Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Autofotka týdne: po blondýně ve fiátku šla policie

„Moje první auto byl brouček, světlemodrý Fiat 600D,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Zuzana Kohoutová. Na svá první auta vzpomínají čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D | foto: Zuzana Kohoutovápro iDNES.cz

Koupily jsme si ho v bazaru sice napůl s maminkou, ale ona se podílela vlastně jen finančně, vše ostatní bylo na mně. Autíčko stálo tehdy na prahu 80. let minulého století celých deset tisíc, což bylo pro studentku docela dost peněz.

Moje první auto

Čtenáři posílají své fotky prvních motoristických lásek.

Byla to skvělá škola, nejenom ježdění, ale i údržby. Aby puberťák (bylo mu 15 let) jezdil v pohodě, bylo na něm potřeba dost vyšívat. Ale ono se mi to vyplatilo. Třeba ze zkoušky z motorů jsem měla jedničku – pan profesor mi dal volnou ruku, a tak jsem popsala dopodrobna čtyřválec a jak to tam chodí (to jsem fakt měla odžité) a obávaná zkouška byla v kapse.

Protože mě řízení neskutečně bavilo (a nemusela jsem alkohol), stal se ze mě taxikář, který rozvážel kamarády po nocích z hospod. 

Fotogalerie

Samozřejmě jsem při té příležitosti neunikla mnoha kontrolám od policie – mladá blondýna za volantem malého autíčka plného rozjařené mládeže se zkrátka zastavit musí. A tak jsem se naučila i profouknout alkoholový balonek.

Auto jednoduché, skvělé, dovezlo všude, ocenila jsem i křidýlka - okénka vepředu, kterými to krásně větralo a žádná klimatizace potřeba nebyla. Bylo mi líto, když šel Fiat do světa, koupil si ho student, my už potřebovali větší, protože přišla rodina. Tak následovala červená škodovka 120L a bílá GLS po tátovi.

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D

Moje první auto: světlemodrý brouček Fiat 600D

Bílá GLS po tátovi nakonec Fiat 600D vystřídala.

Bílá GLS po tátovi nakonec Fiat 600D vystřídala

Italská legenda

Fiat 600

Vůz, který doslova dostal Itálii na silnice, se představil roku 1955. Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po tragické válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

V takové situaci se zrodil “velký malý” Fiat 600, vůz malý ve své velikosti, ale s ohromným potenciálem. Vytvořil ho známý inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného fiatu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Cílem bylo změnit tvář Itálie.

Dvoudveřový fiat pro čtyři cestující se představil veřejnosti v roce 1955 na ženevském autosalonu. Zadní kola šestistovky poháněl čtyřválcový motor o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koně, umístěný za zadními sedadly.

Rok po představení byly na trh uvedeny další dvě verze. První byla vybavena plátěnou střechou. Druhá byla o moc zajímavější, světu se představilo pravděpodobně první MPV světa  – Multipla.

Uvnitř byly tři řady sedadel, auto tedy odvezlo až šest cestujících. Dva zadní páry bylo možné sklápět k podlaze, čímž se zvětšil prostor pro náklad. Vzhledem ke zvýšené hmotnosti byly posíleny brzdy, tlumiče a řízení.

V roce 1960 se představil typ 600D, který měl zvýšený objem motoru na 767 cm3 (výkon 29 koní). Změn se dočkala také karoserie. Dvoudveřová "šestistovka" měla zpočátku dveře otevírající se proti směru jízdy, což se změnilo v roce 1964.

Fiat 600 se nevyráběl pouze v Itálii, ale pro jeho obrovskou oblibu opouštěl i brány továren ve Španělsku, Jugoslávii, NSR i Argentině, kde se vyráběla až do počátku osmdesátých let verze 600R s motorem 800 cm3. Celkem se vyrobilo 2 695 197 Fiatů 600.

Seat 600 D

Seat 600 D

Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Rodinná památka. Seat Alhambra má stále přesvědčivé množství kladů

Premium Přestože má tento SEAT najeto už přes 420 000 km, v našem článku se soustředíme pouze na jeho osudy od chvíle zakoupení...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...