Fiat Bravo

Fiat Bravo

Fiat vzdává boj s golfem, nástupce brava bude SUV

  • 57
Automobilka Fiat se rozhodla k radikálnímu kroku. Dlouhodobě neúspěšné modely kompaktní třídy nahradí crossoverem, který má konkurovat Nissanu Qashqai nebo Škodě Yeti. Současné krásné bravo bude nahrazeno v roce 2013.

Fiatu se dlouhodobě v nižší střední třídě nedaří. Poslední úspěšný model byl Fiat Tipo z let 1988–1995. Fiat se tak rozhodl, že příští auto této kategorie nebude klasický hatchback, který by konkuroval VW Golf a dalším vozům této třídy. Namísto toho připraví Fiat Crossover, který bude soupeřit s Nissanem Qashqai a dalšími kompaktními SUV. Není divu, Fiat se v nižší střední třídě dlouho poměrně zoufale hledá.

Fiat Tipo

Tipo, Evropské auto roku 1987 bylo k sehnání i na československém trhu začátkem devadesátých let.

Nejúspěšnější modely kompaktní třídy

Prodeje za rok 2010

1. VW Golf, 501 671

2. Opel Astra, 303 957

3. Ford Focus, 288 524

4. Renault Megane, 264 690

5. Nissan Qashqai, 216 091

6. Škoda Octavia, 188 073

7. Peugeot 308, 165 822

8. Hyundai i30, 118 644

9. Peugeot 3008, 117 417

10. Kia Cee'd, 96 848

Opravdovým prodejním hitem bylo totiž jedině ritmo, které se prodávalo ještě před tipem. Toho se za deset let prodalo 1,8 milionu kusů. Současné bravo je na tom podstatně hůře. V roce 2008, prvním celém roce prodeje brava, se ho prodalo 95 292 kusů. O rok dříve se podařilo překonat hranici 75 000 kusů, která je pro Fiat hranicí ziskovosti tohoto modelu. Jenže vloni ani v roce 2009 se bravu tuto metu překonat nezdařilo.

Loni bravo zaujalo pouze 44 850 zákazníků, což mu stačí na poměrně nelichotivé 18 místo ve třídě. Soupeřilo tak se Škodou Yeti (47 003 kusů) a Toyotou Prius (42 816 kusů). I výkon z roku 2008 ale stačil jen na 12. místo.

Fiat Ritmo

Ritmo je jedním z posledních fiatů, který opravdu rezivěl. Jeho nástupce tipo už dostal oboustranně pozinkovanou karoserii a plastové víko kufru.

Fiat tak v důležitém segmentu, který je po malých vozech v Evropě druhý nejsilnější (vloni 3,16 milionů vozů a 22 % prodejů v Evropě), hledá nové řešení pro úspěch. Zhlédl se právě v Nissanu Qashqai, který se v Evropě velmi rychle vyhoupl na páté místo ve své třídě a vloni dosáhl na metu 216 091 prodaných vozů. To je pětinásobek prodejů brava.

Je velmi pravděpodobné, že Fiat pro svůj nový model dané třídy použije platformu některého z crossoverů Jeepu. Stihnout to má do roku 2013, kdy se původně měl představit klasický nástupce brava. Jeho životní cyklus ale prý automobilka nebude prodlužovat.