz

FCA uvedla, že její představenstvo k rozhodnutí dospělo ve chvíli, kdy bylo jasné, že momentální politické podmínky neumožňují dotáhnout spojení do úspěšného konce. Renaultu a jeho partnerům Nissanu a Mitsubishi poděkovala za konstruktivní jednání.

Je nadále přesvědčena, že její návrh Renaultu byl dobrý a že by přinesl výhody všem zúčastněným stranám. Podle agentury DPA znělo zdůvodnění trochu uraženě.

Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře, píší světové agentury.

Krok přišel jen chvíli poté, co představenstvo Renaultu odložilo rozhodnutí o spojení s FCA na žádost francouzské vlády, která v automobilce drží 15procentní podíl a je jejím největším akcionářem. Vláda požadovala větší vliv ve sloučené společnosti, pevnější záruky pracovních míst a lepší podmínky pro akcionáře Renaultu.

Zdroje agentury Reuters obeznámené se situací ještě ve středu večer uvedly, že FCA dospěla s Renaultem k předběžné dohodě. Jednání o spojení začaly na popud FCA - italsko-americký koncern s návrhem oslovil francouzskou stranu koncem května. Od úterního rána, kdy začalo jednání vedení Renaultu o tom, zda nabídku příjme, se objevovaly informace, že bude s fúzí souhlasit. Krok FCA je tedy o to překvapivější.

Podle komentátora agentury Reuters by se dohoda ještě mohla dát zachránit. Pokud ne, bude několik poražených. Renault a FCA, kteří již nebudou moci počítat s úsporami a FCA navíc přijde o partnera, jenž by z něj mohl učinit důležitého hráče na poli elektromobility. Společnosti Renault a Nissan by zůstaly uvězněné ve své otřesené alianci, jejíž užší propojení navrhované francouzskou stranou Nissan odmítl.

Špatnou zprávu je zrušení nabídky pro francouzský stát, který tak přijde o svou probyznysovou image. Prezident Emmanuel Macron sliboval před svým zvolením protržní přístup a privatizace. Jeho kabinet si ale svůj významný vliv na chod Renaultu chce uchovat, což představovalo problém jak pro Nissan, tak nyní i pro FCA, píše ve svém komentáři agentura Reuters. Národního automobilového šampióna tak Macron nyní vystavil nejistotě, což se může ukázat jako velice nepříjemná a možná i nákladná záležitost, uzavírá komentátor Reuters.

Podle francouzského ministra financí Bruno Le Mairea jednal kabinet konstruktivně a svůj souhlas s fúzí podmínil čtyřmi podmínkami. Splnit se ale podařilo jen tři z nich - chyběl souhlas aliančního partnera Renaultu - Nissanu. Francouzský ministr pro rozpočet Gérald Darmanin uvedl, že za fúzí Renault-FCA ještě není nutné zavírat dveře a že by rozhovory mohly být v budoucnu obnoveny.

Podle francouzských vládních kruhů je vina na stažení návrhu fúze na straně italsko-americké automobilky. Od začátku rozhovorů prý FCA na francouzskou stranu časově tlačila a jednala podle hesla „take it or leave it“ (ber nebo nech být), napsala agentura DPA.

Spojením automobilek by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik s hodnotou 35 miliard dolarů by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Při započtení produkce aliančních partnerů Renaultu - japonské automobilky Nissan a Mitsubishi - by všechny podniky dohromady vyráběly kolem 15 milionů aut ročně (více čtěte zde).

Akcie obou firem po otevření burz v reakci na dnešní zprávu oslabily. Renault ztrácí 7,7 procenta, Fiat téměř tři procenta. Podle analytiků společnosti Jefferies zpráva oslabí akcie obou společností, větší ztráty ale postihnou Renault, protože FCA má více strategických možností.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...