

Pokud chcete investovat do aut, kupujte ferrari. V žebříčku deseti nejdražších vozů prodaných v aukci, je totiž tato značka zastoupena hned sedmkrát. Ale první místo jí nepatří. Slovo „aukce“ je důležité. Řada aut totiž změnila majitele přímým prodejem za ještě vyšší ceny, které se mnohdy na veřejnost ani nedostaly.
Autor: RM Sotheby’s
1956 Ferrari 290 MM Scaglietti, 22 005 000 dolarů - 502 milionů korun. Na desáté pozici je vůz navržený pro závod Mille Miglia v roce 1956. V roce 2018 byl prodán aukční síní RM Sotheby’s v Petersen Automotive Museum za 22 005 000 dolarů. S karoserií Scaglietti a čtyřválcovým motorem o objemu 3,4 litru o výkonu 280 koní debutoval v nejkrásnějším závodě světa Mille Miglia. Závodili s ním Peter Collins, Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Wolfgang von Trips a Stirling Moss, a to na třech různých kontinentech.
Autor: RM Sotheby’s
1956 Aston Martin DBR1, 22 555 000 dolarů – 514,5 milionu korun. V roce 2017 stanovil tento vůz nový aukční rekord pro auta britské výroby. Do té doby ho držel model DB4/GT Zagato, který se v roce 2015 prodal za 14,3 milionu dolarů. Model DBR1, vyráběný v letech 1956 až 1958, vznikl v pouhých pěti exemplářích.
Autor: Tim Scott/RM Sotheby's
Byl jedním z nejvýkonnějších a nejrychlejších vozů své doby a v 18 závodech, kterých se zúčastnil, včetně 24 hodin Le Mans a 1000 km na Nürburgringu, získal devět vítězství.
Autor: Tim Scott/RM Sotheby's
1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale Scaglietti, 26 400 000 dolarů – 602 milionů korun. Vůz postavený v roce 1964 a s karoserií Scaglietti byl v roce 2014 prodán v aukci RM Auctions v kalifornském Monterey za 26,4 milionu dolarů. Vůz je nástupcem modelu GTO vyráběného v polovině 60. let, po němž zdědil přední část s charakteristickými vstupy vzduchu.
Autor: RM Auctions
Vůz byl ručně vyráběn od konce roku 1964 do začátku roku 1965, měl nezávislé zavěšení zadních kol a vyroben byl pouze ve třech kusech. Závodní homologaci však získal pouze jeden z vozů, který v závodě 24 hodin Le Mans 1965 skončil celkově třetí.
Autor: RM Auctions
1967 Ferrari 275 GTB:4/S N.A.R.T. Spider, 27 500 000 dolarů – 627 milionů korun. Aukční rekordman roku 2013. Aukční síň RM Auctions v Pebble Beach ho prodala za cenu 27 500 000 dolarů.
Autor: RM Auctions
Konkrétně se jednalo o jeden z deseti exemplářů, s číslem 10709. Původní majitel Eddie Smith ho koupil jako nový v roce 1968 v Severní Karolíně a žárlivě ho střežil až do okamžiku prodeje.
Autor: RM Auctions
1956 Ferrari 290 MM, 28 050 000 dolarů – 640 miliionů korun
Autor: RM Sotheby's
Tento skvost, vyrobený v pouhých 10 exemplářích, byl nástrojem, se kterým Enzo Ferrari získal zpět titul mistra světa ve formuli 1, který mu v předchozím roce 1955 ukradl Mercedes. Označení MM znamená Mille Miglia.
Autor: RM Sotheby's
1954 Mercedes Benz W196R, 31 600 000 dolarů – 721 milionů korun. Během festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2013 vydražila aukční síň Bonhams tento Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix z roku 1954 za 31,6 milionu dolarů. Tento originální sportovní vůz byl jediným svého druhu v soukromém vlastnictví.
Autor: Bonhams
Ze 14 vyrobených exemplářů se jich dochovalo pouze 10. Šest je součástí sbírky Mercedes-Benz Classic a tři jsou v muzeích v Indianapolis, Vídni a Turíně. Desátým je tento vůz s číslem podvozku 006/54, se kterým Juan Manuel Fangio triumfoval ve Velké ceně Německa a Švýcarska v roce 1954.
Autor: Bonhams
1957 Ferrari 335 Sport Scaglietti, 35 730 510 dolarů – 815,6 milionů korun. V roce 2016 se Ferrari 335 Sport Scaglietti stalo jedním z nejdražších vozů na světě, když ho společnost Artcurial Retromobile vydražila za 35 730 510 dolarů.
Autor: Artcurial
Tento exemplář byl uveden na trh v roce 1957 a jezdili s ním legendární jezdci jako Stirling Moss, Wolfgang von Tapis a Maurice Trintignant. Vůz označený číslem podvozku 0674 pochází z sbírky Pierra Bardinona, jednoho z největších sběratelů ferrari, který zemřel v roce 2012.
Autor: Artcurial
1962 Ferrari 250 GTO Berlinetta, 38 115 000 dolarů – 87 milionů korun. Ferrari 250 GTO ze sbírky Maranello Rosso – jedné z nejvýznamnějších soukromých sbírek Ferrari – bylo do aukce vystaveno ve stejnojmenném muzeu v San Marinu.
Autor: RM Auctions
Patřilo Fabriziovi Violatimu, magnátovi v oblasti prodeje minerálních vod, který zemřel v roce 2010. Automobil koupil v roce 1965 za 2,5 milionu lir. V létě roku 2014 byl vůz prodán v aukční síni Bonhams za 38 115 000 dolarů.
Autor: RM Auctions
1962 Ferrari 250 GTO, 48 405 000 dolarů – 1,1 miliardy korun. Po 20 letech „parkování“ v soukromé sbírce nadšence a řidiče historických vozů Ferrari Gregoryho Whittena změnil tento model majitele. Vůz s číslem podvozku 3413 GT byl 25. srpna 2018 prodán v aukci za více než 48 milionů dolarů. Model, který se významně zapsal do historie motorsportu, byl vyroben pouze ve 36 exemplářích.
Autor: Bonhams
Cena přes 48 milionů dolarů je aukčním rekordem GTO. V absolutním čísle ho překonává Ferrari 250 GTO s číslem 4153 GT z roku 1963, které v roce 2019 koupil přímo od původního majitele americký podnikatel David McNail za 70 milionů dolarů.
Autor: Bonhams
955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe: 143 000 000 dolarů – 3,3 miliardy korun. Absolutním rekordmanem je tento vzácný mercedes, který byl v aukci pořádané síní RM Sotheby’s v Muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu vydražen za neuvěřitelnou částku 135 milionů eur. Cenu mu dává to, že Uhlenhaut-Coupe vznikl pouze ve dvou exemplářích.
Autor: Mercedes-Benz
Vycházel z jiného velmi úspěšného vozu W 196 R Grand Prix, který v rukou Juana Manuela Fangia získal dva tituly mistra světa. Řadový osmiválcový motor byl zvětšen z 2,5 na 3,0 litru, takže vůz dosahoval rychlosti 290 km/h a stal se jedním z nejrychlejších homologovaných silničních závodních vozů nejen své doby. Výtěžek z aukce byl použit na založení celosvětového fondu Mercedes-Benz, který bude poskytovat stipendia a finance na výzkum v oblasti ekologie a dekarbonizace.
Autor: Mercedes-Benz