Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další z klanu výjimečných. Superferrari s konfigurací 1+ ulilo start

aktualizováno  13:32
Čtyřicet let po představení Ferrari 288 GTO a jedenáct let po premiéře modelu LaFerrari maranellská automobilka odhalila svůj nový výroční supersport F80 se systémovým výkonem 1 200 koní a technologií inspirovanou formulí 1. Nejsilnější a nejdražší silniční ferrari všech dob je technickou výkladní skříní, o které si mohou nechat zdát i mnozí věrní zákazníci značky.

Ferrari F80 přebírá štafetu, kterou si během let předávaly modely 288 GTO (1984), F40 (1987), F50 (1995), Enzo (2002) a LaFerrari (2013). Jedná se o další auto z Maranella, u něhož obchodní oddělení nemusí použít veškeré své umění k tomu, aby novinku prodalo, ale zato musí vytáhnout všechna kouzla diplomacie, aby mnoha důležitým a věrným zákazníkům citlivě vysvětlilo, proč nejsou zahrnuti v seznamu 799 budoucích majitelů. Zájem je prý až trojnásobný.

Není divu, jedná se totiž nejen o špičkový stroj, ale i o dobře uložené peníze. Všichni předchůdci se již výrazně zhodnotili a totéž jistě čeká i model F80, byť stojí horentních 3,6 milionu eur (91 milionů korun).

Ferrari F80

Jak napovídá jméno, tak Ferrari F80 vzniklo k uctění 80. výročí značky, což je ale až za tři roky. Právě v roce 2027 mají být vyrobeny poslední kusy, přičemž první dodávky vozu se očekávají již na konci roku 2025.

Supersportovní modely z Maranella byly vždy výjimečné. Již v roce 1984 model 288 GTO nabízel 400 koní získaných z jeho twin-turbo osmiválce s objemem 2,9 litru. Ve srovnání s auty té doby to byla obrovská síla, ale v posledních letech se honba za vysokým výkonem značně zrychlila. Model F40 v roce 1987 naservíroval ještě o 78 koní více, Ferrari F50 v roce 1995 nabídla 521 koní.

Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Enzo z roku 2002 dostalo do vínku již 660 koní, ale dvanáctiválcové LaFerrari o jedenáct let později jich naservírovalo již 963. Nové F80 jde ještě mnohem dál a zaokrouhlilo výkon na rovných 1 200 koní, což je více, než mají současně vozy formule 1.

Poslední tři výroční modely Ferrari – F50, Enzo a LaFerrari – byly všechny poháněny motory V12, ale F80 má o polovinu méně válců. Zato v pohonném ústrojí přibyly tři elektromotory, podobně jako u modelu SF90.

Šestiválec a elektromotory

Spalovací motor 3.0 V6 je odvozený od Ferrari 296 GTB. Díky dvěma velmi velkým turbodmychadlům, která jsou nyní vybavena elektrickou asistencí, aby se zkrátila doba jejich odezvy, poskytuje výkon 900 koní při 8 750 otáčkách za minutu a točivý moment 850 Nm. Přenos ke kolům přitom obstarává osmistupňová dvouspojková automatická převodovka.

K tomu má Ferrari F80 dva elektromotory na předních kolech, které z tohoto auta dělají čtyřkolku. Z nich každý může přidat 142 koní a 121 Nm točivého momentu, což také umožňuje funkci vektorování točivého momentu, která pomáhá lépe projíždět zatáčky. Třetí motor posílá 81 koní na zadní kola.

Autofotka týdne: Výjimečné Ferrari F50 slaví čtvrtstoletí

Kromě toho je zde další malý elektromotor, který funguje jako startovací generátor a má malý točivý moment při nízkých otáčkách. Ten je namontován na spodní straně motoru a spolu s V6 je spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou namontovanou na zadní nápravě.

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

Jedná se o ferrari – zvláštní pozornost tak byla věnována zvukovému doprovodu, přičemž sací a výfukové potrubí je přizpůsobeno tak, aby připomínalo dvanáctiválce.

V zajetí elektroniky

Energii pro všechny elektromotory dodává kompaktní a extrémně lehká 2,28kWh baterie namontovaná za sedadly. Akumulátor je dobíjen při brzdění a zpomalování třemi elektromotory a také elektrickou částí turbodmychadel, která pracují jako generátory. Aby se všechna síla bez problémů přenesla na silnici, jsou samozřejmě k dispozici elektronické pomůcky s kontrolou trakce, nastavitelný zadní diferenciál, protiprokluzový systém ESP a také nejnovější generace řízení úhlu driftu.

F80 má tři režimy pohonu: Hybrid, Performance a Qualify, zcela elektrický režim chybí. První upřednostňuje rekuperaci energie a nabíjení baterie, druhý zvyšuje výkon při udržování úrovně nabití na přibližně 70 procentech a třetí umožňuje řidičům vytlačit vůz na maximum.

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

Samotné odpružení je jako u závodních aut řešeno pomocí tlačné tyče na ohromujících pomocí 3D tisku vyrobených ramenech. Odpružení a je vybaveno špičkovým plně aktivním systémem řízení náklonu od společnosti Multimatic. Funguje to tak, že se na dvojitá příčná ramena vpředu i vzadu jsou použity další čtyři elektromotory, které eliminují pohyby karoserie.

