Diskuse k článku

Třetinu nehod zaviní silnice, říká expert, který sestavuje mapu smrti

Nejnebezpečnější silnicí v Česku zůstává úsek silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Vyplývá to z rizikové mapy, kterou vytvořilo sdružení EuroRAP. Ta přepočítává závažné dopravní nehody na množství projíždějících vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D86u49š57a11n 62M76a23t73o76u94š18e73k 7663840400135

Aha,silnice se okénkem vplíží do jeoducího automobilu a sešlápne plynový pedál,páč tah pěkně vodspoda kámo...

0/0
25.1.2018 11:36

J23i64n12d34ř24i47c21h 78Š68k80o14p18e48k 4645421510735

"Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

„Ideální silnice je podle mě taková, která má širokou krajnici. Protože na široké krajnici mohu zkorigovat, že se mi řízení z nějakého důvodu vymklo z ruky. Dokud se mohu vrátit na silnici, tak jsem vlastně zabránil dopravní nehodě. Pakliže mě ale okraj silnice odsoudí k havárii, tak je to naprosto špatně,“ vysvětluje Jiří Landa."

Takže popsal víceméně všechny silnice. Protože na každé se nechá najít něco z toho, co napsal. ;-D;-D

Chápu, že dle experta by za krajnicí bylo minimálně 50 m roviny bez překážek, ale tak velká a bohatá země, aby tomu tak bylo, naštěstí nejsme.

Expert by měl vědět, že na silnici je jezdí max. 90 km/h. Když je silnice užší, tak se holt musí zpomalit. Stejně jako v zimě na sněhu. Nebo by snad silnice měly být i vyhřívané, aby se nemuselo zpomalovat ?

+1/−1
1.12.2017 18:37

R64a67d91e94k 72H71o58d92a88ň 9876337351253

Ano, navzdory démonizování "rychlosti", se zhruba 30-40 % nehod v ČR stane na pouhých 3 % silničních komunikací. Jeden z nejhorších faktorů v ČR je pak jednoznačně nepredikovatelnost dopravního značení - tam kde se dá jet bezpečně 90 se kvůli nehodě mladých opilců jedoucích 130 dá 70ka. A když se tam zabijí další pitomci v 150ti, tak se tam dá pro jistotu 60ka.

Jenže řidič není idiot, projede tam poprvé a podruhé 70 s nohou na brzdě, potřetí, popáté, podesáté 80kou, a pak už tam jezdí 90 s nohou na plynu - protože ví že není důvod brzdit. A důsledek je, že až pak přijde někde skutečně značka kde je 50 a je tam třeba jet 50, pojede 70. Jistě, můžete říct že "má dodržovat předpisy", jenže... ona tu hraje roli taky psychologie.

O to větší je pak šok přijet třeba do Švýcarska, kde když je před zatáčkou omezení rychlosti, v té první pochopíte že to tam není pro srandu králíkům - a pak už opravdu brzdíte před každou značkou. Ne kvůli "drakonickým pokutám" (ono ostatně ve většině EU jsou pokuty nižší než v ČR), ale prostě proto, že to značení má smysl. U nás se 20 let ví, že v křižovatce se má dávat přednost zprava, ale kvůli tomu jak blbě je křižovatka udělaná se stejně každý "pustí" bez ohledu na předpisy. Ale když dáte podnět ke změně, prostě vás pošlou do háje. A ještě vtipně s argumentem, že "to přece každý ví, že se tam nevejde, tak tam nikdo nejezdí".

0/0
1.12.2017 18:23

T83o17m19á91š 80M62a62c84e22j18k80a 6751952537377

Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

Tak toto je přesně stav silnice 53 Pohořelice - Znojmo. A to mají naši úředníci tu drzost tu silnici označovat jako silnici první třídy. Beznadějně přetížená nudle, která se i po částečných opravách v opravených úsecích po roce zase rozpadá.

V každé normální zemi, by tam paralelně s ní bylo dávno komunikace dálničního typu, ale u nás se nad tím zatím myslím ani nepřemýšlí.

