Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované brzdami a dále mikroplasty, jež se abrazivním otěrem uvolňují z pneumatik. Jde o problém, který se týká všech vozů bez ohledu na jejich pohon, a čekal na řešení možná až zbytečně dlouho.
Londýnský start-up testuje odnímatelný sběrač pevných částic.

Londýnský start-up testuje odnímatelný sběrač pevných částic. | foto: Tyre Collective

Elektromobily mají sice nulové emise „z výfuku“, přesto do životního prostředí uvolňují škodlivé znečišťující látky ve velkém. Prostřednictvím pneumatik a brzdných systémů. Všechna auta, a to nejen ta na baterky, za sebou při jízdě po silnicích zanechávají nepatrné kousky mikro a nanoskopických částeček opotřebované gumy.

Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší a mají výraznější akceleraci / točivý moment než vozy poháněné spalovacím motorem, rozžvýkají pneumatiky na toxický prach rychleji. A tudíž vypouštějí těchto znečišťujících částic – emisí nikoli z výfuku, ale z pneumatik – zhruba o dvacet procent víc než konvenční vozy.

U automobilu s plynovým motorem se ze všech čtyř pneumatik uvolní 73 miligramů pevných částic na kilometr, u srovnatelného elektromobilu se odhaduje, že se uvolní 88 miligramů na kilometr. Zpřísňující se emisní normy to posledních třicet let neřešily, změnit to má ale připravovaná Euro 7.

Množství prachových částic uvolněných otěrem pneumatik za jeden den různými dopravními prostředky.

Od jedničky po sedmičku

První závazná norma Euro 1 byla zavedena do praxe v roce 1992. Stanovovala maximální úroveň emisí různých výfukových plynů, které mohl automobil vypouštět, aby prošel schválením, homologací a mohl být prodáván. Z hlediska postupného snižování emisí to fungovalo.

Díky postupným aktualizacím, technickému vývoji i přísnější evropské legislativě dnes „plníme“ už Euro 6, zavedenou v roce 2014 (a od té doby mnohokrát upravenou a zpřísněnou). A ve velmi horké debatě je dohotovení závazné normy Euro 7, jež bude platná od poloviny roku 2025. Co od ní čekat?

V porovnání s předchůdci prý bude „sedmička“ ve zpřísňování mírnější. Povolená maxima emisí už prý nebude ořezávat tak nekompromisně a bude spíš usilovat o sladění limitů mezi auty s benzinovými a naftovými motory. Euro 7 tedy přebírá nejnižší povolené limity ze současné Euro 6 a ukládá je shodně všem vozům, bez ohledu na užité palivo.

Podle „šestky“ mohly vozy s benzinovým motorem vypouštět 60 miligramů oxidů dusíku na kilometr, zatímco diesely 80 miligramů. V „sedmičce“ už nesmí benzinové ani dieselové vozy vypouštět víc než 60 miligramů. Novinkou bude i to, že automobil bude muset vyhovovat standardům dvakrát déle.

Euro 7 totiž zdvojnásobuje dobu, po kterou se bude kontrolovat shoda s předpisy. Z pěti let a sto tisíc najetých kilometrů je tak deset let a dvě stě tisíc kilometrů. Výrobci automobilů rovněž budou muset do jednotlivých vozů montovat elektronické snímače, které umožní automaticky odhalit závady motoru, jež vedou k vyšším emisím.

Zajímavostí, která dopadne na všechny automobilky produkující víc než deset tisíc vozů ročně, je pak procedurální proměna homologace. Přibydou testy měřící emise během krátkých pojížděk a v teplotách nad 45 °C. Má to garantovat podmínky víc odpovídající provozu v rozpáleném městě.

Je tedy „sedmička“ jen o trochu přísnější než „šestka“? Ano i ne. Přináší totiž dvě zásadní změny.

Prach a broky!

V Euro 7 vůbec poprvé standard norem cílí i na elektromobily a životnost jejich baterie, které budou nyní muset procházet hodnocením životnosti, při němž se bude kontrolovat jejich kapacita v závislosti na počtu najetých kilometrů. Toto opatření má zvýšit důvěru ve spolehlivost zajetých elektromobilů, respektive má argumentačně nahrát podpoře evropského sekundárního trhu s elektrickými ojetinami. A druhá změna, kterou Euro 7 přináší? Vůbec poprvé se důsledněji věnuje emisím, jež nevznikají v motoru a neunikají do atmosféry výfukem.

Sedmička nastavuje emisní limity pro pneumatiky a brzdy, což se týká všech vozů – dieselů, benzíňáků, plug-in hybridů i ryzích elektromobilů.

