Evropa přezouvá na zimu. Kde jsou zimní pneumatiky povinné?

  20:40aktualizováno  16. prosince 13:14
Poměr řidičů k přezouvání aut do zimního obutí se logicky liší podle podnebí, ale i podle příslušné právní úpravy v té které zemi. V Itálii přezouvá podle průzkumů šest procent, v Rakousku ale už 87 procent a ve Skandinávii téměř 100 procent řidičů.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

Rozdílná pravidla
Právní úpravy evropských států v otázce předepsaného používání zimních pneumatik jsou nejednotné. Zimní pneumatiky však i bez toho přesvědčují stále víc motoristů o své nezbytnosti.

Důkaz: za posledních pět let vzrostl v Evropě počet prodaných zimních pneumatik o více než čtvrtinu. Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde je sníh spíše vzácností, na zimu přezouvají, protože výhody zimních pneumatik jsou zřejmé i na kluzkých vozovkách.

Motoristé, kteří využívají své automobily pro zimní dovolenou v zahraničí, musí znát, jak se uplatňují různé předpisy ve vztahu k používání zimních pneumatik v jednotlivých evropských zemích.

Západní a jižní Evropa

Německo: obecná povinnost neexistuje, použití zimních pneumatik je jen doporučeno. Pro domácí řidiče je zajímavé, že pokud automobil s letními pneumatikami způsobí v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout uhradit plnou výši škody, když prokáže, že by zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit.

Rakousko: všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky není. Na některých silnicích, zejména ve vysokohorských průsmycích, však mohou být zimní pneumatiky s minimálně čtyři milimetry hlubokým dezénem povinně vyžadovány. Podobně i sněhové řetězy.

Švýcarsko: ani zde neexistuje všeobecná povinnost používat zimní pneu. Ale řidiči automobilů s letními pneumatikami mohou mít problémy v případě likvidace následků dopravní nehody, pokud by zimní pneumatiky této nehodě zabránily. Poučné je, že tento předpis může být uplatněn i na zimní pneumatiky s dezénem nižším než čtyři milimetry.

Slovinsko: automobily musí být vybaveny zimními pneumatikami od 15. listopadu do 15. března. Leží-li na silnicích sníh, platí tento předpis i pro turisty. Pokud jsou silnice bez sněhu, řídí se turisté předpisy své domovské země.

Itálie: není obecná povinnost, ale zejména v severní části země se doporučuje používat zimní pneumatiky.

Velká Británie, Francie a Benelux: neexistují zákony, které by upravovaly použití zimních pneumatik. Ovšem ve Francii na některých horských silnicích může být jejich použití povinné.

Skandinávské země

Dánsko: používat zimní pneumatiky je jen doporučeno.

Norsko: Šalamounské předpisy - neexistuje sice všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky, ale zákon předepisuje pneumatiky s dostatečnou přilnavostí a s dezénem minimálně tři milimetry. Policie rozhoduje případ od případu. Předpis říká, že zimní pneumatiky musí být namontované, když řidič bude projíždět územím, kde se předpokládá výskyt sněhu a ledu na vozovce.

Finsko: zimní pneumatiky jsou povinné od počátku prosince do konce února, hloubka dezénu musí být minimálně tři milimetry. Platí to i pro cizince. Sněhové řetězy se používají pouze dočasně, pokud to podmínky vyžadují.

Švédsko: zákonem je nařízeno používat zimní pneu od 1. prosince do 31. března, panují-li zimní klimatické podmínky. Tento předpis platí i tehdy, jsou-li pouze okresní cesty pokryté sněhem nebo rozbředlým sněhem. Předpis neplatí pro turisty, ale i oni musí mít pneumatiky s minimálně tři milimetry hlubokým dezénem.

Pobaltské státy

Estonsko: používání zimních pneumatik předepisuje zákon od 1. prosince do 1. dubna. Tento časový rámec však může být změněn v závislosti na panujících klimatických podmínkách.

Lotyšsko: používání zimních pneumatik je zákonem vyžadováno mezi 10. listopadem a 1. dubnem. Naopak je to vysloveně zakázáno v období od května do října.

Litva: od 1. prosince do 29. února mohou řidiči v Litvě jezdit výhradně na zimních pneumatikách.

Ve všech pobaltských státech platí předpisy i pro turisty.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

VYSOKÁ ŠKOLA SMYKU - Smyk je postrachem většiny řidičů. Existuje však unikátní zimní seriál soutěží, závodů ANDROS TROPHY, kde na sněhu a ledu nejedou auta prakticky ani metr rovně. Pro účely seriálu se připravují speciály podobné tomuto: KIA Rio Ice Racer.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz