Diskuse k článku

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích silnic začaly platit zákazy vjezdu dieselovým vozidlům. Drážďanský expert na dopravu profesor Matthias Klingner, vedoucí Frauenhoferova institutu pro dopravní systémy a infrastrukturu, s tímto vývojem nesouhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17e60t84r 37H29a39r63i78p83r46a60s47a95d 77H98a48j65i69č 5371856793150

Vidím to na koňská spřežení. Je to eko, emise jsou bio a co se týče pevných částic, budou je kočí sbírat do pytlíku. ;-D

0/0
18.2.2019 19:16

P56a58v51e34l 69V47o52n47d86r29á69k 4286571229457

to je moc rozumné, to nemůže projít přes politiky ....

+1/0
15.2.2019 20:29

P36e47t96r 74H36a11r63i56p73r70a60s37a37d 95H62a33j90i12č 5131366843930

Není to rozumné, expert si asi moc přihnul. Pevné částice jsou mnohem nebezpečnější, než NOx.

0/0
18.2.2019 19:18

J68i26r35i 46T58i40c76h77y 2306859122897

Cesky jsou to kyslicniky.

0/0
13.2.2019 15:56

M42a88r87e14k 77H55r93u94b60y 6977862241198

To zni rozumne. Takze na to zadny politik nikdy nepristoupi.

0/0
13.2.2019 15:43

J89i65ř45í 36S54c19h19w88a42c77h 8808494898516

je to nesmysl, včera jsem položil otázku, jak by k tomu mohlo dojít a žádný z profesorových "chvalopěvců" mi na to nedokázal odpovědět.

+1/0
13.2.2019 21:36

V32l78a95d50i73s35l46a63v 73Ž45i86d34e56k 3428890430

Zajímavé, že jeho výssledky nesouhlasí s detekcí původu prachových částic, kterou dělali tady v Ostravě Zdravotní ústav a ne dopraváci. (40 % z dopravy ve středu Ostravy)

http://e-expert.maps.arcgis.com/apps/ImpactSummary/index.html?appid=00187edabc0d4742a6219e8ba956eaa8

http://e-expert.maps.arcgis.com/apps/ImpactSummary/index.html?appid=4c414653bbda4643b6e7e68600a9e118

Zdá se mi, že něco záměrně zapomněl říct.

+1/0
13.2.2019 15:22

J70a38n 21D37a67ň74k40o 4500747761912

Jak si autor představuje to SPALOVÁNÍ DUSÍKU?! Ano, dusík je samozřejmě přítomen a za vysokých teplot ochotně reaguje s kyslíkem za vzniku NOx, ale rozhodně se NESPALUJE.

+1/−4
12.2.2019 23:11

J11a10r20o16m64í87r 13K70r25á63l 4570229874719

;-D A co je tedy podle Vás oxidace ?

+5/−1
13.2.2019 6:59

J36i91ř10í 48S29c61h76w98a98c17h 8528374618836

Ne každá oxidace je hoření. Železo když rezne, tak rozhodně nehoří.

0/0
13.2.2019 21:30

Z57d47e54n74ě96k 42Z45á63l62i38š 2325464527703

V přírodě se často setkáváme s hořením a korozí. Oba dva procesy jsou redoxními reakcemi.

https://www.youtube.com/watch?v=j4UpBVN-qE8

0/0
15.2.2019 9:38

J73i78ř23í 26S32c65h40w81a40c11h 8558244258116

a co jsi z toho Slepičko vyvodil? Že rezavějící železo hoří?

0/0
15.2.2019 9:46

J11i13ř63í 36S35c29h22w76a18c81h 8248544358726

Ve všech definicích je dusík uváděn jako nehořlavý plyn, který se za vysokých teplot a tlaků slučuje s většinou prvků, tedy i s kyslíkem.;-)

0/0
13.2.2019 21:44

R39a71d26e82k 18S15t35e29i93g36e15r 7954522752176

;-D

0/0
13.2.2019 10:49

L53i29b82o27r 43K62ř59u74p95a20l33a 3585953698408

takže se může stát, že jednou se cela generace Evropanů dozví, že byli podvedeni a kvůli autíčkům na baterky přišli o biliony eur co se mohly investovat smysluplněji

+10/−2
12.2.2019 22:42

J11i76ř39í 67S52c68h84w72a15c19h 8758804198376

a všichni mohli být bilionáři ;-D

0/−1
12.2.2019 22:46

J31i39ř75í 46S69c64h62w41a36c91h 8208784968296

....za výprodej svého zdraví....:-P

0/−1
12.2.2019 23:52

M71a84r56e39k 58H62r34u37b65y 6847322481688

To, co my jenom tusime, zbytek sveta davno vi.

