Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Loupež po italsku. Fiat 600e designovými kudrlinkami krade show konkurenci

Fiat letos slaví 125. výročí, a jeho nová vyfintěná šestistovka hází očkem po všech, kdo se poohlížejí po malém SUV či crossoveru do města. Originální design s půlenými předními světlomety a řadou zajímavých detailů budí pozornost. Na silnici se za italskou kráskou každý ohlédne. Jak dobrá je to partie?

Fiat 600e výborně maskuje, že se pod plechem ukrývají stejná „střeva“ jako u Jeepu Avenger a Peugeotu e-2008. Tato trojčata mají dokonce i identický rozvor náprav 2 562 mm. Příď italského modelu je opravdu famózní, směrem vzad ale již přibývá designových kompromisů.

Italská trikolora na zadním nárazníku navíc již musela u nově vyrobených vozů zmizet, neboť porušuje tamní zákon, když se auto nevyrábí v Itálii, ale v Polsku. Příště už ji tam tedy neuvidíte. Finito.

Aby auto opravdu nemělo šanci v provozu zapadnout, tak se nabízí ve výrazných barvách. Oranžová metalíza Sun of Italy je u top verze La Prime ve standardu, a fiátku opravdu velmi sluší. Je to rázem takový mechanický pomeranč. S menším Fiatem 500e nemá tento model po technické stránce nic společného, ten ještě vznikl na starší italské konstrukci.

Fiat 600e

Kromě tříválcové dvanáctistovky s hybridní výpomocí a výkonem 100 nebo 136 koní (74 a 100 kW) je v prodeji elektrická verze. Do města dává smysl. Na rozdíl od většiny elektrických SUV a crossoverů, u nichž je na výběr velikost baterie, výkon a počet poháněných kol, u Fiatu 600e to je jednodušší. Všechny modely na třetí evoluci francouzské platformy e-CMP2s jsou dodávány s baterií o využitelné kapacitě 50,8 kWh a elektromotorem s výkonem 156 koní (115 kW) a maximálním točivým momentem 260 Nm, který pohání přední kola.

Autofotka týdne: Nový multismyslově rozmazlující Fiat 600 a Punto z archivu

Fiat 600e vypadá jako hatchback, ale nadstandardní světlou výšku 199 mm mu mohou závidět i mnohé off-roady. Na poměry crossoverů je to docela kompaktní auto. Je o něco delší než na stejném základě postavený Jeep Avenger, ale překvapivě kratší než Volkswagen Golf. Ve stísněných italských městech se její řidič či spíše řidička musí cítit dobře.

Stylový jubebox s řadou designových gagů

Hlavním posláním Fiatu 600e bylo dát zájemcům o elektrickou pětistovku další dvoje dveře, i něco více prostoru a dojezdu. Ale zase ne nějak marnotratně.

Celé auto je plné zajímavých detailů. Tohle Italové opravdu umějí. Na palubní desce se opakuje motiv oválu jako na karoserii. Plasty jsou tvrdé, což v této kategorii není neobvyklé. Vzhledem k ceně elektrické verze startující nad hranicí 800 tisíc korun by to chtělo přeci jen více.

Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte.

Za volantem sedíte relativně vysoko a máte tak dobrý výhled. Přední sedadla jsou pohodlná, ale bez výraznějšího bočního vedení. Prošívání s motivem nápisů FIAT na krémovém čalounění je jednou z řady designových gagů, na koženkovém potahu se ale v létě zpotíte. U výbavy La Prima jsou obě přední sedadla vyhřívaná. K dispozici je u řidiče dokonce masážní funkce, i když pouze spodní části zad.

Řidiče potěší prostorově úsporný středový panel, méně již to, že sedí hodně v blízkosti dveří. Menu 10,25palcového displeje infotainmentu je vcelku přehledné, má hezkou grafiku, nechybí rolovací menu s možností snadno vypnout některé otravné asistenty.

