Ferrari F80 přebírá štafetu, kterou si během let předávaly modely 288 GTO (1984), F40 (1987), F50 (1995), Enzo (2002) a LaFerrari (2013). Jedná se o další auto z Maranella, u něhož obchodní oddělení nemusí použít veškeré své umění k tomu, aby novinku prodalo, ale zato musí vytáhnout všechna kouzla diplomacie, aby mnoha důležitým a věrným zákazníkům citlivě vysvětlilo, proč nejsou zahrnuti v seznamu 799 budoucích majitelů. Zájem je prý až trojnásobný.
Není divu, jedná se totiž nejen o špičkový stroj, ale i o dobře uložené peníze. Všichni předchůdci se již výrazně zhodnotili a totéž jistě čeká i model F80, byť stojí horentních 3,6 milionu eur (91 milionů korun).
Jak napovídá jméno, tak Ferrari F80 vzniklo k uctění 80. výročí značky, což je ale až za tři roky. Právě v roce 2027 mají být vyrobeny poslední kusy, přičemž první dodávky vozu se očekávají již na konci roku 2025.
Supersportovní modely z Maranella byly vždy výjimečné. Již v roce 1984 model 288 GTO nabízel 400 koní získaných z jeho twin-turbo osmiválce s objemem 2,9 litru. Ve srovnání s auty té doby to byla obrovská síla, ale v posledních letech se honba za vysokým výkonem značně zrychlila. Model F40 v roce 1987 naservíroval ještě o 78 koní více, Ferrari F50 v roce 1995 nabídla 521 koní.
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let |
Enzo z roku 2002 dostalo do vínku již 660 koní, ale dvanáctiválcové LaFerrari o jedenáct let později jich naservírovalo již 963. Nové F80 jde ještě mnohem dál a zaokrouhlilo výkon na rovných 1 200 koní, což je více, než mají současně vozy formule 1.
Poslední tři výroční modely Ferrari – F50, Enzo a LaFerrari – byly všechny poháněny motory V12, ale F80 má o polovinu méně válců. Zato v pohonném ústrojí přibyly tři elektromotory, podobně jako u modelu SF90.
Šestiválec a elektromotory
Spalovací motor 3.0 V6 je odvozený od Ferrari 296 GTB. Díky dvěma velmi velkým turbodmychadlům, která jsou nyní vybavena elektrickou asistencí, aby se zkrátila doba jejich odezvy, poskytuje výkon 900 koní při 8 750 otáčkách za minutu a točivý moment 850 Nm. Přenos ke kolům přitom obstarává osmistupňová dvouspojková automatická převodovka.
K tomu má Ferrari F80 dva elektromotory na předních kolech, které z tohoto auta dělají čtyřkolku. Z nich každý může přidat 142 koní a 121 Nm točivého momentu, což také umožňuje funkci vektorování točivého momentu, která pomáhá lépe projíždět zatáčky. Třetí motor posílá 81 koní na zadní kola.
Autofotka týdne: Výjimečné Ferrari F50 slaví čtvrtstoletí |
Kromě toho je zde další malý elektromotor, který funguje jako startovací generátor a má malý točivý moment při nízkých otáčkách. Ten je namontován na spodní straně motoru a spolu s V6 je spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou namontovanou na zadní nápravě.
Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny |
Jedná se o ferrari – zvláštní pozornost tak byla věnována zvukovému doprovodu, přičemž sací a výfukové potrubí je přizpůsobeno tak, aby připomínalo dvanáctiválce.
V zajetí elektroniky
Energii pro všechny elektromotory dodává kompaktní a extrémně lehká 2,28kWh baterie namontovaná za sedadly. Akumulátor je dobíjen při brzdění a zpomalování třemi elektromotory a také elektrickou částí turbodmychadel, která pracují jako generátory. Aby se všechna síla bez problémů přenesla na silnici, jsou samozřejmě k dispozici elektronické pomůcky s kontrolou trakce, nastavitelný zadní diferenciál, protiprokluzový systém ESP a také nejnovější generace řízení úhlu driftu.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvF80 má tři režimy pohonu: Hybrid, Performance a Qualify, zcela elektrický režim chybí. První upřednostňuje rekuperaci energie a nabíjení baterie, druhý zvyšuje výkon při udržování úrovně nabití na přibližně 70 procentech a třetí umožňuje řidičům vytlačit vůz na maximum.
Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit |
Samotné odpružení je jako u závodních aut řešeno pomocí tlačné tyče na ohromujících pomocí 3D tisku vyrobených ramenech. Odpružení a je vybaveno špičkovým plně aktivním systémem řízení náklonu od společnosti Multimatic. Funguje to tak, že se na dvojitá příčná ramena vpředu i vzadu jsou použity další čtyři elektromotory, které eliminují pohyby karoserie.
