Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

Na vlastní oči: nové ferrari za padesát milionů je poklonou motorsportu

Exkluzivně   18:00aktualizováno  18:25
To auto zatím viděli jen tři Češi, já byl čtvrtý. Do nejnovějšího ferrari, kterých vznikne jen 599 kusů, mě nechali se posadit, zatím je to prototyp. Ferrari Daytona SP3 stojí dva miliony eur (v přepočtu 51 milionu korun) a z nuly na dvě stě vystřelí za 7,4 sekundy. Vytříbenou techniku korunuje uječený atmosferický dvanáctiválec.

To nejdůležitější ovšem řekněme hned na začátek: je vyprodané. Klientům, kteří už mají doma bláznivé barchetty Monza SP1 a SP2, je začali ukazovat v pondělí, ve florenstkém zámečku Villa Cora se jich vystřídalo na tři stovky, mezi nimi tři Češi z deseti, kterým pozvánka putovala.

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari, zdůrazňuje, že cílem nebylo vytvořit retro, které on sám nesnáší. Chtěli moderně interpretovat tradice, které charakterizují značku. Jestli monzy byly reminiscencí klasických otevřených roadsterů (po italsku barchett), Daytona, jak už jméno napovídá, je připomenutím závodních kořenů značky, slavných okruhových speciálů minulosti. Druhý pohled na novinku je po tomto vysvětlení jasnější: je široká, nízká, s monumentálními blatníky, proporcemi jasně definovanými obřím motorem a malým stísněným kokpitem posunutým vpřed ke špičatému čumáku.

Premiéra Ferrari Daytona SP3

„Není to nostalgie, je to výhled do budoucnosti,“ opakuje Manzoni. Ferrari ovšem jasně odkazuje na konkrétní moment, který si má každý, kdo Daytonu potká, připomenout. V 24hodinovce na slavném americkém okruhu Daytona se 6. února 1967 událo jedno z památných vítězství Ferrari. Speciály 330 P3/4, 330 P4 a 412 P postavené pod vedením geniálního Maura Forghieriho tehdy porazily fordy (automobilky byly tehdy na sebe hodně „nabroušené – čtěte zde) a obsadily celé stupně vítězů. Právě jim skládá Daytona SP3 poklonu.

Ferrari ovšem zmiňuje ještě další závodní speciály šedesátých let: 330 P4, 350 Can-Am nebo 512 S. Tím zdůrazňuje, že novinka není remakem jednoho konkrétního vozu, je poklonou a vzpomínkou na celou éru.

Zvědavost vede k dokonalosti, říká skromný génius oblékající Ferrari

EXKLUZIVNĚ

„Život nejsou jen auta, musíte se dívat kolem sebe,“ říká Flavio Manzoni v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz. Čtěte zde.

Vyprodáno

Celý projekt odstartoval naplno v září 2018, když končila produkce LaFerrari Spider a značka vymýšlela, čím zaujmout zákazníky, kterým jsou tradiční ferrari přeci jen už trochu obyčejná a co nového ukázat investorům. Není to hypersport, superferrari které prezentuje nejmodernější technologie a ujíždí konkurenci. Má to byt jedinečná automobilová socha, sběratelský kousek.

Na základech toho nejlepšího, co značka dosud nabídla, tedy chtěli postavit unikát. Syrovější, ovšem stále moderní, neopakovatelný, i když trochu jiný, než jsou běžná ferrari. Tak vznikl nový kus řady Icona.

Ferrari tím vlastně stvrzuje, že chce vytvořit novou vysoce exkluzivní modelovou sérii pro zapálené ferraristy. Monzy byly první, neortodoxní puristické barchetty vznikly ve 499 kusech, ihned byly rozebrané, i přesto, že v některých zemích nedosáhly na homologaci, takže nemohly do běžného provozu; například v USA bylo chybějící čelní sklo neřešitelným problémem (mimo jiné prý proto, že auto nemá sluneční clonky). Nová Daytona už bude mít homologaci pro celý svět. První kusy dodají zákazníkům koncem roku 2022, poslední v roce 2024.

