Míra vlastnictví vozidel se v různých zemích značně liší. Zatímco pro některé lidi je jízda autem jediným způsobem, jak se dostat na místo, kam potřebují, pro jiné je přijatelnější veřejná doprava a chůze. K takovým ovšem Lucembursko nepatří. Své rozloze navzdory disponuje tato země největší flotilou osobních vozů v přepočtu na tisícovku obyvatel. Vysvětlit to lze jednak nadprůměrně vysokými příjmy obyvatel, anebo tím, že lidé pracující v Lucembursku často žijí ve Francii, Německu a Belgii a mají svá služební auta registrovaná za hranicemi.
Na druhém místě stojí Itálie, země, kde je vlastnictví vozu tradicí. Také má dobře rozvinutou silniční síť, a byla jednou z prvních zemí Evropy, která vybudovala dálnice určené pouze pro rychlou dopravu.
Autofotka týdne: První dálnice byla v Itálii, měla otevírací dobu |
Opačná situace panuje na Kypru: malý ostrovní stát, se silniční sítí nevyhovující kvality. Nicméně tady je auto garantem nezávislosti, ideální možností individuální přepravy v náročnějším terénu. Lidé tu na svá auta hodně spoléhají každý den.
Pořadí | Stát | Počet vozů na 1000 obyvatel |
---|---|---|
1. | Lucembrursko | 681 |
2. | Itálie | 663 |
3. | Kypr | 645 |
4. | Polsko | 642 |
5. | Finsko | 642 |
6. | Estonsko | 598 |
7. | Malta | 597 |
8. | Německo | 574 |
9. | Rakousko | 562 |
10. | Slovinsko | 556 |
11. | Česko | 554 |
12. | Litva | 536 |
13. | Portugalsko | 530 |
14. | Španělsko | 519 |
15. | Belgie | 511 |
16. | Řecko | 504 |
17. | Holandsko | 499 |
18. | Francie | 482 |
19. | Švédsko | 473 |
20. | Velká Británie | 473 |
21. | Dánsko | 455 |
22. | Irsko | 454 |
23. | Slovensko | 439 |
24. | Chorvatsko | 424 |
25. | Bulharsko | 407 |
26. | Maďarsko | 390 |
27. | Lotyšsko | 381 |
28. | Rumunsko | 357 |
29. | Severní Makedonie | 205 |
Když jedno auto nestačí
Kypr rovněž patří mezi země, kde průměrná rodina, domácnost, vlastní více než jeden osobní vůz. Pro zajištění obslužnosti jsou tu zapotřebí alespoň dva. Podobná situace panuje i u našich sousedů v Polsku, které mimochodem v celoevropském srovnání disponuje nejstarším vozovým parkem. Třetina všech vozů je tu starší 20 let. Přepočet osobních vozů na jednotlivé domácnosti ne vždy kopíruje předchozí tabulku. Například ve Švédsku není až tak neobvyklé žít zcela bez auta.
Pořadí | Stát | Počet osobních vozů | Celkový počet domácností | Přepočet automobilů na domácnost |
---|---|---|---|---|
1. | Kypr | 572 501 | 332 100 | 1,72 |
2. | Polsko | 24 360 166 | 14 576 900 | 1,67 |
3. | Lucembursko | 426 346 | 256 700 | 1,66 |
4. | Malta | 307 130 | 197 800 | 1.55 |
5. | Itálie | 39 545 232 | 25 911 500 | 1.52 |
6. | Portugalsko | 5 452 119 | 4 148 100 | 1,31 |
7. | Španělsko | 24 558 126 | 18 765 700 | 1,31 |
8. | Finsko | 3 549 803 | 2 713 300 | 1,31 |
9. | Slovinsko | 1 165 371 | 919 600 | 1,27 |
10. | Rakousko | 4 978 852 | 3 949 200 | 1,26 |
11. | Česko | 5 924 995 | 4 757 500 | 1,25 |
12. | Estonsko | 794 926 | 641 700 | 1,24 |
13. | Belgie | 5 889 210 | 4 801 900 | 1,23 |
14. | Irsko | 2 253 210 | 1 889 500 | 1,19 |
15. | Slovensko | 2 393 577 | 2 021 400 | 1,18 |
16. | Chorvatsko | 1 724 900 | 1 471 900 | 1,17 |
17. | Německo | 47 715 977 | 40 903 800 | 1,17 |
18. | Řecko | 5 406 551 | 4 648 700 | 1,16 |
19. | Litva | 1 498 688 | 1 308 300 | 1,15 |
20. | Holandsko | 8 677 911 | 7 922 000 | 1,1 |
21. | V. Británie | 31 517 597 | 29 000 400 | 1,09 |
22. | Francie | 32 416 180 | 30 048 200 | 1,08 |
23. | Dánsko | 2 651 726 | 2 606 900 | 1,02 |
24. | Bulharsko | 2 829 946 | 2 888 500 | 0,98 |
25. | Maďarsko | 3 812 013 | 4 124 500 | 0,92 |
26. | Rumunsko | 6 902 984 | 7 506 300 | 0,92 |
27. | Švédsko | 4 887 116 | 5 335 100 | 0,92 |
28. | Lotyšsko | 727 164 | 865 800 | 0,84 |
29. | S Makedonie | 426 045 | 567 600 | 0,75 |
Kolik stojí levné auto
Ve výčtu jsou pochopitelně a nepřekvapivě zastoupeny státy s často dost výrazně odlišnými ekonomikami. V jednotlivých evropských zemích se tak liší kupní síla, nabídka nových i jetých vozů a především ceny. Dobře to jde demonstrovat na příkladu pořízení „obyčejného vozu nižší střední třídy“, Toyoty Corolla. Dlouhodobě patří k bestsellerům, a v roce 2020 patřila k oblíbeným ve všech evropských státech. Pokud byste ji ale chtěli koupit opravdu levně, musíte do Řecka. V Dánsku byste za totožný vůz zaplatili jednou tolik. Ceny jsme přepočítali na české koruny.
Pořadí | Stát | Cena v Kč. |
---|---|---|
1. | Řecko | 442 312 |
2. | Severní Makedonie | 450 881 |
3. | Finsko | 455 808 |
4. | Maďarsko | 465 593 |
5. | Slovinsko | 482 417 |
6. | Slovensko | 488 429 |
7. | Kypr | 488 638 |
8. | Portugalsko | 501 162 |
9. | Estonsko | 507 386 |
10. | Polsko | 554 796 |
11. | Španělsko | 568 753 |
12. | Švédsko | 580 922 |
13. | Rumunsko | 587 566 |
14. | Česko | 589 968 |
15. | Rakousko | 606 115 |
16. | Bulharsko | 611 712 |
17. | Chorvatsko | 622 408 |
18. | Itálie | 623 820 |
19. | Lucembursko | 624 969 |
20. | Francie | 646 376 |
21. | Belgie | 648 880 |
22. | Litva | 650 125 |
23. | Lotyšsko | 650 126 |
24. | Německo | 666 482 |
25. | Malta | 676 322 |
26. | Holandsko | 693 852 |
27. | Irsko | 712 229 |
28. | Velká Británie | 776 717 |
29. | Dánsko | 898 656 |
Příliš nákladný mazlíček
Cenová dostupnost vozu v jednotlivých státech ale nemusí nutně vypovídat o nákladech na jeho provoz. Z těch nejběžnějších cenu pohonných hmot. Náklady na pohonné hmoty se sice v posledních měsících mění dramatickým způsobem, ale poměr zvýšení cen zůstává mezi jednotlivými evropskými státy víceméně zachován.
Relativně levný benzin je pořád k dostání ve Slovinsku a na Maltě, zatímco tankování každého litru zabolí v Dánsku a Finsku. I tady je zajímavý přesah a kontext, vyplývající z tabulek: V Řecku, zemi naoko cenově dostupných vozů, pravděpodobně představuje cena benzinu natolik velkou zátěž pro rozpočty domácností, že tu na jednu rodinu připadá nižší průměrný počet vlastněných osobních automobilů.
Pořadí | Stát | Cena benzinu (Kč/l) |
---|---|---|
1. | Slovinsko | 38,06 |
2. | Severní Makedonie | 38,30 |
3. | Malta | 38,45 |
4. | Polsko | 38,54 |
5. | Bulharsko | 41,68 |
6. | Rumunsko | 41,93 |
7. | Chorvatsko | 42,18 |
8. | Maďarsko | 42,95 |
9. | Lucembursko | 43,14 |
10. | Německo | 43,16 |
11. | Kypr | 43,39 |
12. | Česko | 45,08 |
13. | Francie | 45,09 |
14. | Litva | 45,09 |
15. | Slovensko | 45,56 |
16. | Španělsko | 46,79 |
17. | Itálie | 46,98 |
18. | Lotyšsko | 47,03 |
19. | Portugalsko | 47,04 |
20. | Belgie | 47,52 |
21. | Švédsko | 47,77 |
22. | Estonsko | 48,50 |
23. | Rakousko | 48,95 |
24. | Irsko | 50,41 |
25. | Holandsko | 53,10 |
26. | Řecko | 53,58 |
27. | Finsko | 54,15 |
28. | Velká Británie | 54,61 |
29. | Dánsko | 58,68 |
Co stojí za čísly v tabulkách?Zpráva o vlastnictví automobilů, která byla zveřejněna na webu Confused, vychází ponejvíce z analýzy dat, zveřejněných na webu agentury Eurostat. Odtud pochází informace o přepočtu vozidel na tisíc obyvatel a počtu vozidel na jednu domácnost. Uvedené ceny pohonných hmot se odvíjí od údajů, poplatných k 3. srpnu 2022 a uveřejněných na webu Global Petrol Prices. |