+1/0
30.11.2017 15:15

L57e40o34š 30L53i15t73e89r66á41k 5639716221462

Čím méně příležitostí k předjetí je, tím se zvyšuje riziko, protože pospíchající řidiči budou riskovat při první příležitosti k předjetí. Když by věděli, že ze pár kilometrů bude stoupací pruh, nebo přehledný úsek s přerušovanou čárou, někteří by počkali.

0/0
30.11.2017 11:28

T89o22m94á93š 61M71a22c37e85j12k57a 6381652837907

Problém je, že předjížděcích pruhů je u nás jako šafránu a nejen těch, ale například i odbočovacích a připojovacích.

+1/0
30.11.2017 15:16

F94i50l45i23p 28G67a67l43a27š 2607347274758

A když už tak jejich délka "na dvě auta" fakt není dostačující na nabrání jakékoliv rozumné nájezdové rychlosti, nebo na bezpečné zpomalení před prudkým sjezdem ideálně točeným ostrou zatáčkou až o 180° zpět...

+1/0
2.12.2017 19:49

M55a29r67t26i71n 72P26l23z28á14k 2827269518554

Když vidím tu servilnost některých zdejších přispěvovatelů, tak si říkám, že oni by asi přizpůsobovali tak dlouho jízdu stavu vozovky, dokud by vozovka nebyla ve stavu, že by se po ní nedalo projet vůbec.

Já bych naopak byl rád, aby z mých daní a dalších peněz, které ze mě stát vysává, investoval do infrakstruktury, vylepšoval, napravoval...

0/−1
30.11.2017 10:44

M82a95r63t69i24n 78N49o30v27o44t14n54ý 8129724607704

Všichni bychom rádi, aby silnice byly v dobrém stavu. Ale to nic nemění na faktu, že za nehodu vždy může řidič, ne silnice!

+2/0
30.11.2017 10:53

M76a85r26t91i69n 68P40l83z22á52k 2647859218334

Ale řidičů je několik milionů a změnit je prostě nepůjde. Takže jediným řešení je upravit silnice a ne se mnoho let vymlouvat na "nepřizpůsobení jízdy...".

0/−1
30.11.2017 11:02

J92i66n45d71ř14i73c13h 81Š84k95o57p20e25k 4235241980225

nesmysl.

Nejde nekonečně stavět a rozšiřovat komunikace

+1/0
1.12.2017 18:41

F55i45l42i87p 90G56a81l25a97š 2827217144378

Sorry, ale jste úplně mimo. Jako řidič máte povinnost (!) přizpůsobit se povaze vozovky, svým dovednostem, stavu svého vozidla a povětrnostním podmínkám. Pokud tohle nechápete a čekáte, že stát udělá silnice takové aby jste se nemusel přizpůsobovat ničemu jen Vašemu pocitu své nepřemožitelnosti a dokonalosti tak nemáte na silnici co dělat.

0/0
2.12.2017 19:54

J66a25r37o59m98i41r 49K37v68a77p85i80l 4381151761551

Postavili silnici a udělali na ni zatacky, to svět neviděl... Spis za nehody muze špatný stav (a zhorsujici se) českých ridicu

+1/0
30.11.2017 10:02

J54a40n 71D66l16o31u97h30ý 8766200513460

Třetinu nehod zaviní silnice ..... a dvě třetiny nedodržování rychlosti. Proto jediná prevence je měření. ;-D

+1/−2
30.11.2017 8:52

J87i91ř68í 74F25o68g67e96l 2200821726852

Když vidím E43 ze Svitav do Brna jako nízkorizikovou na ůrovni dálnic, tak si myslím, že celá jeho práce je na nic.

+4/0
30.11.2017 8:39

D39a43v68i63d 14K81n23a10p37e83k 8357264146815

Opravdu zajímavé, t a silnice je opravdu hrůza - úzká, klikatá, přetížená. Ale možná právě proto tam řidiči dávají velký pozor a počet smrťáků se drží na nízké hodnotě.

0/0
30.11.2017 9:23

L39u45k47á27š 18M62a53r57e68d93a 6621264237418

Takze se uz tesim na dalsi navrh ministra dopravy o omezovani ridicu, pro zvyseni bezpecnosti.

+2/0
30.11.2017 8:30

T94o92m82á68š 11Z38e96m52a27n 3255168764815

Ano, konečně to není 100% řidič a začíná se mluvit o tom, že blbě označená a postavená silnice nehodovost zvyšuje.

Je dost křižovatek, kde dokud nejste čumákem v protisměru, tak přes ceduli "přikázaný směr jízd" (zcela zbytečné protože kudy máte jet pozná i blb) nevidíte co jede v protisměru.

Obecně lze zvýšit bezpečí na silnicích, pokud:

a) zvýšíte přehlednost

b) snížíte únavu a frustraci (jako software v práci - ten dobře fungující a intuitivnívede k méně chybám a menší naštvanosti uživatele).

c) zavedete jen smysluplná omezení ( dát 30 do místa kde lze bezpečně jet 70 je proti bezpečnosti)

d) zjednodušit stavbu rychlostních komunikací - rychlost nezvyšuje nebezpečí a komunikace s plynulým provozem bez úrovňových křižovatek s oddělenými směry prokazatelně zvyšují bezpečnost (a rychlost i pohodu).

A nebo můžeme říkat, že je to jen na řidiči a dál blbě značit a stavět silnice a divit se že nehodovost neklesá... Ovšem vyměnit řidiče nelze, jsou to pořád jen lidé, postavit lépe silnice ale lze.

+4/−1
29.11.2017 23:32

M67a21r71t86i85n 45N78o30v50o87t57n39ý 8249274457794

Za nehody nemůže stav silnice ale řidič, který nepřizpůsobil jízdu stavu silnice. Jediné co ho může částečně omluvit je nečekaná překážka (díra, sníh, hlína z pole...) za zatáčkou do které není vidět, i když i s tím by měl počítat.

+3/−3
29.11.2017 23:27

T52o50m72á86š 30Z26e68m82a95n 3285618644235

Pak by neměl ale existovat rozdíl v nehodovosti mezi dálnicí a silnicí.. jenže existuje a to tam jezdí stejní řidiči - ergo - silnice je zásadním prvkem nehodovosti.

+3/−1
29.11.2017 23:39

M39a70r44t49i50n 81N69o81v58o83t94n71ý 8529464627674

Ten rozdíl je daný tím, že na dálnici není tolik co zkazit.

Mizerná silnice je otravná, protože musím jet pomaleji, ale ne nebezpečná, nebezpeční jsou pouze řidiči, co na té mizerné silnici nezpomalí.

+4/−1
29.11.2017 23:47

T50o65m57á54š 11Z54e38m85a60n 3235848244525

Ano, podobně i management firmy obhajuje použití blbého software.."problém je mezi židlí a klávesnicí", ale v reálu stejní zaměstnanci fungují lépe s lepším software..

Ergo vina je na software byť to chcete hodit na lidi.

Jinak nedání přednosti není o zpomalení, ale např. rozeznání kdo je na hlavní - a tomu už dobré/blbé značení nahrává výrazně.

Ale dál si obhajujte zmetky.

jezdáí snad vněmecku lepší řidič a jezdí se tam pomaleji?

ne

Jsou tam výrazně lepší silnice. Ne nezbytně povrchem, ale smysluplností a intuitivní jistotou "kde jsem a co má kdo dělat" a s menším počtem značek.

+2/−2
29.11.2017 23:54

M35a31r31t49i59n 16N48o16v57o54t44n85ý 8959564777304

Se špatným se budou zaměstnanci pomalejší a otrávení, stejně jako řidiči na špatné silnici, ale za případnou chybu mohou zase jen oni, ne špatný se.

V Německu jsou sice lepší silnice, ale hlavně jsou tam lepší a ohleduplnější řidiči, to se na nižší nehodovosti podepíše víc.

+1/−2
30.11.2017 1:17

M49a66r57t27i26n 48P73l59z19á83k 2527199308644

Jo, třeba místní Turci...

0/0
30.11.2017 8:35

M36a39r43t60i36n 43N44o65v14o40t15n23ý 8159784617964

Je fakt, že já nejezdím do zahraničí denně, ale zatím všude (Německo, Itálie, Francie, Belgie, Holandsko) jsem se cítil na silnicích bezpečněji a pohodověji než u nás. Jedinou výjimkou je Polsko, tam jsou řidiči stejná prasata jako u nás, ne-li horší.

+2/0
30.11.2017 9:01

M33a34r88t28i12n 94P67l74z77á75k 2217479958504

V Polsku jsem ještě za volantem nebyl, ale jinak mi to přišlo všude plus mínus stejné (možná Rakouskou o chloupek lepší) a ani u nás se necítím nijak nebezpečně.

0/0
30.11.2017 10:47

D84a82n78i27e20l 83P59a61n21e22k 6262191612440

S tvrzenim ze mizerna silnice neni nebezpecna nemohu souhlasit. Mizerne silnice mame tady ve Stredoceskem kraji v hojnem poctu. Nejen, ze jsou velmi uzke, casto bez krajnice kde za koncicim asflatem je hned metrovy pangejt, ale protoze jsou casto rozdrbane a derave. Takova silnice je nebezpecna, protoze se po ni neda bezpecne jet ve svem pruhu. Musim casto klickovat protoze i kdybych snizil rychlost necham v dire kolo nebo sjedu do pangejtu. Casto totiz kraj silnice propadava do te diry. Musim tedy vyjet autem do protismeru a v tu chvili se mohu srazit s protijedoucim vozidlem.

To jsou nebezpecne silnice a jmenovite Vam mohu klidne hned nekolit prikladu dat pokud budete mit zajem. A sam se muzete ve svem volnem case na ne jet podivat a vyzkouset si jejich bezpeci.

Jezdi po nich autobusy PHD, jezdi po nich nakladaky, pohybuji se tam chodci, cykliste i auta. Tyto komunikace jsou celkem frekventovane. Ale jsou v tak silenem stavu, ze lide casto pisi vedeni Stredoceskeho kraje aby byly tyto silnice opraveny. Zatim se tak nedeje... bohuzel. Neni to vzdy o lidech, ale v tomto pripade je to i o komunikaci.

0/0
1.12.2017 11:01

V21á47c85l75a36v 84K94r34č17m34á95ř 1605608672485

Článek psal žák základní školy? Úroveň by tomu odpovídala. Nehodu nikdy nezaviní silnice, na úmrtí účastníků už se prostředí kolem silnice podílet může.

+1/−4
29.11.2017 22:46

D88a47v93i79d 30K60n86a12p30e28k 8987854206185

Když jsem dělal v konstrukci, tak jsem měl staršího kolegu, co dříve dělal i v kvalitě. Ten mně říkal, že za každou chybou výrobku lze najít chybu člověka. Nikdy nejde o chybu jen tak samu od sebe - ať už je to špatné zpracování, špatná kontrola materiálu, špatná konstrukce výrobku nebo špatný výpočet. Vždy za tím stojí nějaký člověk, který mohl a měl udělat danou operaci lépe.

Stejně tak to vidím u dopravních nehod. Za každou stojí porušení předpisu konkrétním člověkem. Ale samozřejmě je jednodušší říci, že za to může silnice.

+4/−2
29.11.2017 21:03

A79n66t67o82n29í88n 11S49v36o51b70o42d60a 3854283669522

Za stav značení a kvality silnic může také člověk :-(

+5/0
29.11.2017 21:05

D45a70v24i26d 42K94n58a73p41e90k 8297864896255

Ano, správce silnice. Následkem jeho (ne)činnosti může vzniknout situace, která vede k nehodě.

+1/0
29.11.2017 21:07

T76o25m67á48š 50Z76e71m58a28n 3225468754605

A o tom je článek..

+1/0
29.11.2017 23:55

K29a43r42e30l 59H84o57r84á68k 2778229303923

A jak si vysvětlujete, že na dálnicích je méně nehod než na jiných typech silnic? Není za tím náhodou také člověk?

+1/0
29.11.2017 21:36

D35a91v10i12d 21K33n58a36p12e92k 8197194556185

Samozřejmě je za tím taky člověk - a sice ti, kteří tvoří koncept dálnic jako silnic, kde je oddělený protisměr, je dost místa na předjíždění a nejsou úrovňová křižování.

0/0
30.11.2017 9:21

M33a33r33t47i64n 23K61y26p52r 2812155704114

Silnice za to nemůže, ale silnice jako jakákoliv věc kterou člověk používá může být více či méně "blbuvzdorná". Vysoce blbuvzdorné jsou třeba dálnice, vyšší blbuvzdornost má i kvalitní silnice s dobrým značením bez nepřehledných míst. Je nesmysl se snažit ať už výchovou nebo represí zlepšovat kvalitu řidičů současně zvyšovat pasivní bezpečnost aut a při tom nic nedělat se třetím důležitým elementem - tedy stavem silniční sítě.

+4/0
29.11.2017 22:03

T31o47m63á93š 74Z23e58m75a69n 3475938624195

Ano, ale řidiči jsou stále stejní, můžeme ale změnit tu silnici.

A zlepšení stavu silnic bude přínosem, ne buzerace řidičů.

+2/0
29.11.2017 23:41

A72n67t19o34n85í22n 35S61v34o47b13o63d60a 3144493539862

U nás je přeznačkováno, protože značky nechává namontovat člověk, který nezná vyhlášku, například ukončení omezené rychlosti za křižovatkou, já jsem žil v tom, že křižovatka ruší platnost značek, ale asi nějaká novinka :-(, to je jen jeden příklad zbytečných značek

+12/0
29.11.2017 20:59

M39a10r88t84i94n 42K37a79r60á43s84e69k 1388694239734

Víc mě pobavilo tento týden padesátka a hned pár metrů za ní byla devadesátka na velké ceduli ještě s něčím. Samozřejmě to celé ve zúžení které pokračovalo ještě několik kilometrů. Bylo to cestou na Frýdek-Místek

Nebo nedavno šedesátka a hned za ní křižovatka. A ta stavba a dělníci u silnice začínali až za křižovatkou.

+1/0
29.11.2017 21:05

A96n13t37o39n40í55n 53S46v63o28b83o13d88a 3354683709452

Přesně, neznají vyhlášku snad ani policisté, co kolem projíždí. U nás je označená hlavní, ale na vedlejší značku nenamontovali. O kus vedle dali označení hlavní cesty až za křižovatku :-(

0/0
29.11.2017 21:08

M69a57r19t66i76n 45K86a58r89á11s51e95k 1908204729154

Často si naopak konec omezení musíte domyslet, protože jinak byste jel padesátkou ještě několik kilometrů. A to někteří lidé ani neví jestli dálniční nájezd je považovaný za křižovatku. (Před pár roku jsem četl rozbor. Je!)

0/0
29.11.2017 21:16

A60n33t74o18n97í42n 92S46v70o11b91o52d11a 3214883969252

Jak zjistí člověk najíždějící na dálnici, že je tam omezení? Aha, zastaví a půjde se podívat až na začátek dálnice :-). Já považují nájezd za konec omezení, ať mně dokáží opak, záleží na kraji, někde jsou za nájezdem automaticky značky, někde chybí

0/0
29.11.2017 21:23

M22a29r12t45i37n 20K53a46r38á88s59e61k 1358894229324

Ale jo, ono to taky je tak jak píšete, ale divil byste se kolik lidí při řízení používá hlavu jen na klobouk.

