Evropským autem roku je vůz z Japonska, navíc elektrický

  18:15aktualizováno  18:15
Nissan může působit mezi ostatními značkami trochu nenápadně, s Evropany to ale umí. Jeho městské teréňáky (qashqai a juke) se skvěle prodávají. Nově se jeho model leaf chlubí titulem Evropského auta roku. V roce 1993 byl Nissan Micra prvním neevropským Autem roku starého kontinentu.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Nissan je autem roku a znovu to je průlomové vítězství. Leaf totiž nejezdí na benzin nebo naftu, poprvé v celé 47leté historii tohoto hodnocení byl titul Evropské auto roku udělen vozu na elektrický pohon. Před pěti lety si titul odvezla hybridní Toyota Prius. Teď, o pět let později doba elektrická tedy asi opravdu začíná.

Car of the year 2011

Evropské auto roku

1. Nissan Leaf
2. Alfa Romeo Giulietta
3. Opel Meriva
4. Ford C-Max/Grand C-Max
5. Citroën C3/DS3
6. Volvo S60/V60
7. Dacia Duster

V Evropě je možné leaf objednat v Portugalsku, Irsku, Velké Británii a Nizozemsku. Dodávky budou zahájeny začátkem roku 2011. Nissan Leaf se v současné době vyrábí v Japonsku, ale po otevření nových výrobních závodů na přelomu let 2012 a 2013 se bude vyrábět také v Severní Americe a v Evropě.

Druhé místo v prestižní novinářské anketě Car of the Year 2011 obsadila Alfa Romeo Giulietta. Ocenění by mohlo podpořit záchranářské práce, které dostala giulietta na práci. Pokud budou její prodeje dobré, italská značka se zachrání. Kolem Alfy ale už krouží supi (Volkswagen), kteří si na ikonickou automobilku brousí zobáky.

Třetí místo obsadil Opel Meriva. Povedená skříň na lidi ve své druhé generaci narostla a přivezla netradiční a praktické otevírání dveří proti sobě.

Porota složená z 57 předních motoristických novinářů z 23 evropských zemí vybírala celkem ze 40 aut.

Nissan Leaf

Nissan Leaf pohání vpředu uložený elektromotor. Střídavý motor výkonu 80 kW a s točivým momentem 280 Nm stačí na maximální rychlost 145 km/h. Elektromotoru dodává energii lithium-iontová baterie, leaf s ní na jedno nabití ujede 175 km, což podle Nissanu v praxi postačí většině městských řidičů.

Nissan LEAF

Speciální umožní majiteli ovládat funkce dobíjení a tak sledovat aktuální stav nabití a zbývající kapacitu baterie, případně dálkově aktivovat vytápění interiéru prostřednictvím mobilního telefonu nebo počítače. Jediným volitelným doplňkem je solární panel vestavěný do zadního spoileru, který pomáhá nabíjet 12V baterii vozu pro pohon příslušenství.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Najdete na iDNES.cz