Etanolová pohroma starým autům zatím nehrozí, E10 povinné od ledna není

Majitelé benzinových aut můžou zůstat v klidu, etanolová pohroma se na ně zatím neřítí. Internetem běží varování o tom, že Natural 95 končí a od Nového roku bude nahrazen novým palivem E10 s vyšším obsahem biosložky, není to však pravda. S E10 se sice možná na některých pumpách setkáte, bude to spíš výjimka.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

V roce 2017 se začala šířit panika z toho, že od 1. ledna 2019 bude tradiční Natural 95, označovaný také jako E5 podle 5procentní přísady biosložky, zcela nahrazen palivem E10 s 10% objemem etanolu. Prý jde o nařízení Evropské unie. Ministerstvo dopravy ovšem tvrdí, že nic z toho není pravda.

Natural 95 zůstává

Podle ministerstva dopravy, které je gestorem zákona o pohonných hmotách, není prodej E10 od příštího roku povinný, naopak je, stejně jako v předchozích letech, pouze povolený. „Typ automobilového benzinu s obsahem biosložky do 10 objemových procent je plně v souladu s ustanoveními evropské kvalitativní normy ČSN EN 228, a to již ve verzi z 2012,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Milan Řepka. „Jeho zařazení do výroby a případné umístění na trh v ČR ale není nijak nařízeno.“

A nenařizuje nám to ani Evropská unie? „Evropská komise stanovuje pouze limit úspor skleníkových plynů, a jak toho státy dosáhnou, je na nich,“ doplňuje Milan Řepka. „Jen určuje, které biosložky lze do mechanismu úspor započítávat a spíš limituje maximální obsah použití biosložek první generace, aby podpořila využívání biosložek vyšších generací (z nepotravinářských zdrojů - pozn. red.). Takže jde o národní rozhodnutí, koordinované v rámci státní správy ve spolupráci se zástupci privátního průmyslu z palivového odvětví.“

Takže benzin s vyšším obsahem biosložky by sice pomáhal plnit obecné cíle náhrady fosilních paliv obnovitelnými zdroji, žádný český zákon ovšem jeho prodej v současné době nenařizuje. „Zákon č. 311/2006 Sb. o pohonných hmotách a čerpacích stanicích, respektive jeho prováděcí předpis, kterým je vyhláška č. 133/2010 Sb., kde jsou kvalitativní parametry pohonných hmot zakotveny, vytvářejí pouze právní rámec pro možnost tento typ automobilového benzinu uplatnit na trhu,“ upřesňuje Milan Řepka. Stejně tak popírá zákaz prodeje Naturalu 95: „Legislativně další existenci typu benzinu do 5 objemových procent biosložky nic nebrání.“

E10 v roce 2019 spíš výjimečně

S novým palivem E10 se od nového roku setkáme na čerpacích stanicích jen výjimečně. Distributoři se do toho logicky moc nehrnou – při současné nabídce tradičního Naturalu 95 by mnoho motoristů paliva s vyšším obsahem biosložky nekupovalo.

Museli by k tomu být buď donuceni zákony nebo motivováni nižší cenou tohoto paliva. Kdyby chtěli provozovatelé stanic E10 přidat do nabídky, museli by ve velké většině případů přistavovat další nádrže a přidávat čerpací stojany, což by znamenalo investici s velmi nejistou návratností.

„V příštím roce budeme na čerpacích stanicích Benzina prodávat benzin Efecta s podílem biosložky 5 % jako letos,“ řekl iDNES.cz Marek Pšeničný z tiskového oddělení Unipetrolu. „Složení benzinu pro další roky řešíme, ve hře je několik variant. V nezměněné podobě zůstane na trhu vysokooktanový benzin Verva 100 neobsahující žádný podíl biolihu.“

Podobně je na tom síť čerpacích stanic MOL. „V tuto chvíli není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možné je i to, že se ČR vydá jinou cestou,“ říká Tomáš Pavlík z MOL Česká republika. „Pokud nebude v dané době jiná alternativa, jak dosáhnout snížení emisí, budeme připraveni i na tuto variantu E10.“

