Ministerský předseda to uvedl to na úterní tiskové konferenci po bilanční návštěvě u ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka. K návrhu mají výhrady vedle vlády i poslanci a senátoři.
Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc |
Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Česko v Bruselu proti Euro 7. V navržené ekonormě jsou nereálné požadavky |
Norma Euro 7 klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je např. aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a otěr pneumatik. Některé z těchto technologií nejsou přitom ještě ani vyvinuty. To může vést k dalšímu zdražení vozidel a konci výroby některých modelů. „Požadavky by měly být upraveny tak, aby bylo možné zajistit jejich plynulé splnění, v návaznosti na probíhající technologický vývoj, odpovědný přístup ke správě veřejných rozpočtů a také bez negativních sociálních dopadů na společnost. Cesta k ještě šetrnějším autům musí být sjízdná a nesmí poškozovat evropský autoprůmysl,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.
Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.
Od výrobců aut i vlád některých zemí však zní kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.
Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí |
O českých výhradách k normě nedávno jednal ministr dopravy Martin Kupka s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem. Evropská komise podle Kupky vnímá připomínky Česka k návrhu, jehož podobu navrhla v listopadu.
„Situace je hodně jiná, než to bylo u zákazu spalovacích motorů, protože na jedné straně vzrůstá pochybnost o správnosti normy v této podobě u řady členských států, ale na druhé straně v tomto případě vznáší řadu námitek samotný evropský automobilový průmysl,“ uvedl Fiala.
Euro 7 zdraží auta a zasáhne i elektromobily. Česko se proti normě vymezilo |
Řada evropských zemí je podle premiéra připravena do původního návrhu sáhnout a upravit jej tak, aby byl realističtější a měl menší sociální a ekonomické dopady. Česko podle něj není připraveno normu odsouhlasit v aktuální podobě, ale chce se podílet na její úpravě.
Evropská komise v návrhu nového nařízení zdůrazňuje, že znečištění ovzduší představuje v Evropě i nadále velké riziko pro životní prostředí a zdraví. Odhaduje se, že v roce 2018 způsobilo znečištění ovzduší v tehdejších 28 členských státech EU víc než 300 000 předčasných úmrtí, uvádí její materiál.
Finální návrh ekonormy Euro 7 zasáhne hlavně nákladní auta |
Je málo času
Česká republika bude prosazovat odklad účinnosti normy Euro 7 a změnu dalších technických požadavků. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu, které se zúčastnil spolu s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou. Během dvou dní se ministři zabývali požadavky klimaticky neutrální Evropy, nezbytného udržení konkurenceschopnosti evropského průmyslu a dopravy, praktickými zkušenostmi s podporou dekarbonizace a také změnami, které bude potřeba v dopravě provést po roce 2030.
„Je nezbytné najít správnou rovnováhu mezi snahou snižovat dopady dopravy na životní prostředí na jedné straně a potřebou udržet technologickou konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu na straně druhé,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „Proto intenzivně řešíme navrhovanou normu Euro 7 a žádáme odložení její účinnosti a zmírnění některých parametrů. Dle našeho názoru přináší Euro 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh.“
Hlavní připomínka ČR se týká navržených dat účinnosti, kdy zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude dostatek času na přípravu a testy. Navržené dva roky na zavedení normy také neodpovídají tomu, že právní rámec bude úplný až po přijetí příslušných prováděcích předpisů. Naším požadavkem je odložení účinnosti tak, aby měl automobilový průmysl možnost připravit se i na všechny prováděcí předpisy. „Ve stávající podobě je pro nás norma nepřijatelná,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka po jednáních s ministry dopravy ostatních evropských zemí. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu by kvůli zavedení normy Euro 7 už v roce 2025 mohlo ztratit v České republice práci až 50 000 zaměstnanců v automobilovém sektoru.
Ohrozí automobilový průmysl, zásadně zdraží auta, odmítl Senát normu Euro 7 |
Glosa: Česko odmítá Euro 7. Jen aby to nedopadlo jako vždycky. Nedejme se!Nechceme novou přísnou normu Euro 7, shodli se před pár hodinami ve Stockholmu ministři dopravy několika evropských zemí. Jen v Česku by kvůli ní už za dva roky mohlo přijít o práci asi 50 tisíc lidí. Vypadá to, že o „sedmičku“ nikdo nestojí, otázkou je, jestli to bude nakonec stačit. Teoreticky by mohlo. Norma Euro 7 je zatím jen návrhem, který stačil pobouřit lidi, zabývající se auty, napříč celou Evropou. Protestují německé regionální vlády, Italové, Slováci, Poláci, Češi. Nejnověji dnes po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu řekl český ministr dopravy Martin Kupka, že „Česká republika bude prosazovat odklad účinnosti normy EURO7 a změnu dalších technických požadavků.“ Hurá. Doufejme, že se svého postoje bude pevně držet, a že v nejhorším případě bude mít Česko dost odvahy návrh vetovat. Norma Euro 7 totiž je, minimálně v části zabývající se spalovacími motory, úplný nesmysl. Nikomu nepomůže, životnímu prostředí už vůbec ne. Je to úplně jednoduché: všichni víme, že od roku 2035 se přestanou vyrábět auta se spalovacím motorem. To už jsme si v Unii odhlasovali. Ano, i my, Češi. A do té doby bychom mohli dožít se současnými „spalováky“ normy Euro 6 v poslední variaci - kdyby fanatičtí kněží zeleného náboženství netlačili tolik na pilu a i na těch posledních 12 let nechtěli ještě výrazně přitvrdit. Tak, že je to za hranou technologických schopností automobilového průmyslu. Něco z navrhovaných věcí, jež navrhovali ekologové bez jakéhoholi technického vzdělání, by splnit šlo - ale za cenu ohromných nákladů do úprav budoucích motorů. Stálo by to bambilion, na těch 12 let se to rozhodně nevyplatí, protože automobilky by si tyto náklady nemohly započítat do ceny aut. Nikdo by je nekupoval - fabia dražší o dalších sto tisíc korun by byla neprodejná. Koneckonců, o to navrhovatelům zřejmě jde - říci lidem, podívejte se, malé auto za půl milionu je nesmysl, to už si kupte za 800 tisíc elektromobil. Výsledek? Automobilky přestanou vyrábět spalovací motory úplně, ještě mnohem dřív než v roce 2035, nebude to pro ně mít cenu. Planeta na tom rozhodně nevydělá - když si lidé nekoupí ještě jakž takž dostupná současná „eurošestková“ auta, zůstanou u svých 15, 20 let starých pětek, čtyřek, dvojek... a celková emisní zátěž bude výrazně vyšší. Nenechejme se zatlačit do kouta technokraty, kteří s fanatismem v očích vymítají kouřícího ďábla z této planety. Řekněme jim jasně, ať nás těch 12 let nechají ještě nějak žít s našimi spalováky, do té doby snad elektromobilita pokročí natolik, aby eliminovala současné slabiny a cenovou nedostupnost pro normálního člověka. Máme poslední možnost zachovat si zdravý rozum, úsudek a sociální smír. Nepromarněme ji. Autor: Roman Švidrnoch |