Autofotka týdne: Když je ferrari moc obyčejné, dá se předělat. Stojí to balík

aktualizováno 
Ferrari má speciální program pro VIP zákazníky s dostatečně tučnou peněženkou. Vyrobí jim speciál v jediném kusu, který jednou bude mít obrovskou hodnotu. Speciálů na zakázku vzniká velmi málo, jeden až dva ročně.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Program Special Projects zavedlo Ferrari v druhé polovině minulého desetiletí a navázalo s ním na tradici speciálů, které čas od času vytvořilo. Tentokrát vyrábí na zakázku zcela originální auta na technice sériových modelů. Někdy s karosérií navrženou externími designéry, někdy vzhled navrhují přímo v automobilce. 

Jedním z těch, co se podíleli na hned několika takových projektech, je slovenský designér Branislav Maukš, který tato jedinečná ferrari navrhoval v atelieru studia Pininfarina (rozhovor s ním čtěte zde).

Ferrari SP35

Takových speciálů vzniklo od roku 2008 pouze 12, v některých letech jeden jediný, občas stihlo za rok Ferrari vyrobit dva speciály. Úplně prvním bylo Ferrari SP1 pro japonského obchodníka Junichira Hiramatsu, který sbírá auta této značky několik desítek let a byl zakládajícím předsedou japonského Ferrari klubu. Jeho speciál vycházel z modelu 430 a v rámci speciálních modelů je jeden z mála, který se vlastnictvím netají. 

Fotogalerie

Všeobecně známým zákazníkem speciálů je pouze hudebník Eric Clapton, který si v roce 2012 nechal vyrobit Ferrari SP12 EC postavené na modelu 458 Italia. To majitel nejnovějšího výtvoru Ferrari Special Projects zůstává v anonymitě, pravděpodobně to bude sběratel značky. 

Italská automobilka si zákazníky vybírá a ne každý s tučným kontem dostane to, co by chtěl. Což ostatně platí i při prodeji některých speciálních variant běžných modelů. I ty Ferrari přednostně (či dokonce výhradně) prodává věrným klientům značky. Ostatní musí doufat, že se auta objeví na prodej jako ojetá. Často s tučnou přirážkou. 

Ferrari SP38 je postavené na technice modelu 488 GTB, aktuálním modelu značky. Technika zůstala stejná, respektive není známo, jestli nedošlo k mírnému posílení výkonu. Ale to nutně nemusí vadit, základ je pořádně nadupaný. Jeho 3,9litrový osmiválec poskytuje 492 kW a 760 Nm točivého momentu. Na stovce je za tři sekundy, maximální rychlost atakuje 330 kilometrů za hodinu. 

Turbo a krásné žábry: Ferrari 488 GTB je strašidelně rychlé

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Speciál SP38 se liší především unikátní karoserií. Ta sice zachovává základní tvary, ale na jednu stranu působí agresivnějším dojmem, na druhou jí chybí ikonické masivní nasávací otvory k motoru na zadním blatníku. Majiteli se jistě auto líbí, ale veřejnost ho přijala rozpačitě. Někomu je po chuti, mnohým připadá zvláštní a ne příliš nápadité.

Jiná jsou přední i zadní světla a místo zadního okna má speciál žaluzie, které mají evokovat závodní DNA. Majitel je náruživý závodník, takže automobilka pro tento účel nastavila i podvozek. Ale s autem se majitel může vydat i na silnici. Vůz má homologaci a s normálními silnicemi se popasuje bez problémů. 

Ceny speciálních modelů Ferrari nezveřejňuje, ale jistě bude extrémně vysoká. „Obyčejné“ Ferrari 488 GTB stojí přibližně šest milionů korun, s příplatkovou výbavou to může být ještě o milion víc. A ani ojetiny prakticky nekoupíte levněji. 

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz