Fiat 600e výborně maskuje, že se pod plechem ukrývají stejná „střeva“ jako u Jeepu Avenger a Peugeotu e-2008. Tato trojčata mají dokonce i identický rozvor náprav 2 562 mm. Příď italského modelu je opravdu famózní, směrem vzad ale již přibývá designových kompromisů.
Italská trikolora na zadním nárazníku navíc již musela u nově vyrobených vozů zmizet, neboť porušuje tamní zákon, když se auto nevyrábí v Itálii, ale v Polsku. Příště už ji tam tedy neuvidíte. Finito.
Aby auto opravdu nemělo šanci v provozu zapadnout, tak se nabízí ve výrazných barvách. Oranžová metalíza Sun of Italy je u top verze La Prime ve standardu, a fiátku opravdu velmi sluší. Je to rázem takový mechanický pomeranč. S menším Fiatem 500e nemá tento model po technické stránce nic společného, ten ještě vznikl na starší italské konstrukci.
Kromě tříválcové dvanáctistovky s hybridní výpomocí a výkonem 100 nebo 136 koní (74 a 100 kW) je v prodeji elektrická verze. Do města dává smysl. Na rozdíl od většiny elektrických SUV a crossoverů, u nichž je na výběr velikost baterie, výkon a počet poháněných kol, u Fiatu 600e to je jednodušší. Všechny modely na třetí evoluci francouzské platformy e-CMP2s jsou dodávány s baterií o využitelné kapacitě 50,8 kWh a elektromotorem s výkonem 156 koní (115 kW) a maximálním točivým momentem 260 Nm, který pohání přední kola.
Autofotka týdne: Nový multismyslově rozmazlující Fiat 600 a Punto z archivu |
Fiat 600e vypadá jako hatchback, ale nadstandardní světlou výšku 199 mm mu mohou závidět i mnohé off-roady. Na poměry crossoverů je to docela kompaktní auto. Je o něco delší než na stejném základě postavený Jeep Avenger, ale překvapivě kratší než Volkswagen Golf. Ve stísněných italských městech se její řidič či spíše řidička musí cítit dobře.
Stylový jubebox s řadou designových gagů
Hlavním posláním Fiatu 600e bylo dát zájemcům o elektrickou pětistovku další dvoje dveře, i něco více prostoru a dojezdu. Ale zase ne nějak marnotratně.
Celé auto je plné zajímavých detailů. Tohle Italové opravdu umějí. Na palubní desce se opakuje motiv oválu jako na karoserii. Plasty jsou tvrdé, což v této kategorii není neobvyklé. Vzhledem k ceně elektrické verze startující nad hranicí 800 tisíc korun by to chtělo přeci jen více.
Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte.
Za volantem sedíte relativně vysoko a máte tak dobrý výhled. Přední sedadla jsou pohodlná, ale bez výraznějšího bočního vedení. Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte. U výbavy La Prima jsou obě přední sedadla vyhřívaná. K dispozici je u řidiče dokonce masážní funkce, i když pouze spodní části zad.
Řidiče potěší prostorově úsporný středový panel, méně již to, že sedí hodně v blízkosti dveří. Menu 10,25palcového displeje infotainmentu je vcelku přehledné, má hezkou grafiku, nechybí rolovací menu s možností snadno vypnout některé otravné asistenty.
Fiat 600 motorizoval svět, poslední vyrobili v Jugoslávii před 35 lety |
Trochu nezvykle ale působí domovské tlačítko, které není na displeji, ale jeho roli plní fyzický spínač pod ním. Někdo si toho všimne hned, někomu to trvá déle. Jinak je ale obsluha jednoduchá. Rádio dostalo klasický otočný vypínač pro nastavování hlasitosti. Ještě níže jsou tlačítka volby jízdních režimů, jako u nějakého jukeboxu.
Bublina s kompromisy
Pokud se jedná o úložné prostory, má Fiat 600e vpředu spoustu přihrádek. Ve spodní části palubní desky je obrovská kóje krytá magnetickým víkem s možností bezdrátového nabíjení mobilu. K dispozici jsou také dva držáky nápojů, prostor pod středovou loketní opěrkou a pogumovaná odkládací přihrádka velikosti telefonu pod středovými větracími otvory.
Vzadu si průměrně velký dospělý člověk ještě sedne, ti vyšší ale již budou mít trochu potíž. Kolena se dostávají do kontaktu s předními sedadly. V tomto směru lépe poslouží i malé hatchbacky, jako fabia.
