Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

Dávno mrtvé auto hvězd ožívá na Facebooku. Jezdil v něm i Picasso

Francouzská automobilka Facel je dnes téměř neznámá. Ale na přelomu padesátých a šedesátých let to byl výrobce krásných aut, která si oblíbila řada hvězd. Po téměř padesáti letech se pomalu odhaluje nový model, příznačně výhradně na Facebooku.

Facel Vega concept | foto: Facel Vega concept

Automobilovým nadšencům a pamětníkům není jméno Facel Vega neznámé. Všeobecně ale dávno mrtvá značka upadla do zapomnění. Krátký život mezi lety 1954 až 1964 přinesl několik zajímavých modelů, se kterými jezdila řada hvězd z řad umělců. Facel vlastnil Pablo Picasso, Ringo Starr z Beatles nebo herci Tony Curtis či legendární Fred Astaire. Auto si pořídili i mnozí králové, prezidenti nebo automobiloví závodníci. A facel se stal osudným pro filozofa a spisovatele Alberta Camuse. Ten sice auto této značky nevlastnil, ale v roce 1960 zemřel na sedadle spolujezdce v modelu FV3B svého nakladatele.

Facel Vega concept

Novodobý facel je zastřen tajemstvím. Designové koncepty auta se postupně odhalují na facebookovém profilu, který sice může patřit nástupci značky, ale třeba jen nadšenému designérovi "balícímu" své návrhy do kdysi slavné značky. Informací je pomálu a o serióznosti projektu spekuluje většina automobilových médií. Sám tvůrce návrhů zatím nic konkrétního neprozradil, jen postupně přidává další a další skici "nového" facelu s tradičním jménem Vega. Na jedné fotografii je pak auto skryté pod plachtou s logem automobilky...

Mezi návrhy jsou dva koncepty. Detailně rozpracované je kupé vega s letopočtem 2014, což je rok šedesátého výročí vzniku značky. Právě s kupé vega začínala v polovině padesátých let i původní automobilka Facel. Jen v náčrtech pak designér nabízí vizi čtyřdveřového sedanu s proti sobě otvíranými dveřmi, který odpovídá původnímu Facelu Vega Excellence.

Facel Vega concept

Autor návrhů nedodal žádné konkrétní informace. Kupé vega nabídl v mnoha pohledech včetně rozpracovaného návrhu interiéru. A pohrál si s detaily příslušenství v podobě sady zavazadel. O výrobě, pohonu či technice ale nikde není ani zmínka. Samotný koncept vypadá atraktivně a vcelku decentně odkazuje na původní vozy Facel. Povedené jsou detaily v podobě koncovek výfuku nebo netradičně tvarovaných světel. Přední část kupé ale zatím autor neodhalil.

Fotogalerie

Evropské ameriky

Zakladatel značky Jean Daninos začal v továrně zabývající se lisováním kovů nejprve vyrábět karoserie pro jiné francouzské automobilky jako byla Simca nebo Panhard a Delahaye. Poměrně velké série přiměly Daninose přemýšlet nad vlastní produkcí, z čehož vznikla řada vozů Vega.

Původní Facel Vega se vyráběl v několika variantách včetně již zmíněné čtyřdveřové verze s proti sobě otvíranými dveřmi a bez prostředního sloupku! Série nebyly příliš velké, třeba sedanu se vyrobilo jen několik desítek kusů. Ale to bylo vcelku logické, auta to byla luxusní a prémiová. Daninos rozhodně nešel cestou v té době v Evropě obvyklou, tedy výrobou malolitrážních aut pro každého.

Facel Vega HK500

Facely byly takové evropské ameriky. Velká a relativně těžká auta (okolo 1 800 kilogramů) od počátku poháněly osmiválcové vidlicové motory Chrysler. V původní verzi o objemu 4,5 litru, posléze nahrazené motory s objemem 5,4 litru a v závěru produkce až s objemy 5,8 a 6,3 litru. Právě díky motorům nebyly Facely žádná ořezávátka. Už první model dokázal pokořit stovku pod deset sekund a maximální rychlost se blížila dvoustovce. A to rozhodně nebyla v polovině padesátých let běžná hodnota. Nejvýkonnější motory pak dodávaly výkon až 400 koní a auto s nimi dokázalo uhánět téměř 240 kilometrů v hodině.

Facel Vega Excellence EX2

Většina aut byla dvoudveřovým kupé, vzniklo i menší množství kabrioletů. Charakteristickým znakem, vedle chybějícího sloupku, byly vertikálně umístěné světlomety a úzká maska chladiče s dvěma dalšími průduchy po jeho bocích. V luxusním interiéru nechyběla kožená sedadla a dřevěné obložení palubní desky. V prvních generacích měly facely panoramatické přední okno, které zasahovalo až do boků. Později již výrobce montoval tradiční okno s rovnými A sloupky.

Konec značky přišel s novým menším modelem Facellia. Daninos chtěl vyrobit masový sportovní vůz, který by konkuroval malým mercedesům nebo vozům Alfa Romeo. Na zkráceném podvozku připravila firma karoserii známých tvarů, ale pod kapotu se místo obřích osmiválců Chrysler nastěhoval čtyřválcový motor s objemem 1,6 litru domácí provenience. Jenže motor se nepovedl a nakonec výrobce začal používat motory z Volva P1800. To už ale značku nezachránilo. Facellií se vyrobilo jen málo přes tisícovku a v roce 1964 značka skončila. Otázkou je, jestli se po padesáti letech vrátí, jak slibuje profil na Facebooku.

Autor:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

Premium Vyzkoušeli jsme, jak si stojí autorizovaný servis vůči neautorizovaným opravnám. Servisová loterie s oktávkou ukázala...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Zvládli byste autoškolu? Zkuste si nové otázky

Autoškolákům přibývají do závěrečných testů nové otázky, které reagují na současnou situaci na silnicích a nově víc...

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

Premium Vyzkoušeli jsme, jak si stojí autorizovaný servis vůči neautorizovaným opravnám. Servisová loterie s oktávkou ukázala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Plzni testují a zkoumají bezpečnost pasažérů při převrácení autobusů

Plzeňské výzkumné univerzitní centrum RTI dělá testy provozní pevnosti a únavové životnosti materiálů, spojů a...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....