Pondělí 26. září 2022, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. září 2022 Andrea

Autofotka týdne: ferrari poprvé přijíždí s šestiválcem

Dino je zpátky. Šestiválcové ferrari má 830 koní, 740 Nm a cenu 300 tisíc eur. Jmenuje se 296 GTB a má být hravým supersportem do kopců kolem Maranella, všichni v něm tedy vidí vzpomínku na bájné „neferrari“.

Ferrari 296 GTB | foto: Ferrari

Je to velká revoluce, k osmi a dvanáctiválcovým modelům se přidává šestiválcová novinka. Je to vůbec první sériový silniční model Ferrari v historii s šestiválcem. Na upřesněnou, šestiválcové bylo i právě Dino - bájné ferrari z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Nádherný sporťák tehdy ovšem nenesl jméno Ferrari, Enzo si to nepřál. Autu dal jméno po milovaném synovi, který zemřel moc mladý. Dino bylo jakýmsi „babyferrari“, předsálím exkluzivního světa pod znakem vzpínajícího se hřebce.

To novinka je ferrari se vším všudy. Ve jméně ukrývá tradiční šifru: první dvě numera značí objem motoru v decilitrech, šestka připomíná počet válců. GTB je zkratka pro tradiční označení Gran Turismo Berlinetta.

Zcela nový motor, kterému v Maranellu pro hlas a výkony říkají „malý V12“, dostal plug-in hybridizaci. Tak velí dnešní doba. Čistě na elektřinu ujede díky tomu nové ferrari až pětadvacet kilometrů, s vypnutým spalovacím motorem umí frčet až 135 km/h.

Třílitrový přeplňovaný vidlicový motor uložený za zády posádky má nezvyklé 120stupňové rozevření řad válců, to srazilo těžiště, mezi ně se vměstnala dvě turbodmychadla. Samotný spalovací motor má výkon 663 koní při osmi tisících otáčkách (o pět set otáček později zasahuje omezovač), k němu se přidává dalších 167 koní a 315 Nm dodaných elektromotorem vloženým mezi agregát a osmistupňový dvouspojkový automat. Akumulátor s možností dobíjení ze zásuvky má kapacitu 7,45 kWh a je uložený pod podlahou vozu.

Znalci Ferrari odhalí, že hybridní systém je převzatý částečně z modelu SF90 Stradale, který má kromě zadního ještě dva elektromotory na přední nápravě navíc.

Svými výkony tedy novinka překonává i osmiválcové modely značky. Z litru objemu dokázali motoráři značky vydolovat 221 koní, každý z nich táhne 1,77 kg vozu.

296 GTB má být obratnou hračkou nadšených řidičů, na rozdíl od pravověrných supersportů, které dnes fungují nejlíp na okruhu, chce být každodenně použitelné. Proto je nejmenší ze všech ferrari v aktuální nabídce, váží jeden a půl tuny, na délku má 456 centimetrů a rozvor 260 centimetrů, to je o pět centimetrů méně než mají dosavadní středomotorová ferrari.

Výkony jsou ovšem hodny moderního ferrari: maximálka je přes 330 kilometrů v hodině a z nuly na stovku umí vystřelit za 2,9 sekundy, sprint na dvoustovku trvá 7,3 sekundy. Ferrari udává i hodnoty zpomalení: díky velkému aerodynamickému přítlaku (360 kg při 250 km/h) zabrzdí 296 GTB z dvoustovky na 107 metrech. Kola mají průměr dvacet palců, přední jsou rozměru 245/35 ZR 20, zadní 305/35 ZR 20.

Zevnějšek, tvarovaný hodně podle diktátu aerodynamiky, nese odkazy na minulost. Interiér dvoumístného kupé je minimalistický, spojuje sportovní náturu značky s civilním využitím vozu.

Standardní provedení doplňuje od počátku přiostřená verze Assetto Fiorano s upraveným nastavením podvozku a aerodynamiky a o dvanáct kilogramů sníženou hmotností; když přikoupíte ještě karbonové ráfky, uspoří se dalších osm kilogramů. K tomu dostala speciální zbarvení a polepy ve stylu modelu 250 Le Mans.

Ferrari už sbírá objednávky, první kusy dorazí k zákazníkům začátkem příštího roku. Ceny startují na 269 tisících eurech bez daně, to je skoro sedm milionu korun, za verzi Assetto Fiorano se připlácí další skoro milion.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Subaru Outback je spolehlivý, robustní pracant. Servis nezanedbávejte

Premium Outback je velmi dobře známé jméno stylovější verze modelu Legacy. Jde o „oplastovaný“ kombík, který je uzpůsoben pro...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku 2019 opět...

Suverén závodů. Nejúspěšnější závodní Porsche všech dob slaví 40 let

Premium Porsche 956/962 bylo v 80. a na začátku 90. let takřka neporazitelné jak ve vytrvalostních závodech, tak v krátkých...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě
Pečujte o své zdraví těmi nejčerstvějšími omega-3 na světě

V Norsku, zemi lososů, se nepoužívá výraz šťastný jako blecha, ale šťastný jako losos. I vy teď můžete ochutnat nejprodávanější omega-3, které...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...