V šestistovce najdete zavazadelník o objemu 360 litrů, což je méně než u korejské konkurence v podobě Kie Niro (475 litrů) či Hyundaie Kona Electric (466 litrů), ale Opel Mokka má naopak jen 350 litrů. Verze La Prima přichází s praktickou nastavitelnou podlahou zavazadlového prostoru, buď níže pro velký objem, nebo naopak pro snazší přístup.
První jízda elektrickým jeepem. Městský offroad vozí na střeše berušku |
Ve svém nejvyšším nastavení zmenšuje vstupní práh a poskytuje i dostatek prostoru pro nabíjecí kabely. To je praktické, protože v přídi fiat nemá frunk. Model 600e La Prima se chlubí elektricky výklopným víkem zavazadelníku. Nejspíš byste to však oželeli. Otevírání je totiž po italsku velmi ležérní.
Okamžitá odezva motoru, ale žádné pádlování
Fiat 600e se standardně dodává s tepelným čerpadlem a na poměry elektrických aut není nijak zvlášť těžký – v top verzi má hmotnost bez řidiče jen lehce nad 1,5 tuny.
Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto |
K dispozici máte tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport, z nichž asi nejvíce využijete ten prostřední. Dynamika je tak akorát. Okamžitá odezva elektromotoru ve městě zajistí, že budete na světlech nejrychlejší. Ani mimo něj si na ni nebudete stěžovat, byť by na poměry elektromobilů není Fiat 600e nijak zvlášť rychlý. Na stovce je za 9 sekund a maximum má ve 150 km/h. To abyste po dálnici vůbec někam dojeli.
Rekuperace je jen automatická. Nenajdete zde žádná pádla pod volantem pro nastavení její míry, jako u řady konkurentů. Jediným způsobem, jak lépe využívat kinetickou energii, je režim B převodovky. Jízdu s použitím jednoho pedálu tak fiat neumožňuje.
Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně |
Fiat 600e má maximální rychlost nabíjení až 100 kW, pro dobití z 10 až 80 % v ideálním případě postačí přibližně 27 minut. To je rychlejší, než jak můžete nabíjet Niro EV (80 kW) a MG ZS eV (94 kW), ale nepatrně pomalejší než v případě Hyundaie Kony Electric (102 kW). Pokud připojujete k 7kW domácímu wallboxu, počítejte s tím, že plné nabití trvá něco málo přes osm hodin.
Městská idyla a dálniční peklo
Na plnou baterii fiátek v praxi ujede maximálně 400 km, spíše ale počítejte s méně. Ve městě lze popojíždět i za 10 kWh a ujet ještě více. Na dálnici ale roste na dvojnásobek a může se vám stát, že za studeného počasí budete mít prázdnou baterii již po 220 km. Ve smíšeném provozu se budete většinou pohybovat někde mezi 15 a 17 kWh, ujedete tedy cca 300 až 340 km.
Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly |
Elektrický fiat v top verzi s 18palcovými koly má středně měkké odpružení s dlouhým zdvihem. Je to auto evidentně zaměřené na pohodlí. Chová se neutrálně a řídí se lehce. Má i relativně strmý převod, ale stejně jako další modely této platformy není ani vedení tohoto fiatu nějak extra zábavné. Při jízdě po rozbitých komunikacích je navíc vůz od podvozku hlučný.
Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari |
Testovaná top verze 600e La Prima stojí 919 900 Kč, zatímco nižší verze RED je o 100 000 Kč levnější. Menší model 500e je přitom jen o 40 tisíc levnější. Nejdostupnější šestistovka s hybridní spalovací dvanáctistovkou vyjde na 549 900 Kč, výkonnější spalovací verze ve výbavě La Prima potom stojí 674 900 Kč.
Kia Niro EV i Hyundai Konu Electric s větší baterií nepořídíte pod milion, stejně jako Peugeot e-2008 se stejnou technikou. Jeep Avenger Electric v top verzi stojí bez stokoruny také milion, ale Opel Mokka Electric vyjde při 869 990 Kč levněji.
Autofotka týdne: Seat 600 změnil Španělům život |
Fiat 600e je docela zábavné dámské auto, které si budou muži od svých partnerek nejspíš rádi půjčovat. Jako auto k přechodu ze spalovacího k elektromobilu poslouží dobře. Hlavním motivem pro jeho koupi je kromě konkurenceschopné techniky především líbivý stylový design. Právě ten má pomoci krást zákazníky konkurenci. Bohužel ale loupí i v rajonu menšího modelu 500e, jehož výroba musela být kvůli poklesu zájmu na měsíc pozastavena.