náhledy
U Bosche se jednoduchý předchůdce stabilizačního systému zkoušel už v 80. letech na mercedesu řady 123.
Autor: archiv
Srovnání průjezdu zatáčkou Mercedesu Třídy S se zapnutým a vypnutým stabilizačním systémem. ESP, stále ještě zkoušené pod zkratkou FDR, zde pomáhá stočit vůz do zatáčky a předejít nedotáčivému smyku při prudkém zatočení volantem.
Autor: archiv
Unikátní snímek z dobového testu stabilizačního systému, patrně v roce 1994. Zařízení ještě nenese obchodní název ESP, ale původní FDR (stabilizaci pod názvem VDC používaly později například lexusy) a zkouší se na jednoduše zamaskovaném Mercedesu Třídy S – podle krátkého rozvoru jde zjevně o kupé.
Autor: archiv
Bosch nabízí od roku 2013 stabilizaci i pro motocykly.
Autor: archiv
Jak funguje ESP: při přetáčivém smyku, kdy má záď tendenci předbíhat, výrazně přibrzdí levé vnější kolo, které díky ztížení dokáže nejúčinněji snížit rychlost…
Autor: archiv
… a při nedotáčivém smyku, kdy vůz ztrácí přilnavost na předních kolech, zabrzdí zadní vnitřní kolo. Opět se tak sníží rychlost a vyvolá stáčivý účinek.
Autor: archiv
Řídicí jednotka ESP. Součástí systému je ještě řada čidel, která hlídají otáčení kol (stejná jako u ABS) a také důležitý gyroskopický senzor, umístěný co nejblíže těžišti vozu. Původně 5kilogramová krabička se již v roce 2010 zmenšila na přibližně 1,6kg zařízení.
Autor: archiv
Mercedes-Benz Třídy A, revoluční minivůz s karoserií typu MPV a dvojitou podlahou, předběhl dobu nejméně o 15 let. A kvůli svému karambolu urychlil zavedení ESP i do vozů nižších tříd.
Autor: archiv
Mercedes-Benz Travego byl jedním z prvních autobusů vybavených stabilizačním systémem. Moderní ESP pomáhá u takových vozů, ale i vysokých SUV, předejít jak smyku, tak nebezpečnému náklonu, při němž hrozí převrácení.
Autor: archiv
Frank-Werner Mohn z Mercedesu-Benz, jeden z „otců“ systému ESP, se pustil do vývoje poté, co s autem skončil v příkopu.
Autor: archiv
Anton Van Zanten byl za své vynálezy a podíl na vývoji ESP několikrát vyznamenán.
Autor: archiv