Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česká vláda chce bojovat proti normě Euro 7, vidí ohrožení autoprůmyslu

  20:00
Premiér Petr Fiala je přesvědčen, že je možné automobilovou emisní normu Euro 7 upravit tak, aby byla realističtější a neměla tolik negativních dopadů. Podle předsedy vlády existují signály, že jsou k tomu země Evropské unie připraveny.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Ministerský předseda to uvedl to na úterní tiskové konferenci po bilanční návštěvě u ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka. K návrhu mají výhrady vedle vlády i poslanci a senátoři.

Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc

Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Česko v Bruselu proti Euro 7. V navržené ekonormě jsou nereálné požadavky

Norma Euro 7 klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je např. aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a otěr pneumatik. Některé z těchto technologií nejsou přitom ještě ani vyvinuty. To může vést k dalšímu zdražení vozidel a konci výroby některých modelů. „Požadavky by měly být upraveny tak, aby bylo možné zajistit jejich plynulé splnění, v návaznosti na probíhající technologický vývoj, odpovědný přístup ke správě veřejných rozpočtů a také bez negativních sociálních dopadů na společnost. Cesta k ještě šetrnějším autům musí být sjízdná a nesmí poškozovat evropský autoprůmysl,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.

Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

Od výrobců aut i vlád některých zemí však zní kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

O českých výhradách k normě nedávno jednal ministr dopravy Martin Kupka s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem. Evropská komise podle Kupky vnímá připomínky Česka k návrhu, jehož podobu navrhla v listopadu.

„Situace je hodně jiná, než to bylo u zákazu spalovacích motorů, protože na jedné straně vzrůstá pochybnost o správnosti normy v této podobě u řady členských států, ale na druhé straně v tomto případě vznáší řadu námitek samotný evropský automobilový průmysl,“ uvedl Fiala.

Euro 7 zdraží auta a zasáhne i elektromobily. Česko se proti normě vymezilo

Řada evropských zemí je podle premiéra připravena do původního návrhu sáhnout a upravit jej tak, aby byl realističtější a měl menší sociální a ekonomické dopady. Česko podle něj není připraveno normu odsouhlasit v aktuální podobě, ale chce se podílet na její úpravě.

Evropská komise v návrhu nového nařízení zdůrazňuje, že znečištění ovzduší představuje v Evropě i nadále velké riziko pro životní prostředí a zdraví. Odhaduje se, že v roce 2018 způsobilo znečištění ovzduší v tehdejších 28 členských státech EU víc než 300 000 předčasných úmrtí, uvádí její materiál.

Finální návrh ekonormy Euro 7 zasáhne hlavně nákladní auta

Je málo času

Česká republika bude prosazovat odklad účinnosti normy Euro 7 a změnu dalších technických požadavků. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu, které se zúčastnil spolu s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou. Během dvou dní se ministři zabývali požadavky klimaticky neutrální Evropy, nezbytného udržení konkurenceschopnosti evropského průmyslu a dopravy, praktickými zkušenostmi s podporou dekarbonizace a také změnami, které bude potřeba v dopravě provést po roce 2030.

„Je nezbytné najít správnou rovnováhu mezi snahou snižovat dopady dopravy na životní prostředí na jedné straně a potřebou udržet technologickou konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu na straně druhé,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „Proto intenzivně řešíme navrhovanou normu Euro 7 a žádáme odložení její účinnosti a zmírnění některých parametrů. Dle našeho názoru přináší Euro 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh.“

Hlavní připomínka ČR se týká navržených dat účinnosti, kdy zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude dostatek času na přípravu a testy. Navržené dva roky na zavedení normy také neodpovídají tomu, že právní rámec bude úplný až po přijetí příslušných prováděcích předpisů. Naším požadavkem je odložení účinnosti tak, aby měl automobilový průmysl možnost připravit se i na všechny prováděcí předpisy. „Ve stávající podobě je pro nás norma nepřijatelná,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka po jednáních s ministry dopravy ostatních evropských zemí. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu by kvůli zavedení normy Euro 7 už v roce 2025 mohlo ztratit v České republice práci až 50 000 zaměstnanců v automobilovém sektoru.

Ohrozí automobilový průmysl, zásadně zdraží auta, odmítl Senát normu Euro 7

Glosa: Česko odmítá Euro 7. Jen aby to nedopadlo jako vždycky. Nedejme se!

Nechceme novou přísnou normu Euro 7, shodli se před pár hodinami ve Stockholmu ministři dopravy několika evropských zemí. Jen v Česku by kvůli ní už za dva roky mohlo přijít o práci asi 50 tisíc lidí. Vypadá to, že o „sedmičku“ nikdo nestojí, otázkou je, jestli to bude nakonec stačit.

