Evropským autem roku je vůz z Japonska, navíc elektrický

  18:15aktualizováno  18:15
Nissan může působit mezi ostatními značkami trochu nenápadně, s Evropany to ale umí. Jeho městské teréňáky (qashqai a juke) se skvěle prodávají. Nově se jeho model leaf chlubí titulem Evropského auta roku. V roce 1993 byl Nissan Micra prvním neevropským Autem roku starého kontinentu.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Nissan je autem roku a znovu to je průlomové vítězství. Leaf totiž nejezdí na benzin nebo naftu, poprvé v celé 47leté historii tohoto hodnocení byl titul Evropské auto roku udělen vozu na elektrický pohon. Před pěti lety si titul odvezla hybridní Toyota Prius. Teď, o pět let později doba elektrická tedy asi opravdu začíná.

Car of the year 2011

Evropské auto roku

1. Nissan Leaf
2. Alfa Romeo Giulietta
3. Opel Meriva
4. Ford C-Max/Grand C-Max
5. Citroën C3/DS3
6. Volvo S60/V60
7. Dacia Duster

V Evropě je možné leaf objednat v Portugalsku, Irsku, Velké Británii a Nizozemsku. Dodávky budou zahájeny začátkem roku 2011. Nissan Leaf se v současné době vyrábí v Japonsku, ale po otevření nových výrobních závodů na přelomu let 2012 a 2013 se bude vyrábět také v Severní Americe a v Evropě.

Druhé místo v prestižní novinářské anketě Car of the Year 2011 obsadila Alfa Romeo Giulietta. Ocenění by mohlo podpořit záchranářské práce, které dostala giulietta na práci. Pokud budou její prodeje dobré, italská značka se zachrání. Kolem Alfy ale už krouží supi (Volkswagen), kteří si na ikonickou automobilku brousí zobáky.

Třetí místo obsadil Opel Meriva. Povedená skříň na lidi ve své druhé generaci narostla a přivezla netradiční a praktické otevírání dveří proti sobě.

Porota složená z 57 předních motoristických novinářů z 23 evropských zemí vybírala celkem ze 40 aut.

Nissan Leaf

Nissan Leaf pohání vpředu uložený elektromotor. Střídavý motor výkonu 80 kW a s točivým momentem 280 Nm stačí na maximální rychlost 145 km/h. Elektromotoru dodává energii lithium-iontová baterie, leaf s ní na jedno nabití ujede 175 km, což podle Nissanu v praxi postačí většině městských řidičů.

Nissan LEAF

Speciální umožní majiteli ovládat funkce dobíjení a tak sledovat aktuální stav nabití a zbývající kapacitu baterie, případně dálkově aktivovat vytápění interiéru prostřednictvím mobilního telefonu nebo počítače. Jediným volitelným doplňkem je solární panel vestavěný do zadního spoileru, který pomáhá nabíjet 12V baterii vozu pro pohon příslušenství.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz