Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Malucha vymysleli Italové, motorizoval Polsko. Poslední vyjel před 20 lety

Silnice socialistického Polska si nelze představit bez malucha, tedy Fiatu 126p, který se v zemi vyráběl od začátku sedmdesátých let. Autíčko italského původu přitom přežilo i pád komunistického režimu a v továrně v jihopolském městě Bielsko-Biala se vyrábělo až do 22. září 2000.

Dobový prospekt vozu FIAT 126p vydaný Mototechnou v roce 1988 | foto: archiv autora

Jako poslední z více než 3,3 milionu vyrobených miniautomobilů opustila výrobní pás zvláštní série pěti set červených a pěti set žlutých fiátků nazvaná Happy End.

Vozu vyráběnému od roku 1973 patří mimo jiné zásluha za motorizaci Polska, podobně jako se to povedlo o dvě dekády dříve Fiatu 500 Nuova v Itálii. Na italské autíčko, které se v půlce padesátých let zrodilo jako alternativa skútru Vespa na čtyřech kolech, ostatně Fiat 126 přímo navázal, a to nejen rozměry, ale také technickým pojetím. Podobně jako „pětistovka“ dostal o osm centimetrů delší a podstatně hranatější vůz vzduchem chlazený dvouválec, umístěný vzadu a pohánějící zadní kola.

Na auto, jež navzdory miniaturním rozměrům často suplovalo funkci rodinného vozu, dodnes vzpomíná řada Poláků s jistou nostalgií. Kolují třeba více či méně uvěřitelné historky o tom, kolik cestujících a jaké množství nákladu dokázal fiátek přepravit. Dnes si už zřejmě jen málokdo dokáže představit, že maluch zvládl odvézt na dovolenou pětičlennou rodinu. Autíčko ale sloužilo i jako stěhovací vůz, na jeho střeše se převážely ledničky, televizory nebo jízdní kola. Jak se s maluchem žije, čtěte zde.

Původní Fiat 126 (malé p v názvu nesla jen varianta vyráběná v Polsku) se poprvé představil veřejnosti na autosalonu v Turíně v listopadu 1972. Už o rok a měsíc dříve přitom zástupci polské komunistické vlády podepsali licenční dohodu, která rozhodně nebyla krokem do prázdna. Fiaty se licenci v Polsku (podobně jako v řadě jiných zemí včetně Československa) vyráběly už mezi světovými válkami a od šedesátých let minulého století pak v zemi vznikal větší Fiat 125p.

Varšava o licenci na vůz projevila zájem s cílem pozvednout průmyslovou produkci země a zvýšit životní standard obyvatel. O tom, že komunisté vedení Edwardem Gierkem měli s malým autem velké plány, svědčí skutečnost, že rozšíření výrobní linky v Bielsku-Bialé a výstavba továrny ve městě Tychy byly v sedmdesátých letech jednou z největších investic v Polsku. První Fiat 126p, postavený ovšem ještě z italských dílů, vyrobili v Bielsku-Bialé v červnu 1973.

29. listopadu 2017

Fabryka Samochodów Malolitražowych (neboli česky Továrna maloobjemových automobilů) dlouho vyráběla pouze základní variantu, byť postupně vylepšovanou třeba o trochu silnější motor. Teprve ve druhé půli osmdesátých let přišla s verzí Bis, která měla výklopné třetí dveře a kapalinou chlazený motor. Vzácný byl kabriolet, vyrobený asi v pěti stech exemplářích. Další modifikace jako dodávka či kombi zůstaly jen v prototypové fázi, stejně dopadl i pokus opatřit malucha pohonem předních kol.

Podobně jako v ostatních zemích východního bloku i v Polsku poptávka převyšovala nabídku, a tak se na automobily někdy i dost dlouho čekalo. „Bylo to něco neuvěřitelného. Vyplňovaly se pořadníky. Systém fungoval tak, že člověk musel nejprve vůz zaplatit, a pak řadu měsíců a někdy i let čekat na tajemnou obálku s pozváním k jeho odběru,“ vzpomínal před pár lety na svého prvního malucha redaktor polského automobilového magazínu Stanislaw Uklanski.

Fiat 126p navíc nebyl právě laciný, v roce 1973 jeho cena v Polsku odpovídala dvěma průměrným ročním platům – a pokud ho chtěl člověk hned, musel na burze sáhnout do kapsy ještě o půlku hlouběji. Auto se přitom poměrně úspěšně vyváželo, a to nejen do socialistických zemí, ale také do západní Evropy. Kromě Itálie (kde poslední vyrobili v roce 1980) se Fiat 126 krátce vyráběl i v rakouském Steyru, výraznější byla produkce v Jugoslávii, kam se rozložené vozy vyvážely výměnou za Zastavu 1100.

Po pádu komunistického režimu v roce 1989 sice Poláci dostali příležitost pořídit si modernější vozy, v zemi také vyrostly továrny západních automobilek, maluch ale své komunistické otce přežil o více než deset let. Poslední roky vznikal už v režii Fiatu, který koupil továrny v Bielsku-Bialé i Tychach, kde začal vyrábět moderní Cinquecento a po něm i další modely. Ty se ovšem do srdcí Poláků nikdy nezapsaly tak jako maluch, ze kterého se nejen v Polsku postupně stává oblíbený dostupný veterán.

Nástupce se měl jmenovat Beskid

Kam se hrabe Twingo

Na počátku osmdesátých let začali inženýři pracovat na nástupci populárního modelu. Vůz se měl jmenovat Beskid a do roku 1987 bylo vypracováno celkem sedm rozdílných verzí. Zelený Beskid v muzeu dopravních prostředků ve Štětíně je z roku 1985. Prohlédněte si ho zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...