

Při Bruselském autosalonu v roce 1956 na sebe strhl velkou pozornost malý, ale šestimístný Fiat 600 Multipla. Netradiční vůz vypadal na první pohled jako autobus vypraný na 90 stupňů a méně soustředěným mohlo chvíli trvat, než vůbec našli jeho předek. Multiplu si představíme v následující galerii.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Jak již název napovídá, Fiat 600 Multipla vycházel z typu Fiat 600. A právě tento fakt omlouvá netradiční vzhled šestimístné kreace, jak ještě uvidíme. Zde jen můžeme podotknout, že pro kulantně řečeno divné tvary nové Multiply z roku 1998 snad žádná omluva neexistuje, ale to je zcela jiný vůz, z jiné doby, mimo téma této galerie a pohledu na něj tedy budeme ušetřeni.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Velkou roli v motorizaci národů sehrály malé vozy. Jedním z nich byl právě italský Fiat 600, představený v roce 1955. Dvoudveřový čtyřmístný vůz dostal vodou chlazený čtyřválec o objemu 633 ccm a výkonu 22 koní, od roku 1960 inovovaný Fiat 600D (viz foto) potom 767 ccm a 29 koní. Motor seděl za zadní nápravou, která byla hnací. Do roku 1969 jich bylo v Itálii vyrobeno téměř 2,7 milionů. Dalších více než 2,2 milionů těchto vozů přinesla licenční výroba ve Španělsku, Jugoslávii, Západním Německu, Argentině a něco málo se z dovezených dílů smontovalo v Chile. Licenční výroba šestistovek běžela někde ještě hodně dlouho po ukončení jejich výroby v domovské Itálii.
Autor: Fiat
Při návrhu Multiply měl před sebou Dante Giacosa, hlavní konstruktér automobilky Fiat, nelehký úkol. Cílem bylo přivést na svět šestimístný rodinný vůz na základě malého Fiatu 600. Už specifikace malý a zároveň šestimístný vyžaduje tvrdý konstruktérský boj, ovšem zde byl ještě navíc limitující faktor v podobě motoru situovaného vzadu. Sedadlo řidiče a spolujezdce se proto posunulo vpřed, až nad přední nápravu. Nakonec vznikl uživatelsky velice povedený vůz, až tedy na jednu věc, kdy především u takto malého a lehkého „osobáčku“ není trambusová koncepce vhodným řešením po stránce bezpečnosti osádky. V každém případě Giacosa byl s vozem spokojen tak, že ho hned pořídil své milé manželce, jak prozradil ve svých pamětech.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Obrázek nastiňující technické řešení multiply řekne více než tisíce slov.
Autor: z prospektu firmy Fiat
V letech 1956 až 1967 se vyrobilo celkem 243 tisíc těchto vozů, z toho nejprve kolem 69 tisíc původního provedení Fiat 600 Multipla a od roku 1960 se v počtu 174 tisíc vyráběl vylepšený Fiat 600D Multipla. Také multiply se týkala licenční výroba, ovšem omezená a svým objemem nekorelující s podílem licenční výroby standardní šestistovky.
Autor: Paolo Monti / Biblioteca Europea di Informazione e Cultura, CC BY-SA 4.0
V Československu bylo oficiálně prodáno pouze sedm vozů Fiat 600 Multipla, šest v roce 1956 a k tomu jeden exemplář roku následujícího poté, co si střihl roli výstavního exponátu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. O řád více těchto vozů se k nám dostalo o deset let později jako ojetiny ze zahraničí, k čemuž pomohlo částečné uvolnění hranic související s tehdejším dočasným uvolněním politické situace v naší zemi.
Autor: Marc CARAVEO, CC BY-ND 2.0
Kromě Fiatu 600 Multipla v provedení Taxi stojícího nejblíže objektivu vidíme na této fotografii i zcela vzadu verzi kombík posledního topolina, tedy vůz Fiat 500 C Giardiniera, pro který byla multipla zamýšlena jako nástupce. Právě v roce 1955, kdy začala výroba Fiatu 600, tak zároveň skončila výroba Fiatu 500 Topolino. Výroba nové pětistovky, Fiatu Nuova 500, potom začala až o dva roky později.
Autor: Fiat
Nástupnictví multiply za kombíka topolina nesmíme brát vyloženě doslova. Jde o to, že topolino, které začínalo už jako typ předválečný, bylo v základním provedení dvoumístné (což nic nemění na skutečnosti, že se další lidi – a nejen děti – často vozili v zavazadlovém prostoru) a jeho kombík byl plnohodnotně čtyřmístný pro plně dospělé osazenstvo. A jak už víme, tak základní šestistovka byla čtyřmístná a z ní vycházející multipla až šestimístná.