Ferrari Monza SP1 a SP2

Karbon a aerodynamika

Základem je prostorový rám z karbonu převzatý z LaFerrari Spider, Daytona SP3 je tedy targa, s odnímatelným dílem střechy nad hlavami posádky, nahradit ho může látkový „soft top“ uložený v pouzdře v malém kufru v přídi.

Flavio Manzoni si zakládá na uměleckém pojetí, tvoří automobilové sochy. Daytona jedenadvacátého století tak má dokonale vyvážené – i když neotřelé – proporce. Samotné tělo karoserie je tvarované s obrovským citem. Měkkým organickým tvarům dávají na dramatičnosti ostré řezy, těmi bylo třeba zakomponovat do karoserie funkční prvky aerodynamiky a chlazení. Velká kapsa nahoře vpředu na dveřích nabírá vzduch, který proudí kanálem v boku k chladičům oleje skrytým ve svalech blatníků před zadními koly. Vodní chladič je pak uložen na šikmo v nose u přední nápravy.

Výsostnou disciplinou inženýrů Ferrari je aerodynamika. U daytony si zadali, že se obejdou bez aktivních prvků. Ovšem i tak došlo na majstrštyk, který neodhalíte ani při bližším ohledání. Před zadními koly jsou v podvozku otvory, kterými se „odsává“ vzduch a proudí vzhůru kanály. Vytvarovali je tak, že po výstupu z výřezů nad zadními koly zůstane proud vzduchu přimknutý k obří ploše víka motoru, po kterém doklouže k odtrhové hraně tvořící spojler a napomáhá přítlaku na zadní nápravě. Takže jeden prvek zafunguje vlastně dvakrát: na podvozku vytváří podtlak (přisává auto k vozovce) a shora vozu přítlak (tlačí auto shora a pomáhá trakci). 

Vítězství Ferrari v Daytoně v roce 1967

Suma sumárum: při dvousetkilometrové rychlosti auto tlačí k vozovce 230 kilogramů. Stabilizaci napomáhá dvojitý difuzor na spodku zádi, aby byl co nejširší, musely se výfuky přestěhovat nahoru. Jestli Daytonu někdy na vlastní oči uvidíte, všimněte si, že karbon kolem koncovek je jiný, je to provedení karbonu převzaté z Formule 1, lépe odolává vysokým teplotám. Na některé části karoserie použili kevlar, který lépe odolává nárazům. Pro pořádek dodejme, že běžné modely staví Ferrari z hliníku, má s ním obrovské (a dobré) zkušenosti.

Při pohledu zepředu odhalíte odkaz na bájné závodní speciály minulosti okamžitě. Skoro nepřirozeně velká do boků trčící zrcátka dávají autu jedinečný charakter, mezi nimi pak úzký skleník stísněné kabiny. Parádičkou jsou skoro neviditelná, do křivek a tvarů schovaná světla, plošky, které jim tvoří jakási horní víčka, jsou pohyblivé – při rozsvícení dálkovek se zasunou.

Hodně oblé, do boků protažené čelní sklo člověka doslova obklopí. Zpoza volantu koukáte šikmo do boků trojúhelníkovými okny v doširoka rozvidleném sloupku. Interiér pilota opravdu sevře, okno dveří má těsně vedle hlavy.

Kabina je opět reinterpretací purismu starých závoďáků v duchu moderny. Přístrojovka je tvořena hmotami, které do sebe vtékají a prolínají se. To je charakteristické technicistní pojetí moderních ferrari. Zajímavější jsou sedadla, jejich skořepinu tvoří jeden díl, který je součástí rámu vozu. Jsou do něho vetknuté vložky čalounění, které jsou opticky propojené. Místa jsou fixní, pilot si nastavuje pedály a volant. Metr a tři čtvrtě malý člověk se tam usadí akorát, pohodlné je to prý tak do 195 centimetrů výšky, dvoumetrovému klientovi ještě umí vyrobit tenčí čalounění, ještě vyšší jezdec už bude dost zkroucený.