Život plný slávy i tragédií. Enzo Ferrari odešel před 35 lety |
Za volantem sedí šéf
Nová high-tech střela z Maranella svým futuristickým vzhledem připomíná spíše design letadel. Šéfdesignér Flavio Manzoni odvedl výbornou práci. Přední část má čtvercový tvar a je charakterizována černým pásem ve stylu legendárního modelu 365 GTB/4 Daytona, ale podobný styl byl použitý u nového modelu 12Cilindri. Ferrari F80 postrádá zadní okno, které nahrazuje kapota se šesti výraznými průduchy evokujícími šestiválec.
Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu |
Ferrari F80 je 4,84 metru dlouhé, 2,06 metru široké a jen 1,14 metru vysoké. Nastupování a vystupování proto usnadňují křídlové dveře.
Není bez zajímavosti, že model F80 měl být původně jednomístným autem, ale nakonec se u Ferrari rozhodli přidat i druhé sedadlo. Jedná se ale o auto, které je určené primárně pro řidiče, což je vizuálně zdůrazněno nápadným červeným nastavitelným sportovním sedadlem, zatímco případný pasažér sedí více vzadu na jednodušším a méně nápadném černém, které je uchycené napevno. Ferrari tomu říká konfigurace 1+. Toto řešení umožnilo zmenšit šířku kokpitu o 50 mm, což přispívá k výborné aerodynamice vozu.
Nový volant má více obdélníkový tvar, než je u vozů z Maranella obvyklé. Je i kompaktnější a nabízí lepší výhled na palubní desku. Ferrari se na něm rozhodlo vrátit k fyzickým tlačítkům a opustilo plně digitální přístup posledních let, aby zajistilo intuitivnější a rychlejší ovládání hlavních funkcí.
Na vlastní oči: nové ferrari za padesát milionů je poklonou motorsportu |
Stejně jako u moderních vozů formule 1 jsou nohy řidiče mírně vyvýšené, což umožnilo konstruktérům vytvořit velký vzduchový kanál v přední části auta. Přítlak ale obstarává i obrovské aktivní zadní křídlo. Společně se zadním difuzorem umožňuje dosáhnout zatížení 590 kg při rychlosti 250 km/h, což zlepšuje přilnavost v zatáčkách a brzdění. Celkový vertikální přítlak je 1 050 kg, což je na silniční auto velkolepá hodnota.
Z dvoustovky zastaví na 98 metrech
Stejně jako předchozí modely a F50, Enzo a LaFerrari i F80 používá monokok z uhlíkových vláken, na kterém jsou vpředu i vzadu připevněny pomocné hliníkové rámy. Z uhlíkových vláken jsou kvůli omezení hmotnosti vyrobeny také disky kol.
Náboženství jménem Ferrari. Nákup koní z Maranella je jako návštěva u dominy |
Karbon-keramické brzdové kotouče jsou potaženy karbidem křemíku, aby se zdvojnásobila jejich mechanická odolnost proti opotřebení a skvělá konzistence zpomalení i při intenzivním používání na okruhu. Ferrari F80 zvládne zastavit ze 100 km/h na pouhých 28 metrech a z dvoustovky jen na 98 metrech, což jsou zcela výjimečné hodnoty.
Navzdory použití všech těchto velmi lehkých materiálů F80 má stále suchou hmotnost 1 525 kg, což je o 126 kg více než u McLarenu W1, který se představil jen několik dní před Ferrari F80. A oba vozy budou hodně porovnávány. Britský model má ale zadní pohon a je se svými 1 275 koni získanými z bi-turbo motoru 4,0 V8 spojeného s elektromotorem je ještě výkonnější.
Zvědavost vede k dokonalosti, říká skromný génius oblékající Ferrari |
Italský hypersport má maximálku omezenou na 350 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h mnohem rychleji – za pouhých 2,15 s, oproti 2,7 s u mclarenu. Při akceleraci z 0 na 200 km/h je to téměř vyrovnané (5,75 s u F80 oproti 5,8 s u McLarenu W1). Ferrari F80 stanovilo nový rekord kola testovacího okruhu ve Fioranu: 1 minuta 15,3 sekundy, což je o dvě sekundy rychlejší než dosud nejlepší SF90 XX Stradale.
Další oblastí, kde Ferrari překonává McLaren, je cena, protože F80 stojí 3,6 milionu eur, ve srovnání s 2,39 miliony eur britského modelu. Zdá se vám to hodně? Ale není to vlastně jedno, když je všech 399 kusů W1 i 799 exemplářů F80 již dávno vyprodáno?
Ferrari F80 v číslech
|