(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

První emisní zóny v německých městech. V Hamburku uzavřou dvě ulice

  • 130
Německý Spolkový správní soud zpřesnil pravidla zákazu vjezdu naftových vozů do měst. Rozlišuje mezi jednotlivými ulicemi, kde jej města mohou vyhlásit okamžitě, a zaváděním celých zakázaných zón, ke kterému mají přistupovat postupně podle stáří vozu a množství jím vypouštěných škodlivin.

Čistota ovzduší se sice v Německu postupně zlepšuje, ale asi 70 měst stále ještě překračuje povolené evropské maximální koncentrace NO2.

Jako první by k uzavírce dvou hlavních ulic mohl ještě tento měsíc přistoupit Hamburk, následovat by měly Mnichov a Stuttgart a možné zákazy od roku 2019 zvažuje i Berlín.

Že jsou takové zákazy právně přípustné, rozhodl Spolkový správní soud v Lipsku již před třemi měsíci. Nyní k němu vydal třicetistránkové písemné zdůvodnění.

„Takováto omezení co do intenzity nepřekračují jiné zákazy umožňované silničním zákonem, se kterými musejí motoristé vždy počítat a přijmout je,“ uvedl soud.

Zákaz je další ranou automobilovému sektoru ve vlasti největších výrobců aut na světě a nepříjemnost pro kabinet kancléřky Angely Merkelové, často kritizovaný za své těsné vazby na automobilový průmysl.

Ve Německu je registrováno asi 15 milionů osobních naftových vozů, ale jen 2,7 milionu z nich splňuje nejnovější evropské emisní standardy Euro 6. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Česko, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.