náhledy
Automobilový jarmark v Essenu je v plném proudu. Publikum tu obdivuje hlavně nadupané supersporty a blyštivé veterány, labužníci a hledači pokladů ovšem semtam najdou v koutě perlu. Fiat Joker 750 je jednou z nich. Dílo alpské dílny Bruseghini pro plážové šviháky je jedním ze sotva dvaceti postavených.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Erio Bruseghini založil svou dílnu ve vsi Ponte in Valtellina v Sondriu na lombardské hranici Itálie se Švýcarskem v roce 1976.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dílna specializovaná na úpravy a přestavby lehkých náklaďáků postavila v letech 1976 a 1977 na základech Fiatů 600 D méně než dvacet „jokerů“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Italové byli od počátků automobilismu jednou z hybných sil vývoje. Světu dali spoustu vynálezů, specialit, koncepčních přístupů, technických unikátů a velikánů konstrukce i designu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fiat Joker 750 od Bruseghiniho sice nenese podpis slavného designéra, ovšem půvab mu upřít nelze. Utilitární design vynucený technologickými možnostmi dokázali pod Alpami pojmout s citem pro vyváženost tvarů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Joker je typická „spiaggina“. Nic vám to neříká? To je automobilový druh vynalezený v Itálii, jinde se téměř nevyskytuje. Spiaggia znamená v italštině „pláž“ – a je jasno. Je to speciál pro plážové šviháky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nejvíc spiagginy proslavil Fiat, který je dodával hotelům do mondénních přímořských letovisek. Dodnes semtam nějakou jen tak pro radost postaví Fiat nebo Piaggio.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Říká se jim „plážová bugy“, ovšem s jednoduchou původní mechanikou je lepší se do hlubokého měkkého písku nepouštět. Spiagginy jsou vysloveně módní záležitostí k promenádám po lidu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fiat Joker 750 Bruseghini
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nezbytností je plátěná střecha, nejlíp s třásněmi nebo jinými ozdobami, boční okna nejsou třeba, hodí se omyvatelný interiér. Ideálně dřevěné prvky, na sedačkách s designem židliček plážového bistra není úplně komfortní sezení, kdo by se spiagginou taky jezdil na dlouhé štreky. Joker má i sklopné přední okno.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fiat vyráběl původní šestistovku v Itálii do roku 1969, což znamená, že Bruseghini stavěl své plážové bugy podle všeho z vysloužilých kusů, materiálu bylo dost, italská automobilka jich v letech 1955 až 1969 „nasekala“ 2 695 197.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Originální šestistovka má samonosnou karoserii, což znamená, že Bruseghini musel celou konstrukci otevřeného vozu výrazně upravit, spíš postavit znovu. Architektura pohonu ovšem zůstala zachováná, na zadní nápravě spočívá původní motor o objemu 767 ccm.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V Essenu je parádně zrenovovaný nepřehlédnutelný Fiat Joker 750 k mání.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz