Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Etanolová pohroma starým autům zatím nehrozí, E10 povinné od ledna není

Majitelé benzinových aut můžou zůstat v klidu, etanolová pohroma se na ně zatím neřítí. Internetem běží varování o tom, že Natural 95 končí a od Nového roku bude nahrazen novým palivem E10 s vyšším obsahem biosložky, není to však pravda. S E10 se sice možná na některých pumpách setkáte, bude to spíš výjimka.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

V roce 2017 se začala šířit panika z toho, že od 1. ledna 2019 bude tradiční Natural 95, označovaný také jako E5 podle 5procentní přísady biosložky, zcela nahrazen palivem E10 s 10% objemem etanolu. Prý jde o nařízení Evropské unie. Ministerstvo dopravy ovšem tvrdí, že nic z toho není pravda.

Natural 95 zůstává

Podle ministerstva dopravy, které je gestorem zákona o pohonných hmotách, není prodej E10 od příštího roku povinný, naopak je, stejně jako v předchozích letech, pouze povolený. „Typ automobilového benzinu s obsahem biosložky do 10 objemových procent je plně v souladu s ustanoveními evropské kvalitativní normy ČSN EN 228, a to již ve verzi z 2012,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Milan Řepka. „Jeho zařazení do výroby a případné umístění na trh v ČR ale není nijak nařízeno.“

A nenařizuje nám to ani Evropská unie? „Evropská komise stanovuje pouze limit úspor skleníkových plynů, a jak toho státy dosáhnou, je na nich,“ doplňuje Milan Řepka. „Jen určuje, které biosložky lze do mechanismu úspor započítávat a spíš limituje maximální obsah použití biosložek první generace, aby podpořila využívání biosložek vyšších generací (z nepotravinářských zdrojů - pozn. red.). Takže jde o národní rozhodnutí, koordinované v rámci státní správy ve spolupráci se zástupci privátního průmyslu z palivového odvětví.“

Takže benzin s vyšším obsahem biosložky by sice pomáhal plnit obecné cíle náhrady fosilních paliv obnovitelnými zdroji, žádný český zákon ovšem jeho prodej v současné době nenařizuje. „Zákon č. 311/2006 Sb. o pohonných hmotách a čerpacích stanicích, respektive jeho prováděcí předpis, kterým je vyhláška č. 133/2010 Sb., kde jsou kvalitativní parametry pohonných hmot zakotveny, vytvářejí pouze právní rámec pro možnost tento typ automobilového benzinu uplatnit na trhu,“ upřesňuje Milan Řepka. Stejně tak popírá zákaz prodeje Naturalu 95: „Legislativně další existenci typu benzinu do 5 objemových procent biosložky nic nebrání.“

E10 v roce 2019 spíš výjimečně

S novým palivem E10 se od nového roku setkáme na čerpacích stanicích jen výjimečně. Distributoři se do toho logicky moc nehrnou – při současné nabídce tradičního Naturalu 95 by mnoho motoristů paliva s vyšším obsahem biosložky nekupovalo.

Museli by k tomu být buď donuceni zákony nebo motivováni nižší cenou tohoto paliva. Kdyby chtěli provozovatelé stanic E10 přidat do nabídky, museli by ve velké většině případů přistavovat další nádrže a přidávat čerpací stojany, což by znamenalo investici s velmi nejistou návratností.

„V příštím roce budeme na čerpacích stanicích Benzina prodávat benzin Efecta s podílem biosložky 5 % jako letos,“ řekl iDNES.cz Marek Pšeničný z tiskového oddělení Unipetrolu. „Složení benzinu pro další roky řešíme, ve hře je několik variant. V nezměněné podobě zůstane na trhu vysokooktanový benzin Verva 100 neobsahující žádný podíl biolihu.“

Podobně je na tom síť čerpacích stanic MOL. „V tuto chvíli není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možné je i to, že se ČR vydá jinou cestou,“ říká Tomáš Pavlík z MOL Česká republika. „Pokud nebude v dané době jiná alternativa, jak dosáhnout snížení emisí, budeme připraveni i na tuto variantu E10.“

Legislativa EU v rámci zimního energetického balíčku, jehož schvalovací proces v Bruselu je těsně před koncem, totiž nařizuje, aby každý členský stát uložil dodavatelům paliv povinnost zajistit - aby po dosažení některých dílčích cílů - nejpozději v roce 2030 činil podíl energie z obnovitelných zdrojů dodávané ke konečné hrubé spotřebě v odvětví dopravy alespoň 14 %. Jde o tzv. směrnici Renewable Energy Directive (RED), která by měla začít platit od roku 2020. Způsob, jakým by měl být tento podíl dosažen, umožňuje několik variant jeho splnění, takže je na dodavatelích paliv, jakou z nich si vyberou a zda mezi nimi bude i varianta s plošným nasazením E 10. Aktuálně se podílu biosložky věnuje směrnice o kvalitě pohonných hmot (Fuel Quality Directive), která však jen stanovuje její maximální podíl – konkrétně 10 % u benzinu a 7 % u nafty.

S etanolem nebo bez?

Drtivá většina moderních motorů si poradí, jak s pěti, tak s desetiprocentním přídavkem bioetanolu. Na jejich životnost či servisní intervaly by to nemělo mít vliv. Například v návodu k použití Fordu Focus z roku 2008 se doslova píše: „Používejte bezolovnatý benzin s oktanovým číslem alespoň 95, který splňuje specifikace definované normou EN 228 (nebo ekvivalentní). Do vozidla lze natankovat palivo s příměsí etanolu až do koncentrace 10 % (E5 a E10).“

„U motorů KIA mladších minimálně 15 let je možné bez problémů používat jak palivo E5, tak E10,“ říká Martin Kulhánek z českého zastoupení této korejské značky. „E10 nezkracuje servisní intervaly, ani nevyžaduje víc oleje. Ale deset procent je maximální hranice, nad ni výrobce nedoporučuje jít. Problém by byl ovšem u výrazně starších motorů s karburátorem, kde by mohlo docházet k opotřebení například pryžových částí apod.“

Majitelé takových aut jsou odsouzeni k tomu tankovat benzin bez příměsi biolihu, ty jsou dnes na čerpacích stanicích běžně k mání (třeba jako Verva 100 či EVO 100+), jsou ovšem dražší než Natural 95.

Řidiči novějších vozů by tedy případně mohli E10 používat bez problémů, musí však počítat s mírným zvýšením spotřeby. Opticky ekologičtější benzin má totiž nižší výhřevnost, takže je ho ke stejnému výkonu potřeba víc. Rovněž se nedoporučuje nechávat vozidlo s bioetanolem v nádrži stát delší dobu bez pohybu. „Obecně lze říci, že pokud motorista má možnost volby, prospěje motoru více, pokud palivo E10 používat nebude,“ řekl iDNES.cz Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company. „Tím se vyloučí rizikové faktory jako rychlejší degradace oleje, nadměrné opotřebení ventilů, mírné navýšení spotřeby a v zimě pak i ztížená startovatelnost motoru. Rozhodně však doporučuji vyhnout se E10 při delším odstavení vozu. Na to pamatují i naše návody k obsluze.“

Dlouhé odstavení vozu je kvůli biosložce problém už nyní, a to jak v případě Naturalu 95 s 5 % přídavkem etanolu, tak nafty se 7 %. Už když stojí auto 2-3 měsíce, může kvůli usazeninám dojít k poškození motoru. To je problém třeba bazarových aut, která se nedaří prodat rychle. Málokterý z kupců si nezapomene takovou věc zkontrolovat, auto si koupí a brzo se mu ucpou vstřikovací trysky. „Pokud nechcete vozidlo déle než dva měsíce používat, doporučujeme, abyste do nádrže doplnili benzin bez obsahu etanolu,“ dodává Jan Karnolt z Fordu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Každé čtvrté auto se prodá přes internet, věří v Mercedesu

Exkluzivně Nákup auta na internetu musí být snadný, jako když vybíráte knihu, říká Britta Seegerová, která je členkou...

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...