Loupež po italsku. Fiat 600e designovými kudrlinkami krade show konkurenci

Fiat letos slaví 125. výročí, a jeho nová vyfintěná šestistovka hází očkem po všech, kdo se poohlížejí po malém SUV či crossoveru do města. Originální design s půlenými předními světlomety a řadou zajímavých detailů budí pozornost. Na silnici se za italskou kráskou každý ohlédne. Jak dobrá je to partie?

Fiat 600e výborně maskuje, že se pod plechem ukrývají stejná „střeva“ jako u Jeepu Avenger a Peugeotu e-2008. Tato trojčata mají dokonce i identický rozvor náprav 2 562 mm. Příď italského modelu je opravdu famózní, směrem vzad ale již přibývá designových kompromisů.

Italská trikolora na zadním nárazníku navíc již musela u nově vyrobených vozů zmizet, neboť porušuje tamní zákon, když se auto nevyrábí v Itálii, ale v Polsku. Příště už ji tam tedy neuvidíte. Finito.

Aby auto opravdu nemělo šanci v provozu zapadnout, tak se nabízí ve výrazných barvách. Oranžová metalíza Sun of Italy je u top verze La Prime ve standardu, a fiátku opravdu velmi sluší. Je to rázem takový mechanický pomeranč. S menším Fiatem 500e nemá tento model po technické stránce nic společného, ten ještě vznikl na starší italské konstrukci.

Fiat 600e

Kromě tříválcové dvanáctistovky s hybridní výpomocí a výkonem 100 nebo 136 koní (74 a 100 kW) je v prodeji elektrická verze. Do města dává smysl. Na rozdíl od většiny elektrických SUV a crossoverů, u nichž je na výběr velikost baterie, výkon a počet poháněných kol, u Fiatu 600e to je jednodušší. Všechny modely na třetí evoluci francouzské platformy e-CMP2s jsou dodávány s baterií o využitelné kapacitě 50,8 kWh a elektromotorem s výkonem 156 koní (115 kW) a maximálním točivým momentem 260 Nm, který pohání přední kola.

Autofotka týdne: Nový multismyslově rozmazlující Fiat 600 a Punto z archivu

Fiat 600e vypadá jako hatchback, ale nadstandardní světlou výšku 199 mm mu mohou závidět i mnohé off-roady. Na poměry crossoverů je to docela kompaktní auto. Je o něco delší než na stejném základě postavený Jeep Avenger, ale překvapivě kratší než Volkswagen Golf. Ve stísněných italských městech se její řidič či spíše řidička musí cítit dobře.

Stylový jubebox s řadou designových gagů

Hlavním posláním Fiatu 600e bylo dát zájemcům o elektrickou pětistovku další dvoje dveře, i něco více prostoru a dojezdu. Ale zase ne nějak marnotratně.

Celé auto je plné zajímavých detailů. Tohle Italové opravdu umějí. Na palubní desce se opakuje motiv oválu jako na karoserii. Plasty jsou tvrdé, což v této kategorii není neobvyklé. Vzhledem k ceně elektrické verze startující nad hranicí 800 tisíc korun by to chtělo přeci jen více.

Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte.

Za volantem sedíte relativně vysoko a máte tak dobrý výhled. Přední sedadla jsou pohodlná, ale bez výraznějšího bočního vedení. Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte. U výbavy La Prima jsou obě přední sedadla vyhřívaná. K dispozici je u řidiče dokonce masážní funkce, i když pouze spodní části zad.

Řidiče potěší prostorově úsporný středový panel, méně již to, že sedí hodně v blízkosti dveří. Menu 10,25palcového displeje infotainmentu je vcelku přehledné, má hezkou grafiku, nechybí rolovací menu s možností snadno vypnout některé otravné asistenty.

Fiat 600 motorizoval svět, poslední vyrobili v Jugoslávii před 35 lety

Trochu nezvykle ale působí domovské tlačítko, které není na displeji, ale jeho roli plní fyzický spínač pod ním. Někdo si toho všimne hned, někomu to trvá déle. Jinak je ale obsluha jednoduchá. Rádio dostalo klasický otočný vypínač pro nastavování hlasitosti. Ještě níže jsou tlačítka volby jízdních režimů, jako u nějakého jukeboxu.

Bublina s kompromisy

Pokud se jedná o úložné prostory, má Fiat 600e vpředu spoustu přihrádek. Ve spodní části palubní desky je obrovská kóje krytá magnetickým víkem s možností bezdrátového nabíjení mobilu. K dispozici jsou také dva držáky nápojů, prostor pod středovou loketní opěrkou a pogumovaná odkládací přihrádka velikosti telefonu pod středovými větracími otvory.

Vzadu si průměrně velký dospělý člověk ještě sedne, ti vyšší ale již budou mít trochu potíž. Kolena se dostávají do kontaktu s předními sedadly. V tomto směru lépe poslouží i malé hatchbacky, jako fabia.

V šestistovce najdete zavazadelník o objemu 360 litrů, což je méně než u korejské konkurence v podobě Kie Niro (475 litrů) či Hyundaie Kona Electric (466 litrů), ale Opel Mokka má naopak jen 350 litrů. Verze La Prima přichází s praktickou nastavitelnou podlahou zavazadlového prostoru, buď níže pro velký objem, nebo naopak pro snazší přístup.

