Tyto požadavky v menším měřítku připomínají podobný model v Číně, kde vláda tlačí na zahraniční společnosti, aby sdílely duševní vlastnictví s čínskými partnery výměnou za přístup na čínský trh.
Brusel má v prosinci vyhlásit výzvu k podávání přihlášek do výběrového řízení na granty ve výši jedné miliardy eur na vývoj baterií. Součástí podmínek budou zřejmě právě nová kritéria vyžadující, aby čínské firmy měly závody v EU a sdílely technologické know-how s tuzemskými partnery.
Čínská elektromobilka BYD předjela Teslu, za rok a půl chce být i evropskou |
Podle úředníků se nicméně kritéria mohou před zahájením výběrového řízení změnit. Na druhou stranu by mohlo jít o pilotní projekt, který by předcházel rozšíření modelu i na další odvětví, dodal Financial Times (FT).
Baterie jsou zásadní pro rozvoj trhu s elektromobily. Podle FT tvoří více než třetinu nákladů na výrobu. Nové plány Evropské unie lze také vnímat v kontextu ochranářských cel. Na konci října EU zavedla vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny, která se připočítávají ke standardnímu desetiprocentnímu dovoznímu clu.
Čínský trest za cla pro Polsko. Další elektromobil vyrobí možná na Slovensku |
Podle Evropské komise (EK) Peking uměle snižuje náklady na výrobu neférovými subvencemi, které dávají čínským výrobcům nekalou výhodu.
Je tedy možné, že si EU takto chce vytvořit vyjednávací prostor: „zmírnění cel výměnou za čínské know-how“.
Na čínský trh se za poslední dekády vydala většina světových automobilek, které musely – pokud nechtěly platit vysoké dovozní clo – vyrábět auta v kooperaci s čínskými firmami, jež se tak v joint-venture partnerstvích naučily od zavedených značek vyrábět auta. Dnes z toho čínský průmysl těží a svět vyděšeně sleduje, jak Čína svou celosvětovou ekonomickou moc rozšiřuje i na autoprůmysl. Nyní se tedy karta obrací.
KOMENTÁŘ: Hluboká krize autoprůmyslu v Evropě se přihnala za jediný rok |