Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK |
Rozdílná pravidla
Právní úpravy evropských států v otázce předepsaného používání zimních pneumatik jsou nejednotné. Zimní pneumatiky však i bez toho přesvědčují stále víc motoristů o své nezbytnosti.
Důkaz: za posledních pět let vzrostl v Evropě počet prodaných zimních pneumatik o více než čtvrtinu. Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde je sníh spíše vzácností, na zimu přezouvají, protože výhody zimních pneumatik jsou zřejmé i na kluzkých vozovkách.
Motoristé, kteří využívají své automobily pro zimní dovolenou v zahraničí, musí znát, jak se uplatňují různé předpisy ve vztahu k používání zimních pneumatik v jednotlivých evropských zemích.
Západní a jižní Evropa
Německo: obecná povinnost neexistuje, použití zimních pneumatik je jen doporučeno. Pro domácí řidiče je zajímavé, že pokud automobil s letními pneumatikami způsobí v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout uhradit plnou výši škody, když prokáže, že by zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit.
Rakousko: všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky není. Na některých silnicích, zejména ve vysokohorských průsmycích, však mohou být zimní pneumatiky s minimálně čtyři milimetry hlubokým dezénem povinně vyžadovány. Podobně i sněhové řetězy.
Švýcarsko: ani zde neexistuje všeobecná povinnost používat zimní pneu. Ale řidiči automobilů s letními pneumatikami mohou mít problémy v případě likvidace následků dopravní nehody, pokud by zimní pneumatiky této nehodě zabránily. Poučné je, že tento předpis může být uplatněn i na zimní pneumatiky s dezénem nižším než čtyři milimetry.
Slovinsko: automobily musí být vybaveny zimními pneumatikami od 15. listopadu do 15. března. Leží-li na silnicích sníh, platí tento předpis i pro turisty. Pokud jsou silnice bez sněhu, řídí se turisté předpisy své domovské země.
Itálie: není obecná povinnost, ale zejména v severní části země se doporučuje používat zimní pneumatiky.
Velká Británie, Francie a Benelux: neexistují zákony, které by upravovaly použití zimních pneumatik. Ovšem ve Francii na některých horských silnicích může být jejich použití povinné.
Skandinávské země
Dánsko: používat zimní pneumatiky je jen doporučeno.
Norsko: Šalamounské předpisy - neexistuje sice všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky, ale zákon předepisuje pneumatiky s dostatečnou přilnavostí a s dezénem minimálně tři milimetry. Policie rozhoduje případ od případu. Předpis říká, že zimní pneumatiky musí být namontované, když řidič bude projíždět územím, kde se předpokládá výskyt sněhu a ledu na vozovce.
Finsko: zimní pneumatiky jsou povinné od počátku prosince do konce února, hloubka dezénu musí být minimálně tři milimetry. Platí to i pro cizince. Sněhové řetězy se používají pouze dočasně, pokud to podmínky vyžadují.
Švédsko: zákonem je nařízeno používat zimní pneu od 1. prosince do 31. března, panují-li zimní klimatické podmínky. Tento předpis platí i tehdy, jsou-li pouze okresní cesty pokryté sněhem nebo rozbředlým sněhem. Předpis neplatí pro turisty, ale i oni musí mít pneumatiky s minimálně tři milimetry hlubokým dezénem.
Pobaltské státy
Estonsko: používání zimních pneumatik předepisuje zákon od 1. prosince do 1. dubna. Tento časový rámec však může být změněn v závislosti na panujících klimatických podmínkách.
Lotyšsko: používání zimních pneumatik je zákonem vyžadováno mezi 10. listopadem a 1. dubnem. Naopak je to vysloveně zakázáno v období od května do října.
Litva: od 1. prosince do 29. února mohou řidiči v Litvě jezdit výhradně na zimních pneumatikách.
Ve všech pobaltských státech platí předpisy i pro turisty.
Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK |
VYSOKÁ ŠKOLA SMYKU - Smyk je postrachem většiny řidičů. Existuje však unikátní zimní seriál soutěží, závodů ANDROS TROPHY, kde na sněhu a ledu nejedou auta prakticky ani metr rovně. Pro účely seriálu se připravují speciály podobné tomuto: KIA Rio Ice Racer. |