Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

Autor:
S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale mimořádně odolné. Jednou z nich je italský motor Fiat FIRE, který se právě dožil 40 let a nyní, v červnu 2025, se s ním automobilový svět definitivně loučí.
Motor Fiat FIRE ve Fiatu Bravo

Motor Fiat FIRE ve Fiatu Bravo | foto: Roman Poláček

Poslední motor FIRE vyrobili v úterý 16. června, zjistil magazín Quattroruote.

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Od Lancia Y10 ke globálnímu agregátu

Všechno začalo v březnu roku 1985. Nový motor s označením FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) měl premiéru pod kapotou zcela nové Lancia Y10 – malého městského vozu, který symbolizoval italskou eleganci a technickou pokročilost. Tato událost nebyla náhodná. Motor FIRE byl výsledkem pokročilého vývoje, při kterém inženýři Fiatu ve spolupráci s PSA vůbec poprvé ve velkém využili počítačové modelování a robotizaci výroby. Nová továrna v Termoli se tak stala doslova symbolem moderního přístupu k výrobě motorů.

Technika a spolehlivost

První motor FIRE 1000 měl objem 999 cm³, osmiventilové rozvody OHC a výkon 33 kW. Nešlo o žádné dynamické monstrum, ale důraz byl kladen na spolehlivost, jednoduchost a nízkou hmotnost. Blok motoru z litiny vážil pouhých 18 kg, celý agregát jen 69 kg, a to i díky tenkým stěnám bloku navrženým metodou konečných prvků. V konstrukci se podařilo snížit počet dílů na 273, což zaručovalo snadnější servis a nižší poruchovost.

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Díky tomu se z motoru FIRE stal všudybyl – poháněl modely Panda, Uno, Tipo, Punto, Linea, Bravo, 500, 500L, ale i Alfa Romeo MiTo, Jeep Renegade, Dodge Dart nebo Lancia Ypsilon. Celkem vzniklo přes 23 milionů kusů, což z něj činí jeden z nejrozšířenějších motorů v Evropě.

Variabilita bez hranic

Motor se během let výrazně vyvíjel. Vedle základního litrového provedení vznikly varianty o objemu 0,8 l (769 cm³), 1,1 l, 1,2 l (1 242 cm³) a 1,4 l (1 368 cm³) – v atmosférickém i přeplňovaném provedení. V roce 1998 se poprvé objevila šestnáctiventilová hlava válců (nejprve v Brazílii), v roce 2006 přišlo přeplňování v podobě T-Jet a od roku 2009 následoval MultiAir – technologie proměnného časování ventilů vyvinutá Fiatem.

FIRE se navíc snadno přizpůsobil ekologickým trendům. Nabízel varianty na LPG, CNG, a některé verze splňovaly i nejpřísnější normy Euro 6.

Konec jedné éry

V roce 2020 byla výroba motoru FIRE oficiálně ukončena, ale některé procesy v závodě Stellantis Termoli pokračovaly až do června 2025. Dne 16. června 2025 se definitivně uzavřelo oddělení, které motory FIRE vyrábělo – přesně čtyřicet let po zahájení produkce. Odbory označily konec motoru FIRE za „zavření důležité kapitoly“, ale zároveň vyjádřily odhodlání zachovat pracovní místa a přivést do závodu novou výrobu.

Od roku 2026 bude závod v Termoli vyrábět až 300 000 kusů dvouspojkových převodovek eDCT pro hybridní vozy ročně. O osudu plánované „gigatovárny“ na baterie se zatím jedná.

Dědictví FIRE

Motor FIRE je příkladem italského inženýrství v nejlepší formě. Skromný, nenápadný, ale mimořádně úspěšný. Jeho dlouhá životnost, jednoduchá údržba a technická univerzálnost z něj učinily jednu z největších technických legend evropského automobilového průmyslu.

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

„Ačkoliv se dnes svět motorů ubírá jiným směrem, jméno FIRE zůstane navždy zapsáno zlatým písmem v historii Fiatu – i celé automobilové Evropy,“ uzavírá nekrolog slavného motoru magazín Quattroruote.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.