Pneumatiky a brzdové komponenty se totiž během používání – nepřekvapivě – opotřebovávají, a tím do okolního prostředí uvolňují vpravdě mikroskopické kousky materiálu. Tyto drobné pevné částice jsou svou chemickou i fyzikální povahou škodlivé lidskému zdraví, a mají – i kvůli tomu, že byly tak dlouho přehlíženy – masivní negativní dopad na životní prostředí.

Londýnský start-up testuje odnímatelný sběrač pevných částic.

Může se to zdát jako maličkost, ale na každou zaužívanou pneumatiku připadá během provozu v průměru 36 miligramů těchto uvolněných částic na každý najetý kilometr. Pro ilustraci – znamená to, že jen flotily osobních aut v zemích EU dohromady vypráší okolo 450 000 tun toxického gumového poprašku ročně. Který pak splachem z vozovek nebo s pomocí větru zamíří do kanalizací a vodních toků, do půdy anebo rovnou do lidských plic.

Rovněž se v kontextu zápasu o bezemisní provoz vyplatí zmínit, že produkce emisí pneumatikami je tedy co do gramáže nečistot až 1 850× vyšší než stávající emise unikající z výfuků.

Svým způsobem je tedy paradoxní, že se emisním limitům pneumatik a brzd věnuje norma Euro až nyní. Do problémů jste se totiž dosud mohli u technické kontroly dostat, když z vašeho výfuku unikalo do ovzduší na najetý kilometr víc než 0,02 mg částic (limitní hodnota kouřivosti motoru), ale do extrému dravě agresivním – byť zcela legálním – stylem jízdy jste mohli z pneumatik dostat do ovzduší až 5 760 mg/km nečistot.

Vysavače a filtry

Uvolňování pevných částic z pneumatik a brzdných systémů není ve své podstatě novou věcí, bylo tu – a znečišťovalo životní prostředí – vždy. Ale spolu s tím, jak se předchozím euronormám podařilo „ucpat“ a snížit produkci emisí z výfuků, stával se otěr pneumatik výraznější složkou znečištění.

V roce 2008 se opotřebení brzd a pneumatik podílelo na emisích pevných částic z 29 procent, nyní je to 70 procent.

Zatím není úplně zřejmé, jakým způsobem by se norma Euro 7 měla vůči tomuto jevu vymezit. Dá se očekávat požadavek na zlepšení vlastností pneumatik, zvýšení jejich odolnosti a otěruvzdornosti. Stanovení limitů opotřebení, rozškatulkování a „štítkování“ pneumatik podle jejich vlastností, omezení prodeje těch s nízkou výkonností, důraz na vývoj pneumatik s nižšími emisemi pevných částic.

Londýnský start-up testuje odnímatelný sběrač pevných částic.

Svou příležitost tu nejspíš tuší i výrobci inovativních řešení, nejrůznějších integrovaných filtrů a přídatných vysavačů lapajících uniklý prach. Už v roce 2014 si francouzská firma Tallanto patentovala vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach. Ten se ukládá do zásobníků, které jednou za čas řidič vyčistí – nebo se o to postarají v servisu. Podobně si počíná i londýnský start-up s názvem Tyre Collective pomocí sběrných boxů přimontovaných za kola.

Potíž je v tom, že vysavače na částečky „ošoupávající“ se z pneumatik jsou stále ve fázi vývoje, reálného nasazení se zatím nedočkaly. Prozatím je žádná automobilka do sériově vyráběného vozu neintegrovala. Účinnost, zastavitelnost a praktické zkušenosti z provozu tedy chybí. O kolik to zvýší cenu aut (jako většina povinně nařízených prvků výbavy), je také ve hvězdách. Ovšem chystaná norma už toto zařízení vlastně má nařídit.

Očekává se, že norma Euro 7 by do roku 2035 měla vést ke snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

Kulturní vandalismus. Designéři kritizují zmrzačené logo Jaguaru i jeho woke video

Společnost Jaguar představila i nový monogram. (20. listopadu 2024)

Nové logo automobilky Jaguar sklízí kritiku. Nově použitý kulatý „měkký“ font písma a ústup od...

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

  • Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Trump s elektromobilitou nehne, bude tlačit na stěhování výroby aut do USA

Politika „America first“ nového amerického prezidenta Donalda Trumpa bude mít negativní vliv na dovoz evropských vozů do USA. Méně to postihne automobilky, které již vyrábějí přímo v USA, proto by to...

22. ledna 2025

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Antibiotika nemusejí jen pomáhat, příliš časté užívání škodí.
Antibiotika nemusejí jen pomáhat, příliš časté užívání škodí.

Antibiotika lze považovat za velký zázrak medicíny. Dokážou rychle a účinně pomoci. Na druhou stranu, pokud se s nimi zachází nevhodně a užívají se...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...