Teoreticky by mohlo. Norma Euro 7 je zatím jen návrhem, který stačil pobouřit lidi, zabývající se auty, napříč celou Evropou. Protestují německé regionální vlády, Italové, Slováci, Poláci, Češi. Nejnověji dnes po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu řekl český ministr dopravy Martin Kupka, že „Česká republika bude prosazovat odklad účinnosti normy EURO7 a změnu dalších technických požadavků.“ Hurá. Doufejme, že se svého postoje bude pevně držet, a že v nejhorším případě bude mít Česko dost odvahy návrh vetovat.

Norma Euro 7 totiž je, minimálně v části zabývající se spalovacími motory, úplný nesmysl. Nikomu nepomůže, životnímu prostředí už vůbec ne. Je to úplně jednoduché: všichni víme, že od roku 2035 se přestanou vyrábět auta se spalovacím motorem. To už jsme si v Unii odhlasovali. Ano, i my, Češi. A do té doby bychom mohli dožít se současnými „spalováky“ normy Euro 6 v poslední variaci - kdyby fanatičtí kněží zeleného náboženství netlačili tolik na pilu a i na těch posledních 12 let nechtěli ještě výrazně přitvrdit. Tak, že je to za hranou technologických schopností automobilového průmyslu. Něco z navrhovaných věcí, jež navrhovali ekologové bez jakéhoholi technického vzdělání, by splnit šlo - ale za cenu ohromných nákladů do úprav budoucích motorů. Stálo by to bambilion, na těch 12 let se to rozhodně nevyplatí, protože automobilky by si tyto náklady nemohly započítat do ceny aut. Nikdo by je nekupoval - fabia dražší o dalších sto tisíc korun by byla neprodejná. Koneckonců, o to navrhovatelům zřejmě jde - říci lidem, podívejte se, malé auto za půl milionu je nesmysl, to už si kupte za 800 tisíc elektromobil.

Výsledek? Automobilky přestanou vyrábět spalovací motory úplně, ještě mnohem dřív než v roce 2035, nebude to pro ně mít cenu. Planeta na tom rozhodně nevydělá - když si lidé nekoupí ještě jakž takž dostupná současná „eurošestková“ auta, zůstanou u svých 15, 20 let starých pětek, čtyřek, dvojek... a celková emisní zátěž bude výrazně vyšší.

Nenechejme se zatlačit do kouta technokraty, kteří s fanatismem v očích vymítají kouřícího ďábla z této planety. Řekněme jim jasně, ať nás těch 12 let nechají ještě nějak žít s našimi spalováky, do té doby snad elektromobilita pokročí natolik, aby eliminovala současné slabiny a cenovou nedostupnost pro normálního člověka. Máme poslední možnost zachovat si zdravý rozum, úsudek a sociální smír. Nepromarněme ji.

Autor: Roman Švidrnoch

Rallye Dakar 2025

37. ročník Rallye Dakar 2025 se koná v Saudské Arábii od 3. do 17. ledna.

  • Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Dvoukolové skútr-SUV je po právu bestsellerem Hondy. Král dálnic i polňaček

Skútry se těší velké oblibě především proto, že na ně nepotřebujete „motorkářský“ řidičák, jsou lehké a ve srovnání s motocykly jsou i levné. Honda X-ADV je skútr, který překvapivě nesplňuje žádnou z...

Bazarová Mazda 6 na benzin je poklad. Auto pro nadšené řidiče, co se nekazí

Premium

Třetí generace japonského zástupce segmentu D přišla na trh už na konci roku 2012 a skoro by se dalo říct, že za těch 12 let vůbec nezastarala. Pořád je to hezké a aktuální auto, snad jen interiér...

13. ledna 2025

VeRuna skončila. Volkswagen po 34 letech zastavil výrobu svého cik-cak motoru

Řadový šestiválec, nebo radši ten do V? Volkswagen se v osmdesátých letech rozhodl pro vlastní řešení. Výsledkem byl vidlicově-řadový šestiválec VR6, jehož kompaktní formát umožňoval příčnou zástavbu...

13. ledna 2025

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení palubních desek. Od hlasových asistentů umělé inteligence spárovaných s informačními a zábavními...

13. ledna 2025

Auta Mr. Beana. Rowan Atkinson jezdil nejen mini, ale i mclarenem a superbem

Nesmírně úspěšný herec a komik vydělával spoustu peněz, která utrácel za výjimečná auta. Za maskou nemluvného poplety se totiž skrývá petrolhead. Čerstvě sedmdesátiletý Rowan Atkinson vlastnil i...

12. ledna 2025

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...