Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Europarlament chce třicítku ve městech a nulovou toleranci k alkoholu

Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných zónách a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu si přeje Evropský parlament (EP). Tato a další doporučení Evropské komisi, schválená na plenárním jednání ve Štrasburku poměrem 615 ku 24 hlasům, jsou reakcí na fakt, že se v EU v posledních letech nedaří výrazněji snižovat počty úmrtí na silnicích.

Usnesení prošlo bez podpory většiny českých europoslanců. Proti jich hlasovalo deset, další dva se zdrželi.

Úřady v zemích Unie v současnosti v souvislosti s dopravními nehodami ročně evidují na 22 700 mrtvých a asi 120 tisíc vážně zraněných. EP uvádí, že počty v tomto směru stagnují a že se Unii nepodařilo mezi lety 2010 a 2020 splnit cíl v podobě snížení počtu obětí o polovinu.

Parlament proto nyní Evropskou komisi vyzval, aby vypracovala a doporučila pravidla „bezpečného omezování rychlosti“ včetně „maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců“. Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném „zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu“.

Nová sada doporučení europarlamentu souvisí se snahou stanovit rámce pro unijní politiku bezpečnosti na silnicích pro roky 2021 až 2030. Je to součást širší iniciativy nazvané „Vize nula“, která se snaží zajistit, že do roku 2050 se bude počet obětí dopravních nehod na silnicích unijních zemí co nejvíce blížit nulové hodnotě.

Plošná omezení rychlosti na 30 km/h už platí v několika evropských městech, na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž. Během prvních 15 zářijových dnů platnosti přineslo opatření jen minimální změny v dopravě, uvedla nedávno francouzská rozhlasová stanice RTL s odkazem na studii, kterou pro ni zpracovala společnost Coyote. Průměrná rychlost vozidel se údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se však nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kromě omezování rychlosti volá Evropský parlament také po aktualizaci doporučení týkajících se povolené hladiny alkoholu v krvi a po vyhlášení nulové tolerance řízení pod vlivem alkoholu. Připomíná při tom studii samotné komise, podle níž má přibližně čtvrtinu všech úmrtí na silnicích na svědomí alkohol a 15 procent návykové látky. Schválené usnesení také obsahuje řadu bodů týkajících se vybavení vozidel či dopravní infrastruktury.

Česká europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) při rozpravě označila text rezoluce za povedený a ocenila potvrzení snahy směřovat ke stavu „téměř nulového počtu obětí“. Členské státy EU by podle ní měly mimo jiné podporovat řidiče, kteří se chtějí zdokonalovat, například skrze „zážitkové kurzy bezpečné jízdy“. „Zkušenosti nabyté v těchto zkušebních místech mohou vést ke správnému rozhodnutí ve chvíli, kdy se náš život dostane na křižovatku mezi životem a smrtí,“ uvedla členka výboru EP pro dopravu a cestovní ruch.

„Počet obětí se za posledních 20 let povedlo snížit o víc než polovinu, ale tisícům tragédií lze jistě zabránit,“ doplnil český poslanec Luděk Niedermayer (TOP09). „Cesta ke snížení vede přes různá opatření zahrnující lepší infrastrukturu, bezpečnější auta či účinné omezení faktorů, které za významným počtem nehod stojí,“ uvedl.

Na rozdíl od Konečné a Niedermayera však většina z 21 českých europoslanců novou sadu požadavků nepodpořila. Deset jich hlasovalo proti návrhu a další dva se zdrželi. „Chápu snahy zvýšit bezpečnost silničního provozu. (...) Nemůžu však souhlasit s návrhy, které podporují europoslanci hnutí ANO, na stanovení hranice maximální rychlosti 30 km/hod v některých částech obcí a měst. Zkušenosti z měst, kde byl tento limit plošně nastaven, jsou spíše negativní,“ vysvětlila svůj postoj Veronika Vrecionová z ODS.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Kapka předběhla dobu. První československý aerodynamický vůz se neuchytil

Sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík vznikla v roce 1918 společnost Wikov, která kromě...

Svět Jawa: Pérák byl světová špička, následoval úpadek urychlený Japonci

Cesta na vrchol světové jednostopé scény začala v Jawě hned po válce pérákem. Motocykly se úspěšně vyvážely do celého...

Mladé ojetiny v Británii cenami překonávají nové vozy, trend míří i do Česka

Těm, kteří si koupí ojetý vůz v Británii, se může stát, že za něj zaplatí více než za nové auto. Prodejci mají takový...

Autohádanka: Klip pro milovníky retra zaujme i fanoušky aut. Co řídí Adele?

Britská zpěvačka Adele se po šesti letech vrátila se skvělým singlem „Easy On Me“, který „zboural“ Spotify, když si ho...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...