Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropský soud by mohl vyhnat miliony dieselových aut ze silnic, varují Němci

Kvůli emisním plánům Evropské unie hrozí, že od ledna nebude možné provozovat miliony dieselových osobních aut, ačkoli nyní splňují normy Euro 5 a Euro 6, a jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing se kvůli tomu dopisem obrátil na předsedkyni Evropské komise (EK) Ursulu von der Leyenovou.

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu emisí na silnici známého jako RDE (Real Driving Emissions). | foto: Škoda Auto

„Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Evropská komise nyní musí rychle jednat,“ řekl Wissing nejprodávanějšímu německému deníku Bild.

Prodeje elektromobilů rostou, jakkoli hlavně v Číně. V Evropě lokálně bezemisních aut pořád přibývá, ale tempo není zdaleka takové, jak plánovali politici, ekologové i samotné automobilky. Staré dieselové vozy mizí kvůli stáří z trhu sice jistě, ale pomalu. Mohlo by se ovšem stát, že jich miliony dostanou zákaz jízdy okamžitě. Milionům evropských dieselových vozidel splňujících normu Euro 5 a Euro 6 totiž hrozí soudně vynucené vyřazení z provozu.

Jádrem problému je měření emisí, které chce EU změnit. Místo stacionárních středisek se budou zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Změna by ale dolehla i na modely, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To zpochybňuje povolení pro osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6.

Otázce se věnuje Soudní dvůr EU, který dal najevo, že očekávaný listopadový verdikt by mohl vést k tomu, že by označil povolení pro řadu starších dieselových aut za nezákonně vydaná. Podle Wissinga je potřeba předpisy rychle změnit a ještě před rozhodnutím soudu (případy u Evropského soudního dvora C-251/23 a C-308/23) vyjasnit.

Soud se mimo jiné zabývá legálností takzvaných termálních oken, ve kterých spalovací motory nemusí plnit emisní normy.

Jaký pohon preferujete?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 12. srpna 2024. Anketa je uzavřena.

Retroaktivita

Německý ministr dopravy proto Evropskou komisi a de facto celou Evropskou unii varuje, že toto zpětné posouzení by nejen připravilo miliony lidí o majetek a způsobilo chaos, ale také by se z Evropské unie stalo místo, kde se nejde spolehnout na právní předpisy.

„Výsledkem rozhodnutí Evropského soudního dvora má zatím nejasným právním konstruktem dojít ke zpětné aplikaci části pravidel platných pro později homologované vozy i na starší automobily. Podobná retroaktivita by byla zásadním porušením už víc než 100 let platného principu, že auto musí plnit pravidla platná jen v době svého uvedení na trh a pak může být dále provozováno po libovolně dlouhou dobu,“ komentuje magazín Autoforum. „Je to logické a už omezená životnost aut v kombinaci s neustálou evolucí se stará o to, že dříve vyrobených vozů zůstává na silnici hrstka a neexistuje racionální důvod se jimi zabývat. Tady se ale nebavíme o žádných veteránech.“

„EU chce rozhodnutím soudu ustanovit, aby schvalovací kritéria platná v době uvedení aut plnících normy Euro 5 (auta v provozu nejpozději od roku 2009) a Euro 6 (auta v provozu nejpozději od roku 2014) plnila sice stále stejné limity, ovšem nikoli v rámci dobového testovacího cyklu (NEDC), ale v rámci toho novějšího a stále platného (WLTP),“ vysvětluje magazín eFahrer. „Místo ryze laboratorního zkoumání by tak došlo i na test ve skutečném provozu, ve kterém naprostá většina starších aut nemá šanci obstát, prostě pro to nebyla stavěná. A problém je to hlavně pro dieselová auta.“

Registrace prakticky všech aut s naftovými motory Euro 5 a ranými verzemi normy Euro 6 by podle varování německého ministra musela být zrušena. „Auta by pak musela být vyřazena z provozu a jejich provoz by byl možný pouze mimo veřejné komunikace,“ varuje Autoforum s tím, že na ráně by byla i v Česku extrémně populární Škoda Octavia třetí generace, která vstoupila do prodeje před 11 roky a dominantně se prodávala ve verzích 2,0 TDI, jejíž motor plní emisní normu Euro 6 v její původní verzi.

