Čistota ovzduší se sice v Německu postupně zlepšuje, ale asi 70 měst stále ještě překračuje povolené evropské maximální koncentrace NO2.
Jako první by k uzavírce dvou hlavních ulic mohl ještě tento měsíc přistoupit Hamburk, následovat by měly Mnichov a Stuttgart a možné zákazy od roku 2019 zvažuje i Berlín.
Že jsou takové zákazy právně přípustné, rozhodl Spolkový správní soud v Lipsku již před třemi měsíci. Nyní k němu vydal třicetistránkové písemné zdůvodnění.
„Takováto omezení co do intenzity nepřekračují jiné zákazy umožňované silničním zákonem, se kterými musejí motoristé vždy počítat a přijmout je,“ uvedl soud.
Zákaz je další ranou automobilovému sektoru ve vlasti největších výrobců aut na světě a nepříjemnost pro kabinet kancléřky Angely Merkelové, často kritizovaný za své těsné vazby na automobilový průmysl.
Ve Německu je registrováno asi 15 milionů osobních naftových vozů, ale jen 2,7 milionu z nich splňuje nejnovější evropské emisní standardy Euro 6. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Česko, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.