Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

I v Americe čachrují s kilometry. Kurýři jsou u soudu za stočené tachometry

Společnost Fedex čelí hromadné žalobě. Nespokojení kupci ji nařkli z toho, že měnila ve firemních vozech tachometry, aby uměle navýšila jejich hodnotu před bazarovým odprodejem. Ze starých měla vyrobit zachovalé v až 210 000 případech. Pokud se to prokáže, šlo by o největší podvod svého druhu v USA.

Skříňová klasika, která má po najetí 160 000 kilometrů v relativně slušném stavu zamířit do bazaru. Anebo taky ne. | foto: Profimedia.cz

Hranaté skříňové dodávky Fedex jsou koloritem silničního provozu v zahraničí. Nejen na silnicích ve Spojených státech amerických, kde momentálně tvoří třetí nejsilnější flotilu doručovatelů, hned po gigantech UPS a Amazon. Logistické zajištění a kurýrní služby firma poskytuje od roku 1971, a momentálně působí v jednašedesáti zemích světa.

Za to víc než půlstoletí v branži zásilek a balíků už prokázala jistou podnikatelskou dravost, přizpůsobivost i schopnost odolávat změnám na trhu. Fedex je zkrátka společností s jistou reputací. A k té dobré reputaci patří i to, že velmi dynamicky regeneruje svou flotilu. Jakmile jedna taková standardní doručovatelská dodávka přesáhne práh 160 000 najetých kilometrů, dočká se odstrojení a zamíří do bazaru.

Pochopitelně, že by ustála mnohem více. Ale když dorazí k prodeji ještě takhle za čerstva, nemá o kupce nouzi. Dolary se hezky točí, a Fedex rychlým prodejem relativně slušných ojetin umoří část nákladů na pořízení nových strojů. Spokojení jsou všichni.

Tedy byli. Je to minulost, stejně jako ona dobrá pověst Fedex.

Najeto až čtyřikrát víc

Skříňové dodávky z druhé ruky si nejčastěji od Fedexu pořizovali provozovatelé bister, protože vozy byly ideální na vestavby mobilních kuchyní. A právě od majitelů food-trucků začaly před lety zaznívat výtky. Auta z druhé ruky neodpovídala mírou svého opotřebení tomu, co by se očekávalo od relativně lehce zajeté dodávky.

V roce 2017 to poprvé rozlouskli v Nevadě. Po připojení k počítači s autodiagnostikou se ukázalo, že nákladní Fedex Freightliner, který měl mít podle tachometru najeto 290 000 kilometrů, má ve skutečnosti za sebou víc než 650 000 kilometrů. Někdo mu dopřál omlazující kúru.

FedEx proslul kladným vztahem k inovacím i tím, že dynamicky regeneroval svou firemní flotilu.

Nešlo o klasickou východoevropskou černotu s přetáčením tachometru. Ale o sofistikovanější postup, výměnu starého tachometru za nový. Ta totiž není nezákonná. Tachometr se stejně jako jiná součástka vozu může opotřebovat, a tak je třeba jej nahradit. Není to ale úplně běžná porucha, nestává se to často. U dodávek od Fedex se to však stávalo pravidelně.

Proto teď na Fedex míří hromadná žaloba od nespokojených kupců. Žalovanou stranou jsou rovněž majitelé řetězce autobazarů, společnost Holman Fleet Leasing, která v posledních letech téměř výhradně zajišťovala odprodej ojetin od Fedex na burzy a aukce. A podle toho, co stojí v žalobě, se na podfuku sama aktivně za podíl na provizi podílela.

Žaloba konkrétně obviňuje společnost Fedex z toho, že po najetí jisté limitní vzdálenosti ve svých dodávkách v dílnách Holman Fleet Leasing měnila tachometry za nové, s nulovým počtem ujetých kilometrů. A pak s nimi jezdila dál, než je v Holman Fleet Leasing nabídla k prodeji.

Podle vyměněného zajetého tachometru do vypadalo, že dodávky za sebou mají od 140 do 200 000 kilometrů. Ve skutečnosti ale za sebou měly třikrát až čtyřikrát tolik. Což, jak uvádí žaloba, „vedlo k nesčetným mechanickým problémům, které zákazníky stály mnohem více peněz.“

Skoro čtvrt milionu vraků

Jeté dodávky od Fedexu si zákazníci pořizovali za vyšší ceny v domnění, že kurýrní vozy jsou ještě zachovalé. Ale v některých případech byly závady na vyběhaných strojích tak závažné, že dodávky byly prakticky nepoužitelné. Podniky, které se s jejich pomocí měly rozvíjet, tak zkrachovaly.

Nešlo přitom o jednotky nebo desítky kusů vozů. Ale tisíce. V podstatě by bylo výjimečné, kdybyste se v bazaru dobrali dodávky od Fedex, která takovou omlazovací kúrou neprošla.

Hodí se doplnit, že ve Státech taková výměna tachometrů – a dokonce i jejich přetáčení – v zásadě není nějak nezákonným postupem. Auto s přetočeným budíkem tu můžete nabídnout k prodeji. Ovšem za podmínky, že coby prodávající učiníte takzvané prohlášení o vyloučení odpovědnosti. Když kupujícího varujete, že počet ujetých kilometrů na tachometru je nepřesný a zahrnete to i do kupní smlouvy.

Švindly s rokem výroby: až pětina ojetin je podle analýzy uměle omlazená

Zrovna na tento podstatný detail v Holman Fleet Leasingu jako by náhodou zapomínali. Nejspíš ne nepodobnou náhodou, s jakou se tu zastavovaly dodávky Fedex na revizi, která končila výměnou tachometrů.

Žaloba proti Fedexu a Holman Fleet Leasingu stojí na tom, že pro takové plošné výměny tachometrů neexistoval žádný jiný důvod než udržení dohody o páchání podvodů s počítadly ujeté vzdálenosti. A protože údajně žalovaní úmyslně nepřipojili nebo odmítli připojit prohlášení o vyloučení odpovědnosti, uváděli tím potenciální kupce v omyl. Nákladný omyl.

Dvojka v obratu a třetí nejvýznamnější kurýrní společnost ve Státech čelí obvinění, které z ní může udělat největšího podvodníka.

Není bez zajímavosti, že Fedex se dřív jetých dodávek bazarovým prodejem nezbavoval. Po najetí 560 000 kilometrů obvykle zamířily na vrakoviště. S příhodnější praxí odprodeje začali až v roce 2011, tedy ve stejné době, kdy navázali spolupráci s Holman Fleet Leasingem. A tehdy se dost možná zrodila myšlenka na to, jak si přivydělat.

Dokazovat či vyvracet v New Jersey to teď bude soud, který může žalované přijít velmi draze. Za dvanáct let totiž žalovaní vypustili do oběhu bazarovým prodejem na 210 000 dodávek Freightliner MT45 a MT55. Společnost Fedex veškerá nařčení pochopitelně důrazně odmítá. „Jsme si vědomi obvinění uvedených ve stížnosti a budeme se žalobě důrazně bránit,“ uvedl zástupce Fedex.

Jisté už teď je, že kurýrně-logistická společnost, s ročním provozním ziskem 6,2 miliardy dolarů, přišla o své dobré jméno.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...