Legislativa EU v rámci zimního energetického balíčku, jehož schvalovací proces v Bruselu je těsně před koncem, totiž nařizuje, aby každý členský stát uložil dodavatelům paliv povinnost zajistit - aby po dosažení některých dílčích cílů - nejpozději v roce 2030 činil podíl energie z obnovitelných zdrojů dodávané ke konečné hrubé spotřebě v odvětví dopravy alespoň 14 %. Jde o tzv. směrnici Renewable Energy Directive (RED), která by měla začít platit od roku 2020. Způsob, jakým by měl být tento podíl dosažen, umožňuje několik variant jeho splnění, takže je na dodavatelích paliv, jakou z nich si vyberou a zda mezi nimi bude i varianta s plošným nasazením E 10. Aktuálně se podílu biosložky věnuje směrnice o kvalitě pohonných hmot (Fuel Quality Directive), která však jen stanovuje její maximální podíl – konkrétně 10 % u benzinu a 7 % u nafty.

S etanolem nebo bez?

Drtivá většina moderních motorů si poradí, jak s pěti, tak s desetiprocentním přídavkem bioetanolu. Na jejich životnost či servisní intervaly by to nemělo mít vliv. Například v návodu k použití Fordu Focus z roku 2008 se doslova píše: „Používejte bezolovnatý benzin s oktanovým číslem alespoň 95, který splňuje specifikace definované normou EN 228 (nebo ekvivalentní). Do vozidla lze natankovat palivo s příměsí etanolu až do koncentrace 10 % (E5 a E10).“

„U motorů KIA mladších minimálně 15 let je možné bez problémů používat jak palivo E5, tak E10,“ říká Martin Kulhánek z českého zastoupení této korejské značky. „E10 nezkracuje servisní intervaly, ani nevyžaduje víc oleje. Ale deset procent je maximální hranice, nad ni výrobce nedoporučuje jít. Problém by byl ovšem u výrazně starších motorů s karburátorem, kde by mohlo docházet k opotřebení například pryžových částí apod.“

Majitelé takových aut jsou odsouzeni k tomu tankovat benzin bez příměsi biolihu, ty jsou dnes na čerpacích stanicích běžně k mání (třeba jako Verva 100 či EVO 100+), jsou ovšem dražší než Natural 95.

Řidiči novějších vozů by tedy případně mohli E10 používat bez problémů, musí však počítat s mírným zvýšením spotřeby. Opticky ekologičtější benzin má totiž nižší výhřevnost, takže je ho ke stejnému výkonu potřeba víc. Rovněž se nedoporučuje nechávat vozidlo s bioetanolem v nádrži stát delší dobu bez pohybu. „Obecně lze říci, že pokud motorista má možnost volby, prospěje motoru více, pokud palivo E10 používat nebude,“ řekl iDNES.cz Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company. „Tím se vyloučí rizikové faktory jako rychlejší degradace oleje, nadměrné opotřebení ventilů, mírné navýšení spotřeby a v zimě pak i ztížená startovatelnost motoru. Rozhodně však doporučuji vyhnout se E10 při delším odstavení vozu. Na to pamatují i naše návody k obsluze.“

Dlouhé odstavení vozu je kvůli biosložce problém už nyní, a to jak v případě Naturalu 95 s 5 % přídavkem etanolu, tak nafty se 7 %. Už když stojí auto 2-3 měsíce, může kvůli usazeninám dojít k poškození motoru. To je problém třeba bazarových aut, která se nedaří prodat rychle. Málokterý z kupců si nezapomene takovou věc zkontrolovat, auto si koupí a brzo se mu ucpou vstřikovací trysky. „Pokud nechcete vozidlo déle než dva měsíce používat, doporučujeme, abyste do nádrže doplnili benzin bez obsahu etanolu,“ dodává Jan Karnolt z Fordu.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.