Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Europoslanci řeší nedostatek řidičů náklaďáků, chtějí za volant teenagery

Europoslanci koncem února podpořili zavedení digitálních řidičských průkazů v celé Evropské unii. Nová směrnice má také stanovit platnost oprávnění na 15 let pro osobní auta a motocykly a na pět let pro nákladní auta a autobusy. Poslanci chtějí rovněž zavést řízení pod dohledem již od 17 let.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Scania

Pro začínající řidiče na druhé straně počítají s přísnějšími tresty za nebezpečnou jízdu a nulovou tolerancí alkoholu a návykových látek.

Konečnou podobu pravidel by po vyjednávání se zástupci členských států měl schválit až nový parlament zvolený v červnu.

Evropská komise navrhla zavedení digitálního řidičského průkazu, který by byl platný v celé EU, loni v březnu. Digitalizace by podle unijní exekutivy měla usnadnit mimo jiné například blokaci řidičského průkazu při spáchání závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. To v současnosti není ve všech zemích EU možné.

Digitální řidičský průkaz by mělo být jednodušší předložit u dopravní kontroly, ale také ho obnovit či vyměnit, protože všechno bude online. V Česku se již řidiči mohou od letošního roku prokazovat řidičákem v mobilu v aplikaci nazvané e-Dokladovka. Ta by měla být v budoucnu kompatibilní s evropským dokladem.

Nová pravidla ve středu podpořilo 339 europoslanců, proti hlasovalo 240. Kromě digitalizace dostala zelenou i nová doba platnosti průkazů. Ta by se měla sjednotit na 15 let u osobních aut a motocyklů. V současnosti je to v Česku a některých dalších unijních zemích pouze deset let.

Europoslanci chtějí také dát možnost řídit pod dohledem mladým lidem od 17 let. Všichni noví řidiči budou podle návrhu schváleného EP po dobu dvou let podléhat přísnějším pravidlům například z hlediska alkoholu. Zatímco v Česku je tolerance nulová pro všechny, řada zemí určitou hladinu v krvi povoluje, což má být pro začátečníky přísnější.

Vzhledem k nedostatku profesionálních řidičů chtějí europoslanci umožnit lidem již od 18 let řídit nákladní auto či minibus s kapacitou až 16 cestujících.

Naproti tomu nesouhlasili s návrhem komise, aby se zkrátila doba platnosti řidičských průkazů u seniorů, což by je podle zákonodárců diskriminovalo a mohlo omezit možnosti jejich pohybu.

„Poslanci chtějí, aby vlády EU udělaly více pro zvýšení povědomí veřejnosti o duševních a fyzických příznacích, které mohou člověka při řízení ohrozit,“ uvádí deník la Repubblica. „Evropský parlament dále doufá, že řidiči jsou lépe připraveni na skutečné jízdní situace a jsou si vědomi rizik, zejména pro zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou chodci, děti, cyklisté a řidiči elektrických skútrů.“

Z tohoto důvodu je podle italského deníku v textu také obsažen požadavek zahrnout do zkoušek pro získání oprávnění: jízdu na sněhu nebo kluzkém terénu, bezpečné používání telefonu za jízdy, mrtvý úhel, asistenční systémy a bezpečnost otevírání dveří vozidla.

Teenageři za volant náklaďáku

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) ovšem návrh europarlamentu ostře odsoudila. „Současný doporučený minimální věk pro tuto kategorii vozidel v EU je 21 let, ačkoli několik zemí povoluje 18letým za určitých podmínek řídit těžká nákladní vozidla. Výzkum Německé asociace pojišťoven (GDV) ukazuje, že řidiči těžkých nákladních vozidel ve věku 18–20 let způsobili mnohem vyšší podíl nehod s následkem zranění než starší věkové skupiny řidičů těžkých nákladních vozidel,“ uvádí v oficiálním prohlášení.

Parlament také podpořil koncepci, která umožní šestnáctiletým řídit auta s omezenou rychlostí, včetně velkých SUV, pokud jsou vybavena omezovačem rychlosti.

„To, že tisíce dalších teenagerů řídí nákladní automobily a auta, je urážkou všeho, co víme o rizicích bezpečnosti silničního provozu. Potřebujeme-li více řidičů nákladních vozidel, pak je odpovědí výrazně zlepšit pracovní podmínky v tomto sektoru, nikoli přihlásit do tohoto úkolu školní děti,“ komentuje Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC. „Pokud Evropa věří v udržitelnou mobilitu, pak dovolit nejbohatším rodičům kupovat speciálně upravená auta pro své děti je nespravedlivé, nezdravé a nebezpečné. Měli bychom povzbuzovat mladé lidi, aby cestovali chůzí, jízdou na kole a veřejnou dopravou, a neohrožovali životy svých vrstevníků v SUV. Doufáme, že členské státy pochopí smysl a odmítnou tyto myšlenky.“

Patří osmnáctiletí za volant nákladního auta?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 20. března 2024. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

Zadržte dech. Nádherné BMW Skytop bude v Česku, jedno z padesáti na světě

Premium

Unikátní kousek automobilového designu se loni na jaře poprvé představil v prostředí slavné přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como. Místo, kam se sjíždějí nejkrásnější...

Ferrari po Trumpovi jde do aukce. Očekává se šestinásobek běžné ceny

Vydělat na současném návratu Donalda Trumpa do Bílého domu chce majitel prezidentova někdejšího Ferrari F430 z roku 2007. Nabízí ho v aukci a očekává, že učiní stav jeho bankovního účtu „opět...

26. ledna 2025

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...