Úterý 24. května 2022, svátek má Jana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. května 2022 Jana

Ffzero1 je nejšílenější auto světa, na elektřinu pojede 320 km/h

  12:17
Největší hvězdou tradičního veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas nebyl žádný počítač, mobilní telefon nebo televizor. Ale koncept elektromobilu nové značky Faraday Future. Bláznivé auto Ffzero1, které jakoby se zhmotnilo z klukovských plakátů, dělá přesně to, co má. Přitahuje pozornost k ambiciózní firmě.

Na stánku Faraday Future nebylo téměř k hnutí, natož aby tu byl klid na fotografování. Futuristický koncept elektromobilu Ffzero1 byl doslova v obležení obdivovatelů, ze zájmu nadšení představitelé firmy nestíhali zvědavce odhánět z nebezpečné blízkosti auta. Dívat se ano, sahat nikoli. Karbonový koncept je prostě velká vzácnost.

Premiéra na domácí půdě

Firma Faraday Future si Las Vegas jako místo premiéry svého prvního konceptu nevybrala náhodou. Jen nedlouho před začátkem veletrhu CES, 10. prosince 2015, firma oznámila, že právě na severu Las Vegas postaví svou továrnu za miliardu dolarů, ve které bude vyrábět své sériové elektromobily. A tak ačkoli Faraday Future oficiálně sídlí v kalifornském městečku Gardena, právě nevadské město hříchu by mělo být jejím skutečným domovem. V továrně by po jejím kompletním dokončení mělo pracovat až 4 500 lidí.

Fotogalerie

Získat si pozornost na v podstatě domácím veletrhu tak bylo pro Faraday Future logické. Pravda, i o týden později na autosalonu v Detroitu by byla premiéra modelu k nepřehlédnutí, ale prostředí v Las Vegas dávalo Faraday Future určitou exkluzivitu, nikdo si tu nevysloužil víc pozornosti, dokonce ani Volkswagen se svým konceptem Budd-e.

Cvičení na nové platformě

Faraday Future Fzero1 přitom nebyl jen samotný způsob k přitažení pozornosti. Jde zároveň o technické cvičení na platformě, kterou Faraday Future vyvíjí pro svá sériová auta. Ta sice rozhodně nebudou mít takto futuristickou podobu, ale zástupci společnosti říkají, že současný koncept vyjadřuje hodnoty firmy, jen ve všem výrazně zesílené.

Auto v aplikaci

Faraday Future Ffzero1 je vůz, který se podle tvůrců má ovládat přes smartphone. Prozatím však smartphone poslouží fanouškům k tomu, aby mohli futuristický elektromobil prozkoumat. Aplikace existuje pro iOS a Android a v aplikačních obchodech stačí hledat Faraday Future Concept.

Nová platforma nese trochu prozaický název Variable Platform Architecture (VPA) a vyznačuje se především tím, že baterie v ní lze uspořádávat do libovolně velkých celků, které vytvoří podlahovou platformu vozu. Platforma je jednou z prvních věcí, kterou u Faraday Future vyvíjí. První sériové auto by mělo vyjet k zákazníkům v roce 2017 a mělo by jít o prémiový vůz. Zda to bude sportovní auto, luxusní sedan, nebo něco jiného, to zatím firma neprozradila.

Auto jako ze snu

Samotný koncept Faraday Future Ffzero1 je opravdu neobyčejný elektromobil. Jeho čtyři elektromotory jsou umístěny u osy auta, nikoli v nábojích kol, jak bývá u různých konceptů časté. Nejspíš i proto, že s výkonem 250 koní na každý motor nejsou pohonné jednotky zrovna nejmenší. Celkem má mít Ffzero1 přes 1000 koní, zrychlení na stovku by tak mělo trvat méně než tři sekundy a maximální rychlost leží za hranicí 320 kilometrů za hodinu.

Ještě dramatičtěji než výkony však vypadá vůz samotný. Koncept v podstatě přiznává, že není silničním autem, ale závodním náčiním na okruh. V bíle vyvedeném kokpitu, který kontrastuje s převážně tmavou karbonovou karoserií (částečně s lakováním, částečně bez) je pouze jedno sedadlo pro pilota. Podle Faraday Future se jeho pozice inspirovala výzkumem NASA „zero gravity“. Má tak poskytovat maximální pohodlí v nejméně náročné pozici pro pilota.

Koncept Faraday Future Ffzero1

Uvnitř kokpitu zaujme futuristický volant, do jehož středu se vkládá smartphone, pomocí kterého lze ovládat funkce vozu, a to i na dálku. Na odiv jsou tu dávány pedály a vlastně v prostoru relativně volně plující volant, což jsou samozřejmě stavitelné prvky, sedadlo je napevno. Celé auto je doslova postaveno kolem řidiče. Jezdec by měl mít navíc při řízení vozu helmu, která má průhledový (head-up) displej a bude jej navádět při řízení.

