Ferrari SP35

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Autofotka týdne: Když je ferrari moc obyčejné, dá se předělat. Stojí to balík

  • 6
Ferrari má speciální program pro VIP zákazníky s dostatečně tučnou peněženkou. Vyrobí jim speciál v jediném kusu, který jednou bude mít obrovskou hodnotu. Speciálů na zakázku vzniká velmi málo, jeden až dva ročně.

Program Special Projects zavedlo Ferrari v druhé polovině minulého desetiletí a navázalo s ním na tradici speciálů, které čas od času vytvořilo. Tentokrát vyrábí na zakázku zcela originální auta na technice sériových modelů. Někdy s karosérií navrženou externími designéry, někdy vzhled navrhují přímo v automobilce. 

Jedním z těch, co se podíleli na hned několika takových projektech, je slovenský designér Branislav Maukš, který tato jedinečná ferrari navrhoval v atelieru studia Pininfarina (rozhovor s ním čtěte zde).

Ferrari SP35

Takových speciálů vzniklo od roku 2008 pouze 12, v některých letech jeden jediný, občas stihlo za rok Ferrari vyrobit dva speciály. Úplně prvním bylo Ferrari SP1 pro japonského obchodníka Junichira Hiramatsu, který sbírá auta této značky několik desítek let a byl zakládajícím předsedou japonského Ferrari klubu. Jeho speciál vycházel z modelu 430 a v rámci speciálních modelů je jeden z mála, který se vlastnictvím netají. 

Všeobecně známým zákazníkem speciálů je pouze hudebník Eric Clapton, který si v roce 2012 nechal vyrobit Ferrari SP12 EC postavené na modelu 458 Italia. To majitel nejnovějšího výtvoru Ferrari Special Projects zůstává v anonymitě, pravděpodobně to bude sběratel značky. 

Italská automobilka si zákazníky vybírá a ne každý s tučným kontem dostane to, co by chtěl. Což ostatně platí i při prodeji některých speciálních variant běžných modelů. I ty Ferrari přednostně (či dokonce výhradně) prodává věrným klientům značky. Ostatní musí doufat, že se auta objeví na prodej jako ojetá. Často s tučnou přirážkou. 

Ferrari SP38 je postavené na technice modelu 488 GTB, aktuálním modelu značky. Technika zůstala stejná, respektive není známo, jestli nedošlo k mírnému posílení výkonu. Ale to nutně nemusí vadit, základ je pořádně nadupaný. Jeho 3,9litrový osmiválec poskytuje 492 kW a 760 Nm točivého momentu. Na stovce je za tři sekundy, maximální rychlost atakuje 330 kilometrů za hodinu. 

Turbo a krásné žábry: Ferrari 488 GTB je strašidelně rychlé

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Speciál SP38 se liší především unikátní karoserií. Ta sice zachovává základní tvary, ale na jednu stranu působí agresivnějším dojmem, na druhou jí chybí ikonické masivní nasávací otvory k motoru na zadním blatníku. Majiteli se jistě auto líbí, ale veřejnost ho přijala rozpačitě. Někomu je po chuti, mnohým připadá zvláštní a ne příliš nápadité.

Jiná jsou přední i zadní světla a místo zadního okna má speciál žaluzie, které mají evokovat závodní DNA. Majitel je náruživý závodník, takže automobilka pro tento účel nastavila i podvozek. Ale s autem se majitel může vydat i na silnici. Vůz má homologaci a s normálními silnicemi se popasuje bez problémů. 

Ceny speciálních modelů Ferrari nezveřejňuje, ale jistě bude extrémně vysoká. „Obyčejné“ Ferrari 488 GTB stojí přibližně šest milionů korun, s příplatkovou výbavou to může být ještě o milion víc. A ani ojetiny prakticky nekoupíte levněji.