Fiat 600 motorizoval svět, poslední vyrobili v Jugoslávii před 35 lety

Trochu nezvykle ale působí domovské tlačítko, které není na displeji, ale jeho roli plní fyzický spínač pod ním. Někdo si toho všimne hned, někomu to trvá déle. Jinak je ale obsluha jednoduchá. Rádio dostalo klasický otočný vypínač pro nastavování hlasitosti. Ještě níže jsou tlačítka volby jízdních režimů, jako u nějakého jukeboxu.

Bublina s kompromisy

Pokud se jedná o úložné prostory, má Fiat 600e vpředu spoustu přihrádek. Ve spodní části palubní desky je obrovská kóje krytá magnetickým víkem s možností bezdrátového nabíjení mobilu. K dispozici jsou také dva držáky nápojů, prostor pod středovou loketní opěrkou a pogumovaná odkládací přihrádka velikosti telefonu pod středovými větracími otvory.

Vzadu si průměrně velký dospělý člověk ještě sedne, ti vyšší ale již budou mít trochu potíž. Kolena se dostávají do kontaktu s předními sedadly. V tomto směru lépe poslouží i malé hatchbacky, jako fabia.

V šestistovce najdete zavazadelník o objemu 360 litrů, což je méně než u korejské konkurence v podobě Kie Niro (475 litrů) či Hyundaie Kona Electric (466 litrů), ale Opel Mokka má naopak jen 350 litrů. Verze La Prima přichází s praktickou nastavitelnou podlahou zavazadlového prostoru, buď níže pro velký objem, nebo naopak pro snazší přístup.

První jízda elektrickým jeepem. Městský offroad vozí na střeše berušku

Ve svém nejvyšším nastavení zmenšuje vstupní práh a poskytuje i dostatek prostoru pro nabíjecí kabely. To je praktické, protože v přídi fiat nemá frunk. Model 600e La Prima se chlubí elektricky výklopným víkem zavazadelníku. Nejspíš byste to však oželeli. Otevírání je totiž po italsku velmi ležérní.

Okamžitá odezva motoru, ale žádné pádlování

Fiat 600e se standardně dodává s tepelným čerpadlem a na poměry elektrických aut není nijak zvlášť těžký – v top verzi má hmotnost bez řidiče jen lehce nad 1,5 tuny.

Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto

K dispozici máte tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport, z nichž asi nejvíce využijete ten prostřední. Dynamika je tak akorát. Okamžitá odezva elektromotoru ve městě zajistí, že budete na světlech nejrychlejší. Ani mimo něj si na ni nebudete stěžovat, byť by na poměry elektromobilů není Fiat 600e nijak zvlášť rychlý. Na stovce je za 9 sekund a maximum má ve 150 km/h. To abyste po dálnici vůbec někam dojeli.

Rekuperace je jen automatická. Nenajdete zde žádná pádla pod volantem pro nastavení její míry, jako u řady konkurentů. Jediným způsobem, jak lépe využívat kinetickou energii, je režim B převodovky. Jízdu s použitím jednoho pedálu tak fiat neumožňuje.

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

Fiat 600e má maximální rychlost nabíjení až 100 kW, pro dobití z 10 až 80 % v ideálním případě postačí přibližně 27 minut. To je rychlejší, než jak můžete nabíjet Niro EV (80 kW) a MG ZS eV (94 kW), ale nepatrně pomalejší než v případě Hyundaie Kony Electric (102 kW). Pokud připojujete k 7kW domácímu wallboxu, počítejte s tím, že plné nabití trvá něco málo přes osm hodin.

Městská idyla a dálniční peklo

Na plnou baterii fiátek v praxi ujede maximálně 400 km, spíše ale počítejte s méně. Ve městě lze popojíždět i za 10 kWh a ujet ještě více. Na dálnici ale roste na dvojnásobek a může se vám stát, že za studeného počasí budete mít prázdnou baterii již po 220 km. Ve smíšeném provozu se budete většinou pohybovat někde mezi 15 a 17 kWh, ujedete tedy cca 300 až 340 km.