+1/0
13.2.2019 15:44

J55a76n 18V66e80s49e46l74ý 5804563222351

Já tedy nevím, co z toho článku je ztraceno v překladu a co je zkomoleno novinářem, který problému nerozumí, ale většinu z toho, co pan profesor "odvodil", by se člověk mohl dozvědět z libovolné učebnice ochrany ovzduší (jak při spalovacích procesech vznikají oxidy dusíku, jaké jsou zdroje prachu, jak funguje inverzní zadržovací vrstva, obecně, co ovlivňuje rozptyl znečištění, ...).

Pan profesor by se měl držet své specializace, což jsou podle článku dopravní systémy a infrastruktura, tj. cesty, semafory, mosty, tunely, apod.

0/0
12.2.2019 21:48

J15a77n 69V49e47s56e72l71ý 5644103292621

Kdyby třeba doporučoval co nejčastější čištění silnic, aby auta už jednou sedlý prach znovu nevířila, nebylo by mu co vytknout. U nás v Ostravě třeba jezdí počišťovací vozy Mercedes-Benz, které posbírají i tunu prachu z jednoho km silnice, ten prach už nikdy žádné projíždějící auto nezvíří.

+2/0
12.2.2019 21:53

Š32t55e12f92a72n 90F24r30i95č16a 7632288343386

Jasně. Tak proč ty částice naměříme v okolí měst a silnic, zatímco ve volné přírodě nikoli? To už pan profesor nevysvětlil.

+2/−3
12.2.2019 20:35

J39a59n 54D90l38o44u13h53ý 7844649870289

Milej pane samo ministerstvo ZP v nemecku si nechalo zpracovat analyzu pevnych castic univerzitou: celkem 14% tvori pevne castice z dopravy ( auta, el.auta, mhd, vlaky, cyklisti, letadla). Z tech 14% vezmemli ho jako “zaklad” = 100%, tak 5% jsou emise zpusobene spalovacim motorem (diesel,benzin). Zbytek jsou castice, ktere vznikaji pouze tim ze to jede z A do B (treni,vyreni a podobne).

0/0
15.2.2019 7:56

J37a58n 76Š13v55e56c 4552306588934

Ale já prostě chci, aby mi z auta lítaly petrklíče!!! A basta!

+4/0
12.2.2019 17:15

J43i80ř17í 65S96c15h18w70a15c31h 8238284438216

Nekecej, je ti u zádele, co ti z výfuku lítá, protože to lítá až za autem. Jo kdyby se zavedla povinnost vést výfuk do kabiny, aby si producent užíval svých produktů jako první, tak to bych ti tu tvou "touhu po petrklíčích" věřil....;-D

+1/−5
12.2.2019 22:44

R20u19d90o28l43f 77P70e47k15á54r62e64k 9522921609163

Přesně, a auta na baterky by povinně tankovala čmoud z elektrárenských komínů do tlakové lahve...

+4/−1
13.2.2019 9:32

J72i13ř79í 44S25c72h82w72a46c96h 8448244588656

ano, ano třeba z toho temelínkého....

0/0
13.2.2019 9:54

R14a19d24e65k 92S45t65e37i85g79e33r 7954752612126

A proto si v Německu ty Temelíny zavírají, z uhelných jim totiž lítají jen petrklíče...

+1/0
13.2.2019 10:51

J42i61ř25í 19S98c57h19w47a97c95h 8468354288806

nj, ti Němci jsou tak hloupí. Každej rozumbrada na idnes je chytřejší a ještě k tomu expert na energetiku z petrklíčů.....

0/0
13.2.2019 13:01

M45a43r56e87k 48H50r53u49b86y 6987252501458

V Nemecku je to rozhodnuti politiku, ne energetiku. Takze ano, i rozumbrada na iDnes muze byt rozumnejsi ;-)

0/0
13.2.2019 15:45

J26i10ř21í 29S95c31h69w13a44c28h 8148584188936

tak jistě, energetici by klidně vyráběli elektřinu i pálením starých škrpálů, pokud by to bylo dostatečně levné.....