První jízda elektrickým jeepem. Městský offroad vozí na střeše berušku

Ve svém nejvyšším nastavení zmenšuje vstupní práh a poskytuje i dostatek prostoru pro nabíjecí kabely. To je praktické, protože v přídi fiat nemá frunk. Model 600e La Prima se chlubí elektricky výklopným víkem zavazadelníku. Nejspíš byste to však oželeli. Otevírání je totiž po italsku velmi ležérní.

Okamžitá odezva motoru, ale žádné pádlování

Fiat 600e se standardně dodává s tepelným čerpadlem a na poměry elektrických aut není nijak zvlášť těžký – v top verzi má hmotnost bez řidiče jen lehce nad 1,5 tuny.

Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto

K dispozici máte tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport, z nichž asi nejvíce využijete ten prostřední. Dynamika je tak akorát. Okamžitá odezva elektromotoru ve městě zajistí, že budete na světlech nejrychlejší. Ani mimo něj si na ni nebudete stěžovat, byť by na poměry elektromobilů není Fiat 600e nijak zvlášť rychlý. Na stovce je za 9 sekund a maximum má ve 150 km/h. To abyste po dálnici vůbec někam dojeli.

Rekuperace je jen automatická. Nenajdete zde žádná pádla pod volantem pro nastavení její míry, jako u řady konkurentů. Jediným způsobem, jak lépe využívat kinetickou energii, je režim B převodovky. Jízdu s použitím jednoho pedálu tak fiat neumožňuje.

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

Fiat 600e má maximální rychlost nabíjení až 100 kW, pro dobití z 10 až 80 % v ideálním případě postačí přibližně 27 minut. To je rychlejší, než jak můžete nabíjet Niro EV (80 kW) a MG ZS eV (94 kW), ale nepatrně pomalejší než v případě Hyundaie Kony Electric (102 kW). Pokud připojujete k 7kW domácímu wallboxu, počítejte s tím, že plné nabití trvá něco málo přes osm hodin.

Městská idyla a dálniční peklo

Na plnou baterii fiátek v praxi ujede maximálně 400 km, spíše ale počítejte s méně. Ve městě lze popojíždět i za 10 kWh a ujet ještě více. Na dálnici ale roste na dvojnásobek a může se vám stát, že za studeného počasí budete mít prázdnou baterii již po 220 km. Ve smíšeném provozu se budete většinou pohybovat někde mezi 15 a 17 kWh, ujedete tedy cca 300 až 340 km.

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

Elektrický fiat v top verzi s 18palcovými koly má středně měkké odpružení s dlouhým zdvihem. Je to auto evidentně zaměřené na pohodlí. Chová se neutrálně a řídí se lehce. Má i relativně strmý převod, ale stejně jako další modely této platformy není ani vedení tohoto fiatu nějak extra zábavné. Při jízdě po rozbitých komunikacích je navíc vůz od podvozku hlučný.

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

Testovaná top verze 600e La Prima stojí 919 900 Kč, zatímco nižší verze RED je o 100 000 Kč levnější. Menší model 500e je přitom jen o 40 tisíc levnější. Nejdostupnější šestistovka s hybridní spalovací dvanáctistovkou vyjde na 549 900 Kč, výkonnější spalovací verze ve výbavě La Prima potom stojí 674 900 Kč.

Kia Niro EV i Hyundai Konu Electric s větší baterií nepořídíte pod milion, stejně jako Peugeot e-2008 se stejnou technikou. Jeep Avenger Electric v top verzi stojí bez stokoruny také milion, ale Opel Mokka Electric vyjde při 869 990 Kč levněji.

Autofotka týdne: Seat 600 změnil Španělům život

Fiat 600e je docela zábavné dámské auto, které si budou muži od svých partnerek nejspíš rádi půjčovat. Jako auto k přechodu ze spalovacího k elektromobilu poslouží dobře. Hlavním motivem pro jeho koupi je kromě konkurenceschopné techniky především líbivý stylový design. Právě ten má pomoci krást zákazníky konkurenci. Bohužel ale loupí i v rajonu menšího modelu 500e, jehož výroba musela být kvůli poklesu zájmu na měsíc pozastavena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Olomoučtí strážníci využijí v ulicích dva nové elektromobily, osvědčily se

Nové vozy olomoucké městské policie.

Dva nové elektromobily dostali strážníci Městské policie Olomouc. Flotila služebních vozidel se...

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a...

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Výroba Volkswagenu Caddy

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy,...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Český ministr dopravy chce revizi zákazu spalováků. Elektromobilizace drhne

České dráhy představily novou soupravu ComfortJet. Tyto vlaky budou jezdit na...

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce navrhnout dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut...

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Bestie s řasami božské Giny Lollobrigidy. Jediná miura v Česku obrazem

Hlavní hvězdou nedávného automobilového festivalu na mosteckém okruhu se stal jeden z nejvlivnějších supersportů historie – Lamborghini Miura. V 60. letech se jednalo o skutečné zjevení. Nejen svou...

6. října 2024

Test pozorného čtenáře. Kde se skutálela tatrovka?

V uplynulém měsíci jsme pro vás přichystali téměř sto článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 6. října 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

V ledovém sevření. Wim Hof podle reportáže týral svou ženu a děti

Má kolem sebe aureolu lásky, dokonalosti, je ikonou vnitřního rozvoje. Nyní vyvstává docela jiný obraz. Portrét muže...