Autor: Fiat
Výrobce vyzdvihoval víceúčelovost vozu, který bylo možno díky variabilitě interiéru příhodného tvaru použít stejně dobře jak k dopravě osob, tak k dopravě věcí a zboží. Multipla je z dnešního pohledu často titulována jako první MPV (multi-purpose vehicle) v historii automobilismu, tzn. víceúčelové vozidlo s jednoprostorovou karoserií.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Multipla se vyráběla ve třech verzích: šestimístné se třemi řadami sedadel, pětimístné/čtyřmístné se dvěmi řadami sedadel a taxi. Šestimístná verze má vpředu průběžné sedadlo pro řidiče a jeho spolujezdce a vzadu ve dvou řadách čtyři samostatná sklopná sedadla, kdy sklopením všech čtyř těchto sedadel se získala ložná plocha 1,75 m2, na kterou bylo možné umístit náklad do hmotnosti 350 kg. Pětimístná verze měla vpředu opět průběžné sedadlo pro řidiče a jeho spolujezdce a za ním podobné sedadlo pro dva až tři lidi a dále následoval zavazadlový prostor. Při sklopení zadního sedadla se získala opět ložná plocha 1,75 m2. Zadní sedadlo bylo možné sklopit i jiným způsobem, kdy se za současného sklopení předního sedadla vytvořilo lůžko pro dva až tři lidi.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Verze Taxi měla vpředu vedle sedadla řidiče prostor pro uložení zavazadel. K usednutí sloužilo zákazníkům průběžné sedadlo vzadu, přičemž před ním se nacházela dvě nouzová výklopná sedátka pro strýčka a tetičku Příhodovi. Multipla jako taxi se stala v Itálii velice oblíbenou, snad ještě více ze strany taxikářů než ze strany zákazníků, protože byla jako dělaná pro proplétání se úzkými uličkami starých italských měst. Ceněny byly i nízké provozní náklady a spolehlivost vozu. Tehdejší typické zbarvení italských taxíků bylo v kombinaci barev lahvově zelené na spodní a černé na horní partii karoserie.
Autor: roman, CC BY 2.0
Šestimístná multipla se čtveřicí samostatných sklápěcích sedadel vzadu se mohla pochlubit velkou variabilitou při přepravě lidí a nákladu.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Pohled do multiply ve verzi čtyř- až pětimístné
Autor: z prospektu firmy Fiat
Karoserie multiply se často stříkala ve dvoubarevné kombinaci, čímž se zvyšovala vizuální atraktivita jinak trochu ošklivého vozu.
Autor: daves archive, CC BY 2.0
Přestože rodinná multipla byla papírově šestimístná, nebylo výjimkou, když se na silnicích objevila s osmičlenným či ještě početnějším osazenstvem. Zastavili-li takové puzzle dopraváci, stačil slovní výpad některé z žen na palubě, že je to rodinný vůz a beztak v něm není celá rodina. A muži zákona, kteří nechtěli mít problémy s ráznou a navíc neznámou ženou, se v takovém případě po zralé úvaze raději stáhli do pasivní defenzívy.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Přepravní kapacita multiply vynikala především v kontrastu s její délkou, která činila pouhých 3,5 metru.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Byť Fiat Nuova 500 byl ještě lidovější, tak i Fiat 600 byl vozem lidovým. Když přišel Fiat 600 v roce 1955 na trh, byl v Itálii dokonce levnější než jeho menší a slabší a právě končící předchůdce Fiat 500 Topolino, přesně o 10 tisíc lir. Klasický Fiat 600 vyšel v roce 1955 na 590 tisíc lir, pětimístný Fiat 600 Multipla o rok později na 730 tisíc lir, šestimístný stál 745 tisíc lir. Ten rozdíl v ceně oproti klasické čtyřmístné šestistovce byl tedy nemalý, což se určitě také projevilo ne menším výrobním objemu multiply (i když i tak to bylo docela slušné). Průměrný dělnický plat byl v tom období 40 tisíc lir, v tomto kontextu získávají ceny tehdejších lidových vozů větší rozměr. Naštěstí časem rostly mzdy rychleji než ceny vozů. Například v roce 1960 stál nový Fiat 600D „jen“ 640 tisíc lir a průměrná dělnická mzda se vyšplhala na 47 tisíc lir (vůz tedy zdražil asi o 8,5 %, ale mzda se zvýšila o 17,5 %, přičemž v průběhu 60 let byl tento vývoj ještě o poznání příznivější.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Multipla byla také ideální pro volný čas, kempování a různé koníčky. Dvojice, či dvojice s dítětem, mohla multiplu využít jako mobilní operační základnu pro prázdninovou misi, užitná hodnota vozu se v takovém případě dala markantně zvýšit použitím střešní zahrádky na zavazadla.
Autor: z prospektu firmy Fiat
Multipla se díky své univerzálnosti a hospodárnosti stala oblíbeným taxíkem i rodinným vozem a zapsala se do historie jako svého druhu první jednoprostorový víceúčelový osobní automobil.
Autor: News Oresund - Johan Wessman, Malmö, Švédsko, CC BY 3.0