0/0
13.2.2019 19:58

J71a25n 68D55l19o46u55h50ý 7464759170379

Z temelina by se fasovalo plutonium tak jak to dela houmer simpson ve znelce serialu :-D

0/0
15.2.2019 7:58

J57i91ř74í 26S93c58h22w92a47c86h 8768494148576

majitel Tesly či jiného EV ti natáhne výfuk do kabiny a ty mu pak na oplátku můžeš dodávat ten čmoud z elektráren, ano?

0/−1
13.2.2019 13:05

Z11d24e51n39ě40k 55M81o33r27á53v15e13k 5887758638443

Pan profesor Klingner má parně dojem, že částice pocházející ze země a částice pocházející z výfuku jsou identické. Částečně asi ano, nějaké částice z výfuku se nakonec usadí na zemi a může je zvednout i obyčejný vítr. Jenže pochybuju, že složení částic pocházejících z přírody je shodné s tím, co pochází z výfuků a i jejich škodlivost pro lidský organismus se bude lišit. Na přírodní částice se lidský organismus adaptoval během vývoje milióny let, na ty výfukové adaptovaní nejsme.

+5/−11
12.2.2019 16:04

J21a68n 20Š22v20e69c 4122196108944

Nechcete zpochybňovat výzkum profesora na základě Vaší domněnky, že ne?

+5/−4
12.2.2019 17:16

Z11d33e38n91ě15k 15M87o77r49á31v34e77k 5957648758683

Vyjadřuju pochybnost, mám obavy, že některé informace pan profesor ve svých úvahách zcela opominul. Mohu se jen domnívat, jestli náhodou nebo zcela záměrně.

+3/−3
12.2.2019 17:22

E56m71i88l 54N32o26v83á51k 1645803930454

"Drážďanský expert na dopravu profesor Matthias Klingner, vedoucí Frauenhoferova institutu pro dopravní systémy a infrastrukturu" asi nebude tak hloupý nebo navedený, jak se nám tu snažíte namluvit.:-)

+5/−5
12.2.2019 18:36

Z66d40e22n42ě38k 45M53o57r93á34v47e10k 5257218368413

Nikomu se nesnažím nic namluvit. Vyjadřuji svou pochybnost a na ní trvám.

+3/−1
12.2.2019 18:38

E20m43i72l 54N45o51v23á39k 1305543710844

Snažíte se nám namluvit minimálně to, že: "Pan profesor Klingner má parně dojem, že částice pocházející ze země a částice pocházející z výfuku jsou identické". Pan profesor zcela jistě takový dojem nemá, nic takového se nikde nepíše, ale Vy se chytáte každého stébla, jak jeho názor zpochybnit.

+3/−3
12.2.2019 18:43

Z49d86e37n34ě20k 51M20o18r19á90v48e60k 5207278738313

Zahlédl jste v mé citaci slovo "patrně"? Kromě toho, já z toho článku mám naprosto jasný dojem, že pan profesor vůbec nerozlišuje mezi částicemi vzešlými z výfuku a částicemi vzešlými ze země. Jestli vy takový dojem nemáte, tak si to přečtěte ještě jednou a tentokrát pozorněji.

+1/−3
12.2.2019 18:45

E34m88i38l 21N88o51v40á31k 1185483980244

Nic takového z článku "patrné" není, to opravdu jen Vy máte "dojem". Máte také dojem, že profesor a expert Fraunhoferova institutu na dopravu nedokáže posoudit rozdílnost a škodlivost prachových částic podle jejich vzniku, že jej, ani celý Fraunhoferův institut, nenapadla tak banální věc?

+1/−2
12.2.2019 18:52

Z26d81e22n82ě72k 68M18o17r96á22v88e73k 5117278328283

Napsal jsem - přečíst znovu A POŘÁDNĚ.

0/0
12.2.2019 18:53

Z93d21e43n28ě76k 90M14o40r25á60v94e97k 5557168268703

A až si to opravdu pořádně přečtete, tak mi odcitujte, kde pan profesor rozlišuje mezi jemným prachem z výfuku a jemným prachem zvedlým větrem ze země. Pro něj je to jen jeden jemný prach a jen malá část pochází z výfuků.

