Fabia: dobrý dojem z 8000 kilometrů

aktualizováno 
- Škoda Fabia 1.4 16V Elegance (74 kilowattů), kterou MF DNES podrobuje dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů, uzavřela první pětinu svého maratonu návštěvou v servisu. Službu totiž vypovědělo vyhřívání předních sedadel. Opravna zároveň objednala část ostřikovače předního světlometu, kterou z vozu brutálně utrhl zloděj. Daň z elegance si už vybralo světlé čalounění interiéru, které po náporu zájemců při předváděcí jízdě republikou prošlo očistou za 1260 korun.
První závada fabii zastihla v době, kdy tuzemské servisy Škoda dostávají jen malou část z požadovaných náhradních dílů. Důvodem je podle vyjádření mluvčího Škody Auto Milana Smutného rozjezd nového centrálního skladu náhradních dílů v Mladé Boleslavi. »V březnu by se vše mělo vrátit do starých kolejí. Potřebné součástky pak servisy budou mít během několika dnů k dispozici,« tvrdí Smutný. Díly potřebné k opravě testovací fabie technik v pražském servisu objednal s tím, že do dvou týdnů zatelefonuje a pozve vůz k opravě. »Závadu vyhřívání sedadel asi vyřešíme tak, že vyměníme celá sedadla. Protože jde o nový model, chtějí škodováčtí odborníci vidět veškeré závady na vlastní oči,« prohlásil technik. Přesně po čtrnácti dnech technik oznámil, že ze skladu v Mladé Boleslavi přišla jen krytka k ostřikovači, oprava sedadel se zatím odkládá.

Teplo skončilo s očistou

Interiér testovaného vozu má elegantní světlehnědou barvu, která však již ukázala svou odvrácenou tvář. Při propagační jízdě,během níž fabia navštívila čtenáře MF DNES ve všech českých a moravských regionech, se ušpinily potahy sedadel a plasty v okolí prahů. Není divu. Vůbec první příležitosti usednout do nového auta využily tisíce zvědavců. Proto fabia prošla očistou v pražské firmě,která se na čištění interiérů specializuje. Sedačky firma uvedla do pořádku za necelých třináct set korun takzvanou mokrou cestou, která se dá přirovnat k šamponování koberců. Po vyčištění ovšem v sedadlech přestalo fungovat vyhřívání, které je v základní výbavě verze Elegance, zatímco do modelů Comfort a Classic je lze za 4900 korun dokoupit. Co závadu opravdu způsobilo, však zatím není jasné. Ve firmě, která sedačky čistila, se závadě diví. »To se nám ještě nestalo, aby po vyčištění přestalo vyhřívání fungovat,« tvrdí Pavel Gregor. »Často nám projdou rukama mercedesy, které mají nejen vyhřívání, ale i elektrické nastavování sedadel, a nikdo si nestěžoval. Při tepování sedaček se navíc asi tři čtvrtiny z použité vody vrací do přístroje, takže se jí do sedadla dostane minimum.« »Ani u nás jsme se s tím nesetkali, závada spíše vznikla jinak,« soudí Zuzana Varadínková z jiné pražské firmy,která se rovněž specializuje na čištění interiérů aut.

