Podle unijního činitele, který dříve hovořil s ČTK, dostali pozvánku zástupci 11 zemí. Jsou mezi nimi Německo a Itálie, které patří k hlavním odpůrcům dříve předjednaného faktického zákazu klasických spalovacích motorů v roce 2035. Česko zároveň odmítá navrhovanou podobu nové emisní normy Euro 7.
Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc |
Zástupci států se sejdou na pozvání ministra dopravy Martina Kupky (ODS). „Budou jednat o základních bodech společné pozice o změně normy. Kromě Euro 7 budou také řešit výjimku pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035 a další související legislativu,“ uvedl Medelský.
Evropské země minulý týden odložily konečné schválení normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory.
Česko v Bruselu proti Euro 7. V navržené ekonormě jsou nereálné požadavky |
Berlín a Řím stojí v čele skupiny zemí, které prosazují začlenění výjimky pro motory spalující syntetická paliva. Do této skupiny se spolu s dalšími státy přidalo i Česko a unijní země odložily na neurčito konečné schválení normy, původně plánované na tento týden. Pravidla již přitom přijal Evropský parlament, s nímž se na jejich znění členské státy dohodly loni za předchozího českého předsednictví.
Verdikt o konci spalovacích aut odložen. ČR žádá povolení syntetických paliv |
Česko zároveň patří k nejhlasitějším odpůrcům nové emisní normy Euro 7, jejíž parametry by Praha chtěla změnit. Na pondělní schůzku byli podle unijního zdroje ČTK pozváni ministři z Německa, Itálie, Francie, Španělska, Polska, Maďarska, Slovenska, Slovinska, Portugalska, Rumunska a Finska.
Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7 |