Europarlament hlasuje o pokutách za emise. Nerudová kritizuje českou snahu

Autor: ,
  16:00
Evropský parlament dal zelenou možnosti urychleně schválit návrh Evropské komise poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Navrhované změny podle komise umožní výrobcům aut vyhnout se placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16. července 2024) | foto: Reuters

Konečné hlasování o návrhu bude následovat ve čtvrtek 8. května. Část europoslanců, včetně českých, se hodlá ještě pokusit prosadit prodloužení zmíněného období ze tří na pět let.

Úternímu hlasování o zrychlené proceduře přijímání návrhu předcházela krátká debata, ve které jednoznačně převažovaly hlasy na podporu návrhu komise jako druhé šanci pro evropský automobilový průmysl. Ten zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii, připomněl jménem nejsilnějšího poslaneckého klubu evropských lidovců první řečník Jens Gieseke (CDU).

Změna se nekoná, konec spalováků v roce 2035 platí. Komise uleví na pokutách

„Mnoho výrobců v letošním roce nedosáhne cílů, a tak jim hrozí pokuty, což by bylo fatální,“ varoval. Zdůraznil přitom, že smyslem návrhu je dosáhnout situace, v níž je vítězem každý, včetně klimatu i automobilek.

K hlasování pro návrh vyzval i jménem socialistů Mohammed Chahim. „Evropské automobilky to musejí vnímat jako poslední varování, aby se zaměřily na cenově dostupné elektromobily, anebo budou muset vyklidit trh,“ varoval.

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

„Srazili jste náš automobilový průmysl na kolena a vyklidili pole čínským automobilkám. Je to naprosté selhání,“ vyčetl Unii Jordan Bardella, pokládaný za možného kandidáta krajně pravicové francouzské strany Národní sdružení (RN) v příštích prezidentských volbách.

„Problém pokut (za emise) je naprosto nepochopitelný,“ postěžoval si Carlo Fidanza z klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR). Návrh EK označil za částečný ústupek, byť nedostatečný. „Je potřeba přestat obětovat náš automobilový průmysl čínským elektrárnám!“ apeloval.

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Za jasnou známku slabosti evropských automobilek v konkurenceschopnosti za liberály označil návrh komise Gerben-Jan Gerbrandy, který zdůraznil, že „budoucnost je elektrická“. Průmyslu a vládám vyčetl neochotu pustit se podle něj do historické transformace.

„V první polovině zápasu jsme zaspali, v druhém poločase to můžeme dohnat, ale nedaří se dostat na trh malé evropské elektromobily, abychom skórovali. Brzy celý trh ovládne Čína, a to bude ostuda,“ prohlásil Kai Tegethoff za Zelené.

V autě nadáváme na displeje a centrálně stanovené ceny elektroaut. A zase Čína

Návrh jako pokus naředit předpisy na ochranu klimatu odsoudil jménem evropské levice Per Clausen. Naopak Siegbert Frank Droese z frakce Evropa suverénních národů o návrhu prohlásil, že ukazuje, jak moc jsou unijní nařízení vzdálena realitě, jsou zbytečná a pletou se do života podnikům i lidem, a tak je potřeba je všechna zrušit.

Za prodloužení zmiňovaného období ze tří na pět let se už dříve zasazovala česká vláda. „Pět let je optimum, pokud nechceme týž problém za tři roky řešit znova,“ řekl českým novinářům Ondřej Krutílek (ODS), podle kterého je záhodno dát automobilkám šanci opět přicházet s auty, která si budou lidé chtít kupovat – a to i proto, že budou za rozumné peníze. „Když se podíváte na investice, na peníze, které automobilky dávají do inovací, tak je to naprosto největší suma v porovnání se všemi (ostatními) sektory. Toto je klíčové, a proto chceme pět let,“ řekl.

V autě: Čína už si neplatí lobbisty v Evropě, zkazíme si to tu sami

Naopak europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) pokládá za nešťastné, že české ministerstvo dopravy vypustilo do světa zprávu, že chce pětileté období, aniž by si pro tuto změnu opatřilo spojence. „Česká republika je v tom sama. Tak se politika v Bruselu nedělá. Je třeba usilovat o většinu,“ řekla českým novinářům.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.