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

Elektrický fiat v top verzi s 18palcovými koly má středně měkké odpružení s dlouhým zdvihem. Je to auto evidentně zaměřené na pohodlí. Chová se neutrálně a řídí se lehce. Má i relativně strmý převod, ale stejně jako další modely této platformy není ani vedení tohoto fiatu nějak extra zábavné. Při jízdě po rozbitých komunikacích je navíc vůz od podvozku hlučný.

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

Testovaná top verze 600e La Prima stojí 919 900 Kč, zatímco nižší verze RED je o 100 000 Kč levnější. Menší model 500e je přitom jen o 40 tisíc levnější. Nejdostupnější šestistovka s hybridní spalovací dvanáctistovkou vyjde na 549 900 Kč, výkonnější spalovací verze ve výbavě La Prima potom stojí 674 900 Kč.

Kia Niro EV i Hyundai Konu Electric s větší baterií nepořídíte pod milion, stejně jako Peugeot e-2008 se stejnou technikou. Jeep Avenger Electric v top verzi stojí bez stokoruny také milion, ale Opel Mokka Electric vyjde při 869 990 Kč levněji.

Autofotka týdne: Seat 600 změnil Španělům život

Fiat 600e je docela zábavné dámské auto, které si budou muži od svých partnerek nejspíš rádi půjčovat. Jako auto k přechodu ze spalovacího k elektromobilu poslouží dobře. Hlavním motivem pro jeho koupi je kromě konkurenceschopné techniky především líbivý stylový design. Právě ten má pomoci krást zákazníky konkurenci. Bohužel ale loupí i v rajonu menšího modelu 500e, jehož výroba musela být kvůli poklesu zájmu na měsíc pozastavena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Další čínská auta v Česku. Chery je vyvine v Itálii a vyrobí ve Španělsku

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile bude v Česku nabízet své vozy značek Omoda a Jaecoo. Uzavřela...

Nový elektrický ford je v Česku. Má pašeráckou schránku

Ford Explorer

VIDEO Spolupráce Fordu s Volkswagenem nezplodila jen technicky spřízněné dodávky nebo pick-upy, ale i...

Málo dobíječek i baterií. Trable s elektromobily se řešily už před 100 lety

Na problémy s elektromobily upozorňovali experti už před 100 lety

VIDEO Nad elektromobilitou konstruktéři přemýšleli i před 100 lety. Přinášíme důkaz z říjnových Lidových...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Čínské automobilky na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Olomoučtí strážníci využijí v ulicích dva nové elektromobily, osvědčily se

Nové vozy olomoucké městské policie.

Dva nové elektromobily dostali strážníci Městské policie Olomouc. Flotila služebních vozidel se...

  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Rolls taťky Šmouly předvedl Praze nového ducha, v kabině má 18 km nití

Faceliftovaný Rolls-Royce Ghost vyvedený v zářivé šmoulí modři a jeho dva sourozenci se představili v Praze. Smečka v ceně desítek milionů ale silnice hlavního města neokusila, ručně stavěné...

10. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok

Premium

„Základní silou pro reakci na výzvy trhu a společnosti zůstává schopnost inovovat,“ řekl Gian Luca Pellegrini, šéfredaktor Quattroruote na úvod konference o vývoji autoprůmyslu. Jeho projev moc...

10. listopadu 2024

Poláci našli první auto vyrobené po válce, warszawu zašantročenou ve Finsku

V Polsku je nově k vidění vůbec první automobil vyrobený v zemi po druhé světové válce. Do soukromého muzea ve městě Otrembusy nedaleko Varšavy se historický vůz Warszawa M-20 se sériovým číslem...

9. listopadu 2024

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...