Takže to pan profesor se nám snaží namluvit, že je to jedno, jakým způsobem ten prach vznikl. Ne já, ale pan profesor nám něco namlouvá. Já na to jen upozornil.

+1/0
12.2.2019 19:37

E51m94i90l 36N78o64v86á51k 1195663340224

A třeba možnost, že ten článek není kompletní přepis toho, co pan profesor publikoval, to už Vás nenapadlo?;-D

0/0
12.2.2019 20:09

J10i64ř19í 71S28c21h36w95a15c80h 8478354768806

nekličkuj....

+1/0
12.2.2019 22:48

Z66d22e73n20ě60k 89M94o27r31á15v36e95k 5497398348913

Ano, i to je možné. Máte doklad o tom, že to není správně přepsané?

0/0
13.2.2019 12:25

E18m20i66l 91N40o60v50á33k 1785443790304

Já netvrdím, že to není správně přepsané. Tvrdím, že pan profesor určitě dokáže vzít v potaz i hledisko původu těch prachových částic a jejich škodlivost. O tom koneckonců svědčí i tato věta: "I pokud kompletně zakážete dopravu, klesne hodnota možná o deset mikrogramů. Což celkové zatížení fakticky nijak neovlivní."

Celý článek je navíc o limitech koncentrace pevných částic, které jejich původ také neřeší. Nevím jak v Německu, u nás se ale doprava nepodílí na emisích pevných částic ani z 10%. Myslíte si, že pevné částice z kotlů na tuhá paliva, která mají největší podíl na jejich emisích, jsou zdraví méně škodlivé?

0/0
13.2.2019 16:28

Z65d69e57n65ě58k 96M96o73r76á98v15e43k 5267818438143

Vámi citovaná věta vůbec nic nedokazuje nebo přesněji spíš opak. Protože pokud jsou částice z výfuku škodlivější, než ty přírodní, tak deset mikrogramů toxického sajrajtu je sakra důležitých oproti ostatním přírodním částicím. Vypijete litr vody, do kterého se přidá 8 mikrogramů kyanidu draselného?

Ostatní zdroje částic jsou samozřejmě důležité, ale jde o částice, které se foukají lidem do plic takřka přímo. Pan profesor by nejraději měřil co nejdále od komunikací, ale pravda ve městě je taková, že ti lidé se dále od komunikací nedostanou, protože jsou tam budovy.

Ale už zase obhajujete neobhajitelné, evidentně zase nemáte co dělat, takže já tuto diskuzi končím.

0/0
13.2.2019 17:12

E44m32i71l 96N71o23v71á36k 1675843500164

1) Mnou citovaná věta dokazuje přesně to, co Vy zpochybňujete, tedy že profesor rozlišuje částice podle zdroje, a ukazuje, že zákazem dopravy se množství částic sníží nepatrně.

2) Co to jsou "přírodní pevné částice", kde se ve městě berou, jak jste přišel na to, že to co víří auta jsou jen "přírodní částice"? Vy jste si tady vyfabuloval nějakou extrémní škodlivost zrovna jen částic z dopravy, srovnatelnou s kyanidem, zatímco ostatní pevné částice, které na té silnici leží, považujete za zdraví neškodné, což jsou pochopitelně úplné nesmysly.

2) Pan profesor by nejraději neměřil co nejdál od komunikací, to jste si vymyslel také.

3) To už jste tvrdil a pak porušil tolikrát, že tyto řeči opravdu neberu vážně. Tak schválně. Jak dlouho Vám to vydrží tentokrát?:-)

0/0
13.2.2019 17:50

Z71d50e40n26ě20k 74M60o60r56á69v46e51k 5417598248193

Teď už ze sebe děláte většího hlupáka než je nutné. Nebudu vám už odpovídat.

0/0
13.2.2019 17:52

E14m33i75l 57N26o45v87á55k 1715823570524

Hlupáka ze sebe děláte jedině Vy. Když už chcete zpochybňovat erudici profesora Klingnera, měl byste se vytasit s něčím lepším než jsou "přírodní částice";-D

0/0
13.2.2019 18:18

Najdete na iDNES.cz