Dveře se otevírají i s dílem prahu, jsou hodně mohutné, vyklápí se dopředu vzhůru. Nasedání je nejjednodušší zadkem napřed: nejprve se spustit do sedačky, a když se otáčíte a usazujete, teprve nastupují nohy.

Kokpit odsunul hodně dopředu dvanáctiválec, podélně uložený daleko před zadní nápravou. Ferrari si chtělo (a mohlo) dopřát postavit auto v tradičním duchu. V dnešní přeplňované, elektrifikované době je to příjemný fascinující oldschool: šestiapůllitrový motor je atmosferický. Vysokootáčkový dvanáctiválec nabídne 840 koní výkonu (rekord Ferrari), točivý moment je 967 Nm. Ručka otáčkoměru se zastaví na devíti a půl tisících otáčkách. Motor z Ferrari 812 Competizione upravili uvnitř i zvenčí, nasadili ostrou vačku, použili titanové ojnice (o 40 procent lehčí než ocelové), variabilní olejové čerpadlo a poladili vstřikování (350 barů, dvě čerpadla, 4 vstřikovací lišty). Hlavně ovšem nově šlechtili výfuk a především sání, to je specialita Ferrari, jehož inženýři dávají charakteristický ječák autu nikoliv pomocí výfuku, ale právě z opačného konce pracovního cyklu spalovacího motoru.

Premiéra Ferrari Daytona SP3

Důraz byl kladen na „analogový“ pocit z řízení. Stefano Frigerio, který u vzniku nové ikony byl, to popisuje tak, že auto je třeba víc řídit, vymáčknout z něho maximum je namáhavější. „Auto je neurvalejší, přímočařejší, náročnější na řízení,“ říká.

Ferrari Daytona SP3 v číslech

  • motor: atmosferický zážehový V12 – 65°, 6496 ccm (vrtání 94 mm, zdvih 78 mm)
  • max. výkon: 618 kW (840 k) při 9 250 ot/min
  • max. točivý moment: 697 Nm při 7 250 ot/min
  • kompresní poměr: 13,6:1
  • délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4686 × 2050 × 1142 × 2651
  • suchá hmotnost: 1485 kg (rozložení: 44 % vpředu, 56 % vzadu)
  • nádrž: 86 litrů
  • pneumatiky: přední 265/30 ZR 20 J9.0, zadní 345/30 ZR 21 J12.5
  • brzdy: přední 398 × 223 × 36 mm, zadní 380 × 253 × 34 mm
  • převodovka: dvouspojková automatická sedmistupňová
  • maximální rychlost: >340 km/h
  • 0–100 km/h: 2,85 s
  • 0–200 km/h: 7,4 s
  • počet kusů: 599
  • cena: dva miliony eur včetně daně (asi 51 milionů korun)
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

VIDEO: Toto Lamborghini postavili v Česku. Z kostiček Lega

Na začátku prosince přijelo do Prahy unikátní lamborghini. Supersport Sián s jedinečným pojetím elektrifikace pohonu...

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Jak na nudu v Brně? Česká motocyklová špička hraje na okruhu na babu

Čtyři špičkoví motorkáři na Masarykově okruhu, kde naplatí žádná pravidla. Jak dopadne, když budou hrát dětskou hru „na...

SUV pomohla automobilkám k zisku, ale tradiční auta se prodávala lépe

Posledních třicet let přineslo do automobilového světa pestrost, vyšší zisky automobilek, ale zároveň nižší prodeje....

Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce
Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce

Zná to asi každý, Vánoce se kvapem blíží a vy možná nevíte, jaký dárek pro své milované pořídit. Inspirujte se tipy z redakce a využijte slev při...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...