Ffzero1 má v očích svých tvůrců autonomní schopnosti. Vůz má například umět projet několik okruhů sám bez řidiče jen tak „na zahřátí“ a pak mu za volantem třeba radit, jak projet danou zatáčku ještě rychleji. Koncept tak ukazuje, že právě na oblast autonomního řízení a propojení auta s digitálním prostředím mají vozy značky stavět, byť je samozřejmě otázkou, nakolik to bude hrát roli u prvních modelů.

Čínský kapitál proti Tesle

Firma Faraday Future dále tvrdí, že chce změnit zavedené pořádky v automobilovém průmyslu. Auta se podle ní vyvíjí velmi pomalu a pomalu reagují na aktuální trendy ve světě moderní techniky. Něčím podobným se v začátcích chlubila i Tesla miliardáře Elona Muska. Zástupci Faraday Future jsou si vědomi, že budou s touto kalifornskou automobilkou srovnáváni, ale tvrdí, že nebudou přímou konkurencí pro Teslu. Už jenom proto, že na trhu s exkluzivními elektrickými auty je podle nich zatím prostoru docela dost. Faraday Future chce svá auta vyvíjet rychleji než Tesla.

Bude zajímavé pozorovat, jaký obchodní model tak Faraday Future zvolí. Slova o rychlém vývoji aut nejspíš znamenají, že její sériové modely by měly být neustále postupně vylepšovány. Velkou část z těchto vylepšení bude určitě představovat software, který mohou zákazníci dostat ve formě aktualizace, ale je možné, že Faraday Future bude cílit i na rychlejší „hardwarové“ updaty. Sama firma přitom hovoří o zkoumání nových obchodních modelů a způsobů vlastnictví a provozování automobilu.

Z úst zástupců zatím malé a začínající společnosti jde o odvážná tvrzení, která u mnohých mohou vyvolávat pochyby. Ale se silným čínským kapitálem, který za touto firmou stojí, je možné ledacos.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

Na světě bude letos přes dvacet milionů elektroaut, odhaduje analýza

BMW i4

Počet elektromobilů na silnicích po celém světě v polovině letošního roku překročí dvacet milionů....

Autofotka týdne: tanzanský karikaturista postavil elekronáklaďák

Tanzanec Masoud Kipanya představil v Dáresalámu první elektromobil vyrobený v...

Tanzanec Masoud Kipanya představil v Dáresalámu první elektromobil vyrobený v této východoafrické...

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Kia e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce E.ON u Humpolce.

Ceny pohonných hmot, které v první polovině března vyskočily až nad 50 korun za litr nafty,...

Vietnamská automobilka VinFast postaví závod na elektromobily v USA

Vietnamská automobilka Vinfast plánuje od roku 2025 vyrábět v Německu své...

Vietnamská automobilka VinFast plánuje postavit továrnu na výrobu elektromobilů ve Spojených...

První tesly Made in Germany předá Musk na mejdanu příští úterý

Tesla v Grünheide chystá výrobu svých elektromobilů.

První elektromobily Tesla vyrobené v závodě automobilky Gigafactory 4 u Berlína mají být předané v...

Počátky motorismu: neperspektivní benzin porazil elektřinu i nadějnou páru

První automobil, který v roce 1899 překonal 100 km/h, byl elektrický. Jeho...

Benzinu trvalo 20 let, než se stal dominantním palivem a začal pohánět většinu aut. Do té doby nad...

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Scirocco je kočkolap, který může být investicí pro budoucnost

Premium Dnes se může zdát až k nevíře, že se vůbec takové auto v nabídce koncernu VW objevilo, když sám Volkswagen prodával v...

Nádherná jachta na kolech, ani Rolls-Royce nedokáže popsat její barvu

Na tradiční přehlídce automobilové elegance Concorso d’Eleganza, Villa d’Este představila britská automobilka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Ekologická mobilita pro třetí svět je drahá utopie

Rozvojové země mají potenciál k tomu, aby k lepšímu změnily celosvětovou bilanci emisí osobní přepravy. Nicméně počet...

Německý sedlák žaluje Volkswagen, prý mu kazí podnikání změnou klimatu

Soud v západoněmeckém Detmoldu začal řešit spor mezi soukromým zemědělcem Ulfem Allhoffem-Cramerem a automobilkou...

Mrtvé moře ve vaně: Kosmetika, díky které využijete sílu soli a bahna
Mrtvé moře ve vaně: Kosmetika, díky které využijete sílu soli a bahna

V kosmetice Kawar najdete životadárné minerály z Mrtvého moře, které regenerují a zjemňují pleť. Sáhnout můžete po pleťové masce, krémech, ale i...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...