0/0
29.11.2017 21:32

P78a24v27e70l 37J52e32ř85á17b74e34k 7431752694927

A kde je hranice takové křižovatky.

Na začátku či na konci nájezdu?

0/0
29.11.2017 21:23

M84a39r75t87i73n 44K94a16r86á45s29e47k 1808674559584

To v tom rozboru neuváděli, ale kdybyste chtěl mít jistotu, za posledním připojovákem už to bude sichr. Já asi jistotu nepotřebuju. Věřím ve zdravý rozum státní policie. Ve zdravý rozum měšťáků jsem už dávno věřit přestal.

0/0
29.11.2017 21:35

A77n22t37o83n49í60n 53S91v35o21b37o21d93a 3434823529532

Měšťáky mimo město naštěstí nepustí :-), potkali jsme chytráky z obecní policie Koleč, ty už vyhodili, to byla síla

0/0
29.11.2017 21:47

M59a82r73t60i54n 27K26a91r77á96s32e56k 1848764379394

Já jsem jednou dostal pokutu v Plzni za stání na chodníku. Bylo to v místě kde široko daleko nebylo kde jinde zastavit a chodník fakt široký vesly by se tam dvě auta cedle sebe. Z auta jsme zrovna vykládali a vynášeli věci jak jsme stěhovali kanceláře a přišel nějaký malý ale strašně důležitý strážník a že tam nesmíme stát a kdo že řídil a rovnou začal psát pokutový blok. Tak jsem se zeptal kde si mám stoupnout když stěhuju do tohoto baráku a dostal jsem dvě rady při kterých bych porušil zákaz vjezdu a zákaz zastavení a pak mi radil vycouvat z jednosměrky zpátky do křižovatky, abych nemusel porušit ten zákaz vjezdu. Mezi tím než jsme to dokončili, mu tam vynadalo několik lidí co se dovtípili při čem dostávám pokutu, včetně vrátné z toho baráku kam jsme ty věci nosili. Myslím že jeho mladší kolega se za něj už taky docela solidně styděl. Každopádně to byla komedie, která snad za tu pětistovku i stála.

+1/0
29.11.2017 21:58

J62i95n58d35ř19i49c91h 14Š64k60o62p50e60k 4325431910685

zažil jsem něco podobnýho. Začátek obce s 50 km/h, za 100 m přenosná 70, za ní 50 a pak 30..

Asi cestáři musí vždy osadit celou sadu ;-D;-D

0/0
1.12.2017 18:43

M64a16r16t10i41n 61K29a59r85á27s13e68k 1258964819734

Kdo by se učil silniční zákon a měl vlastní zodpovědnost když nemusí. Dostanmou to takhle poskládané...

"Na nic nešahej a dej to v tomto pořadí na silnici po xx metrech a ono to bude fungovat" Cestářům bych to ale ještě odpustil, sice občas značí blbě, ale dělají to jen na dobu co tam jsou. Daleko víc mě dostávají různá nesmyslná omezení, která na silnici straší několik dní před prací, zůstávají tam i v noci kdy tam nikdo nedělá a tyhle značení asi umisťují špecialisté na značení. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč by tam to značení bylo o tolik dřív než borci co tam mají pracovat.

0/0
1.12.2017 19:17

D24a44v18i73d 13K60n55a27p22e96k 8137654926575

Co to je za experta, když tvrdí, že třetinu nehod zavini silnice? Ta silnice sama od sebe nezpůsobuje nehody ani nezabíjí. Vždy je to chyba řidiče - nepřizpůsobení rychosti a stylu jízdy stavu vozovky.

+4/−1
29.11.2017 20:56

A84n37t66o49n77í75n 95S77v42o46b71o18d15a 3794753169822

Mnohdy jsou matoucí značky a různé odrazové plochy, které oslňují řidiče, potom to může přispět k havárii. Také oslňující světla z firem, která svítí na silnice, v noci je to velmi nepříjemné, takový cyklista v noci není vidět

+2/0
29.11.2017 21:03

Najdete na iDNES.cz