Život plný slávy i tragédií. Enzo Ferrari odešel před 35 lety

Za volantem sedí šéf

Nová high-tech střela z Maranella svým futuristickým vzhledem připomíná spíše design letadel. Šéfdesignér Flavio Manzoni odvedl výbornou práci. Přední část má čtvercový tvar a je charakterizována černým pásem ve stylu legendárního modelu 365 GTB/4 Daytona, ale podobný styl byl použitý u nového modelu 12Cilindri. Ferrari F80 postrádá zadní okno, které nahrazuje kapota se šesti výraznými průduchy evokujícími šestiválec.

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Ferrari F80 je 4,84 metru dlouhé, 2,06 metru široké a jen 1,14 metru vysoké. Nastupování a vystupování proto usnadňují křídlové dveře.

Není bez zajímavosti, že model F80 měl být původně jednomístným autem, ale nakonec se u Ferrari rozhodli přidat i druhé sedadlo. Jedná se ale o auto, které je určené primárně pro řidiče, což je vizuálně zdůrazněno nápadným červeným nastavitelným sportovním sedadlem, zatímco případný pasažér sedí více vzadu na jednodušším a méně nápadném černém, které je uchycené napevno. Ferrari tomu říká konfigurace 1+. Toto řešení umožnilo zmenšit šířku kokpitu o 50 mm, což přispívá k výborné aerodynamice vozu.

Nový volant má více obdélníkový tvar, než je u vozů z Maranella obvyklé. Je i kompaktnější a nabízí lepší výhled na palubní desku. Ferrari se na něm rozhodlo vrátit k fyzickým tlačítkům a opustilo plně digitální přístup posledních let, aby zajistilo intuitivnější a rychlejší ovládání hlavních funkcí.

Na vlastní oči: nové ferrari za padesát milionů je poklonou motorsportu

Stejně jako u moderních vozů formule 1 jsou nohy řidiče mírně vyvýšené, což umožnilo konstruktérům vytvořit velký vzduchový kanál v přední části auta. Přítlak ale obstarává i obrovské aktivní zadní křídlo. Společně se zadním difuzorem umožňuje dosáhnout zatížení 590 kg při rychlosti 250 km/h, což zlepšuje přilnavost v zatáčkách a brzdění. Celkový vertikální přítlak je 1 050 kg, což je na silniční auto velkolepá hodnota.

Z dvoustovky zastaví na 98 metrech

Stejně jako předchozí modely a F50, Enzo a LaFerrari i F80 používá monokok z uhlíkových vláken, na kterém jsou vpředu i vzadu připevněny pomocné hliníkové rámy. Z uhlíkových vláken jsou kvůli omezení hmotnosti vyrobeny také disky kol.

Náboženství jménem Ferrari. Nákup koní z Maranella je jako návštěva u dominy

Karbon-keramické brzdové kotouče jsou potaženy karbidem křemíku, aby se zdvojnásobila jejich mechanická odolnost proti opotřebení a skvělá konzistence zpomalení i při intenzivním používání na okruhu. Ferrari F80 zvládne zastavit ze 100 km/h na pouhých 28 metrech a z dvoustovky jen na 98 metrech, což jsou zcela výjimečné hodnoty.

Navzdory použití všech těchto velmi lehkých materiálů F80 má stále suchou hmotnost 1 525 kg, což je o 126 kg více než u McLarenu W1, který se představil jen několik dní před Ferrari F80. A oba vozy budou hodně porovnávány. Britský model má ale zadní pohon a je se svými 1 275 koni získanými z bi-turbo motoru 4,0 V8 spojeného s elektromotorem je ještě výkonnější.

Zvědavost vede k dokonalosti, říká skromný génius oblékající Ferrari

Italský hypersport má maximálku omezenou na 350 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h mnohem rychleji – za pouhých 2,15 s, oproti 2,7 s u mclarenu. Při akceleraci z 0 na 200 km/h je to téměř vyrovnané (5,75 s u F80 oproti 5,8 s u McLarenu W1). Ferrari F80 stanovilo nový rekord kola testovacího okruhu ve Fioranu: 1 minuta 15,3 sekundy, což je o dvě sekundy rychlejší než dosud nejlepší SF90 XX Stradale.

Další oblastí, kde Ferrari překonává McLaren, je cena, protože F80 stojí 3,6 milionu eur, ve srovnání s 2,39 miliony eur britského modelu. Zdá se vám to hodně? Ale není to vlastně jedno, když je všech 399 kusů W1 i 799 exemplářů F80 již dávno vyprodáno?

Ferrari F80 v číslech

  • hybridní pohonné ústrojí: přeplňovaný zážehový V6 – 120°, 2992 ccm (vrtání 88 mm, zdvih 82 mm) + 3 elektromotory
  • max. výkon zážehového motoru: 662 kW (900 k) při 8 750 ot/min
  • max. točivý moment zážehového motoru: 850 Nm při 5 550 ot/min
  • výkon předních elektromotorů: 2 × 105 kW (142 k)
  • výkon zadního elektromotoru: 60 kW (81 k)
  • systémový výkon: 883 kW (1200 k)
  • kapacita baterie: 2,28 kWh
  • délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4840 × 2060 × 1138 × 2665
  • suchá hmotnost: 1 525 kg (rozložení: 42,2 % vpředu, 57,8 % vzadu)
  • palivová nádrž: 83,5 l
  • pneumatiky: přední 285/30 R 20, zadní 345/30 R 21
  • převodovka: dvouspojková automatická osmistupňová
  • zavazadlový prostor: 35 l
  • maximální rychlost: 350 km/h
  • 0–100 km/h: 2,15 s
  • 0–200 km/h: 5,75 s
  • počet kusů: 799
  • cena: 2,6 milionu eur včetně daně (asi 91 milionů korun)
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...