Spotřeba je osmilitrová

Jinak jsou zkušenosti s testovaným autem příznivé. Stokoňový motor je typickým šestnáctiventilovým agregátem se silným zátahem až ve vyšších otáčkách. Na jeho pružnost si především ve srovnání se slabší osmiventilovou verzí motoru 1.4 (50 kilowattů) nelze stěžovat. »To je o něčem jiném, žádný lenoch, spíše naopak. Škoda, že jste mi řekli cenu této fabie,tím mě zklamala,« zhodnotil šestnáctiventilovou fabii pražský podnikatel Michal Kolář,když se dozvěděl, že pořizovací cena dobře vybaveného vozu atakuje půlmilionovou hranici. »Za takové peníze se dá pořídit octavia s turbodieselovým motorem, který je ještě mnohem lepší než tato čtrnáctistovka,« dodal Kolář. Ten se jako laický porotce zúčastnil loňského prosincového srovnávacího testu MF DNES, ve kterém slabší Škodě Fabia 1.4 (50 kilowattů) uteklo prvenství jen kvůli línému a žíznivému motoru. Při klidné jízdě je spotřeba silnějšího motoru dokonce nižší než u pohonné jednotky s padesátikilowattovým výkonem. Na stodesetikilometrovém úseku zahrnujícím dálnice,okresní silnice i města spolykala Fabia 1.4 (50 kilowattů) v průměru 6,5 litru benzinu na sto kilometrů, zatímco Fabia 1.4 16V (74 kilowattů) o dvě desetinky méně. Nejlépe ze srovnání vychází naftová verze fabie s motorem 1.9 SDI. Na stejném okruhu si v průměru řekla o 5,2 litru nafty na sto kilometrů. Ale když řidič zatím nejsilnější Fabii 1,4 (74 kilowattů/100 koní) rozjede a začne využívat potenciál motoru, jde spotřeba nahoru. Prvních osm tisíc kilometrů skončila fabia s průměrnou spotřebou 8,3 litru na sto kilometrů. Dosavadní zkušenosti ukazují, že při pomalé jízdě se lze vejít pod šest a půl litru. Nejvíce testovaná fabia z nádrže odebírá ve městě, kde atakuje hranici deseti litrů na sto kilometrů.

komfortní podvozek

Zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), kde MF DNES objednává měření testovaných vozů, zjistila stokoňové fabii zrychlení z nuly na sto kilometrů za třináct vteřin. To je výsledek o pět a půl sekundy lepší, než dokáže sprintovat slabší Fabia 1.4, a o čtyři a půl vteřiny pozadu zůstala ve stejném srovnání Fabia 1.9 SDI. I v hodnocení pružnosti motorů ve vyšších rychlostech výmluvně překonala dlouhodobě testovaná fabia svoji slabší benzinovou i naftovou sestru. Přibývající kilometry na kontě fabie potvrzují, že nová škodovka nabízí ve své kategorii nevídaně bezpečný a komfortní podvozek. Na pohodlí si nemůže stěžovat především řidič, který má k dispozici dvěma směry nastavitelný volant i výškově regulovatelné sedadlo. Jízdu naopak znepříjemňuje špatný výhled dozadu, kritiku si zaslouží i málo praktické elektrické nastavení pravého zpětného zrcátka. Interiéru fabie se zatím vyhýbají jakékoliv zvuky, které by narušily příjemný pocit z jízdy. Stále více se ukazuje,že prostoru je ve fabii na její třídu dostatek. Kufru však k větší spokojenosti chybí pár desítek litrů.

Tři fabie ve výsledcích měření nezávislé zkušebny

Verze 1.4 1.4 1.9 SDI
(74 kW) (50 kW) (47 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,2 18,8 17,8
Zrychlení 0-400 metrů (s) 18,8 21,0 20,7
Zrychlení 0-1000 metrů (s) 34,7 39,3 38,9
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1 15,0 15,2
Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s) 17,5 28,2 29,4
Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s) 18,0 22,7 21,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 27,2 38,2 41,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,0 32,6 29,7

Pramen: Ústav silniční a městské dopravy

Škoda Fabia Elegance 1,4 16V vydražil jako vůbec první prodávaný vůz nového mladoboleslavského modelu vydavatel MF DNES, která vůz podrobuje testu na 40 000 kilometrů.

Místo horní části ostřikovače světlometu zůstala po zloději v nárazníku díra.

Chce-li řidič nastavit samostatně jen pravé zarcátko, otočí ovladačem do polohy R, která nemá aretaci.

Někteří řidiči fabie si stěžují na zlom, který vytváří dolní část čelního skla.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Nelepte se autům na zadek, brzy se za to budou rozdávat vysoké pokuty

Nehoda (ilustrační foto)

V mezirezortním řízení je nyní návrh novely zákona o silničním provozu, který by přesně definoval bezpečnou vzdálenost...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz