Autofotka týdne: Když je ferrari moc obyčejné, dá se předělat. Stojí to balík

aktualizováno 
Ferrari má speciální program pro VIP zákazníky s dostatečně tučnou peněženkou. Vyrobí jim speciál v jediném kusu, který jednou bude mít obrovskou hodnotu. Speciálů na zakázku vzniká velmi málo, jeden až dva ročně.

Ferrari SP35 | foto: Ferrari

Program Special Projects zavedlo Ferrari v druhé polovině minulého desetiletí a navázalo s ním na tradici speciálů, které čas od času vytvořilo. Tentokrát vyrábí na zakázku zcela originální auta na technice sériových modelů. Někdy s karosérií navrženou externími designéry, někdy vzhled navrhují přímo v automobilce. 

Jedním z těch, co se podíleli na hned několika takových projektech, je slovenský designér Branislav Maukš, který tato jedinečná ferrari navrhoval v atelieru studia Pininfarina (rozhovor s ním čtěte zde).

Ferrari SP35

Takových speciálů vzniklo od roku 2008 pouze 12, v některých letech jeden jediný, občas stihlo za rok Ferrari vyrobit dva speciály. Úplně prvním bylo Ferrari SP1 pro japonského obchodníka Junichira Hiramatsu, který sbírá auta této značky několik desítek let a byl zakládajícím předsedou japonského Ferrari klubu. Jeho speciál vycházel z modelu 430 a v rámci speciálních modelů je jeden z mála, který se vlastnictvím netají. 

Fotogalerie

Všeobecně známým zákazníkem speciálů je pouze hudebník Eric Clapton, který si v roce 2012 nechal vyrobit Ferrari SP12 EC postavené na modelu 458 Italia. To majitel nejnovějšího výtvoru Ferrari Special Projects zůstává v anonymitě, pravděpodobně to bude sběratel značky. 

Italská automobilka si zákazníky vybírá a ne každý s tučným kontem dostane to, co by chtěl. Což ostatně platí i při prodeji některých speciálních variant běžných modelů. I ty Ferrari přednostně (či dokonce výhradně) prodává věrným klientům značky. Ostatní musí doufat, že se auta objeví na prodej jako ojetá. Často s tučnou přirážkou. 

Ferrari SP38 je postavené na technice modelu 488 GTB, aktuálním modelu značky. Technika zůstala stejná, respektive není známo, jestli nedošlo k mírnému posílení výkonu. Ale to nutně nemusí vadit, základ je pořádně nadupaný. Jeho 3,9litrový osmiválec poskytuje 492 kW a 760 Nm točivého momentu. Na stovce je za tři sekundy, maximální rychlost atakuje 330 kilometrů za hodinu. 

Turbo a krásné žábry: Ferrari 488 GTB je strašidelně rychlé

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Ferrari 488 GTB v redakčním testu

Speciál SP38 se liší především unikátní karoserií. Ta sice zachovává základní tvary, ale na jednu stranu působí agresivnějším dojmem, na druhou jí chybí ikonické masivní nasávací otvory k motoru na zadním blatníku. Majiteli se jistě auto líbí, ale veřejnost ho přijala rozpačitě. Někomu je po chuti, mnohým připadá zvláštní a ne příliš nápadité.

Jiná jsou přední i zadní světla a místo zadního okna má speciál žaluzie, které mají evokovat závodní DNA. Majitel je náruživý závodník, takže automobilka pro tento účel nastavila i podvozek. Ale s autem se majitel může vydat i na silnici. Vůz má homologaci a s normálními silnicemi se popasuje bez problémů. 

Ceny speciálních modelů Ferrari nezveřejňuje, ale jistě bude extrémně vysoká. „Obyčejné“ Ferrari 488 GTB stojí přibližně šest milionů korun, s příplatkovou výbavou to může být ještě o milion víc. A ani ojetiny prakticky nekoupíte levněji. 

Autor:

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

České zastoupení Hyundai má nového šéfa, prošel BMW, Volvem i Škodou

Hyundai i30 N Fastback

Novým generálním ředitelem zastoupení korejské značky Hyundai na českém trhu bude bývalý ředitel Hyundai Motor Slovakia...

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Najdete na iDNES.cz