Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo svým modelem V 6.8 SR, který jsme otestovali
Etrusco V 6.8 SR je určené pro čtyři cestovatele.

Etrusco V 6.8 SR je určené pro čtyři cestovatele. | foto: Tomáš Málek, MF DNES

Turisté vyhledávají na řeckém ostrově Lefkáda moře a pláže. Uprostřed zeleného ostrova se však skrývá náhorní plošina stíněná horami o výšce šumavských hřebenů. Silnice spojující vesnici Syvros s nejvýše položenou obcí ostrova Eglouví je od moře pěkně vidět. Šplhá cik-cak po úbočí kopců až tam, kde končí vegetace a začínají šedé skály.

Etrusco V 6.8 SR v číslech

  • délka / šířka / výška (cm): 682 / 214 / 270
  • výška interiéru (cm): 195
  • motorizace: 2.3 I dCI (107 kW/145 koní)
  • palivo: nafta
  • typ podvozku: Renault Master
  • pohotovostní hmotnost (kg): 2 745
  • doložnost (kg): 755
  • max. hmotnost (kg): 3 500
  • topení / ohřev vody: (Truma) Combi 4 - plyn
  • zadní postel (cm): 192 × 72 / 194 × 80
  • postel z jídelního koutu (cm): 175 × 75–45
  • chladnička (l): 78 | 11
  • nádrž na vodu (boiler) (l): 110 (20)
  • nádrž na odpadní vodu (l): 90
  • palivová nádrž (l): 75
  • Akční cena testovaného vozu v Karavan Centrum Morava: 1 599 999 Kč (1 322 313 Kč bez DPH)

Vyrážíme nahoru, toto si přece nemůžeme nechat ujít. Až k syvrovské návsi jde všechno hladce. Za dlážděným pláckem s velkými stromy se najednou cesta vmáčkne mezi domečky a pak nás ukazatel vede ostře vlevo. Rozhodně náš obytňák nechceme „pokřtít“ o roh budovy, kolem které se musíme protáhnout, nebo s ním očesat pár tašek vyčnívajících překvapivě daleko nad ulici či dokonce otestovat nárazník o protilehlou kamennou zídku. Do zatáčky najíždíme na několikrát. Je to hra s centimetry: znovu a znovu dát plný rejd, popojet pár čísel, otočit kola do obráceného extrému, kousek couvnout a znovu. Řidič je zpocený, spolujezdec také, jak neustále přebíhá z jednoho konce auta na druhý, aby měl dokonalý přehled…

Kdo se chce na podobná místa vypravit s obytným autem, má v podstatě dvě možnosti: cestovat malou, ale agilní dodávkou typu California či Marco Polo, nebo zvolit obytnou vestavbu do plnotučné dodávky, která poskytuje více životního prostoru.

Pro ty, kterým nevyhovuje ani jedna varianta, přišli výrobci se zeštíhlenými modely polointegrovaných vozů. Příkladem „slim“ kategorie obytňáků je Etrusco V 6.8 SR na podvozku francouzské provenience. Zjednodušeně řečeno: zeštíhlený obytňák vypadá jako tradiční polointegrovaný obytný vůz s „čumákem“ z dodávky, ale designéři ubrali na šířce obytné části a také na její výšce.

„Takto řešené obytné automobily se tak blíží rozměry k obytné vestavbě v dodávce, ale posádce poskytují v obytné části více prostoru. Na rozdíl od dodávky se totiž stěny nezužují. Etrusco postavilo tento model na podvozku Renault. Italský výrobce tak velmi rychle reagoval na covidový výpadek podvozkové platformy značky Fiat, na které tyto štíhlé a poměrně oblíbené obytňáky stavěl dříve,“ vysvětlil Vladimír Záhorec z kroměřížského Karavan Centra Morava. „Ostatně tato flexibilita je pro italské producenty příznačná,“ dodal Záhorec. Nyní jsou tyto modely dostupné i podvozku Ford.

Na první pohled zeštíhlení ukáže porovnání s nedávno testovaným vozem německého výrobce EuraMobil:

Kouzlo torzních tyčí. Podvozek luxusního obytňáku zázračně žehlí nerovnosti

Zatímco Etrusco má na šířku 214 centimetrů, německý vůz je o téměř o dvacet centimetrů širší. Ještě markantnější je porovnání výšek karoserie. Etrusco se spokojí s 270 centimetry, EuraMobil má při výjezdu z továrny o dvadvacet čísel více a to na střeše není markýza či solární panely, nebo talíř satelitní antény. V „plné palbě“ zcela jistě přesáhne třímetrovou hranici.

Uvnitř Etrusca je patrné, že v portfoliu italského výrobce se jedná o vstupní model do třídy polointegrovaných aut a hrálo se tady na cenu (viz box s technickými daty). Ostatně ta je v nabídce nižší, než u načechranějších vestaveb. V denním provozu nabízí prostor pro čtyři cestovatele, pro přespání jsou k dispozici dvě podélně situovaná lůžka v zadní časti s možností propojení do velké postele, pod kterými našla prostor velká garáž s nestejně velkými dvířky na obou stranách (69 × 104 a 64 × 79 centimetrů). Přední sezení se dá rozložit na lůžko, ale to svými rozměry patří do kategorie dětských.

Koupelna je umístěna tradičně proti kuchyňskému koutu a je spojená s chemickým WC. V souboji o každý centimetr vnitřního prostoru, kteří designéři obytných vozů vedou, Italové zvolili řešení s výklopnou stěnou. V případě, že posádka používá toaletu, má k dispozici u umyvadlo a zrcadlo. Před sprchováním se umyvadlo překlopí i se zrcadlem směrem k pravé boční stěně koupelny. Doslova zapadne do výklenku nad toaletou a vznikne prostor pro sprchování. Toto chytré řešení se v obytných autech objevuje stále častěji, vžilo se pro něj označení „vario koupelna“.

Salon

Kuchyně nabízí přirozené osvětlení a větrání nad linkou díky okénku. Nicméně pracovní deska by mohla být větší, přesněji řečeno nabízí prostor pro rozšíření pomocí sklopné plochy směrem k vchodovým dveřím. Bohužel právě tady se nachází ovladač vysouvání vnějšího schůdku. Pod linkou je lednice.

Pohled do salonu odhalí až překvapivě vysoký schůdek mezi první a druhou řadou sedadel. Řidič a spolujezdec, pro které designéři připravili obligátní kapitánské sedačky s područkami, tak mají podsedák ve vyšší nadmořské výšce než zbytek cestovatelů.

K typickým otázkám mezi zájemci o obytné auto patří: „A je tam dost úložných prostor?“ Vznáší ji většinou ta praktičtější část posádky. Odpověď v případě Etrusca V 6.8 SR zní: „Ano.“ Skříňky jsou jak nad čelem velkého lůžka, tak i nad kuchyňskou linkou a táhnou se i nad sezením. Když připočteme prostor pod lůžky včetně garáže, jedná se o velkorysou porci prostoru. Pro dva cestovatele možná až moc. Doložnost tohoto modelu je skvělá. Posádka může vozidlo zatížit 755 kilogramy, než se dostane na nejvyšší povolenou hmotnost 3,5 tuny.

Doby, kdy při vyslovení slovního spojení obytné auto lidem v hlavě okamžitě naskočila silueta Fiatu Ducato, jsou zřejmě již nenávratně pryč. Renault Master býval v karavaningu spíše okrajovou platformou. V případě Etrusca V 6.8 SR se jedná o alternativu, které otvírá dveře do segmentu polointegrovaných vozidel. A velmi zajímavé bude sledovat, jak si master povede v dalších letech. Francouzi loni představili čtvrtou generaci své největší dodávky a hovořili při tom o lepší aerodynamice a výrazně nižší spotřebě (o historii tohoto modelu více čtěte ZDE).

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.