„NEDC simuluje jízdní cyklus po studeném startu, a tak bere v úvahu zahřívací fáze motoru, počínaje simulovanou jízdou v městské oblasti, po níž následuje krátký mimoměstský a dálniční úsek. Mezní hodnoty jsou uplatňovány jako průměr na ujetou vzdálenost 11 kilometrů, příslušná mezní hodnota tedy nemusí být v NEDC dodržena v každé situaci, jedná se o průměrnou hodnotu, protože dochází ke kolísání vlivem přirozených fyzikálních procesů v rámci cyklu. Například motor se chová jinak na dálnici než při městských jízdách z fyzikálních důvodů. Komise nyní zaujala opačný názor a uvádí, že limitní hodnoty škodlivin mají platit i mimo provozní a environmentální podmínky NEDC a pro každý moment každé jízdní situace,“ cituje Autoforum z materiálů německého ministerstva.

13. dubna 2018

Absurdní zákaz

Pravděpodobnost, že soud rozhodne ve sporu kladně, není moc velká. Šlo by totiž o zmiňovaný princip retroaktivity, tedy zpětné účinnosti právního předpisu, kdy tento právní předpis působí i zpětně do doby před svou platností.

„Podle názoru právníků ADAC nelze změny v postupu měření při pozdějším schvalování typu vozidla uplatnit zpětně. V této souvislosti je zákaz provozu absurdní,“ komentuje německý autoklub,

Předsedkyně Svazu německého automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová také vyzvala spolkovou vládu a Evropskou komisi, aby situaci urychleně vyjasnila. „Retroaktivní aplikace nových postupů a norem by v každém případě byla porušením zásady zákazu retroaktivity a právního státu v ústavním právu EU a Německa,“ řekla pro Rheinische Post.

Problematické by toto rozhodnutí bylo i politicky, protože by se proti tomu zvedla obrovská vlna odporu. „Komise nechce přijmout žádná opatření, která by jakýmkoli způsobem znevýhodňovala občany, kteří si koupili automobil v dobré víře. Zdůrazňujeme, že výrobci automobilů by neměli být zatěžováni žádnou další administrativní zátěží,“ uvedl komisař EU pro vnitřní obchod Thierry Breton pro agenturu DPA.

EU chce prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035 prakticky zakázat. Norma, kterou za členské státy vyjednávalo v roce 2022 české předsednictví Rady EU, je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55. Ten má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chystá zátah na STK, speciální inspekce bude lovit auta v provozu

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s Policií ČR a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční...

5. září 2024  13:24,  aktualizováno  14:50

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Premium

Vedení koncernu Volkswagen obhajovalo ve středu na setkání se zaměstnanci úsporný plán pro hlavní stejnojmennou značku. Aby firma přežila přechod na elektromobily, musí méně utrácet, uvedl finanční...

5. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

Bondovské sporťáky v Česku. Aston Martin má největší nabídku v historii

Britská značka ultraluxusních sportovních aut Aston Martin vstupuje na český a slovenský trh. Pražský showroom bondovských sporťáku bude ve Strašnicích. Oficiálně vstoupila automobilka na český trh...

12. září 2024  11:13

Devadesátiny otce Favorita. Muži, co umí zázraky, vadí malá podpora techniky

Poprvé se o Petru Hrdličkovi psalo v novinách v roce 1954. O mladém, nadějném studentovi a asistentovi v Ústavu pro výzkum motorových vozidel vyšel v Mladé Frontě článek s titulkem Chytrá hlava...

12. září 2024

Vypadá jako přízrak, ale funguje skvěle. První jízda s novým elektrickým vozem kia

Premium

Nová EV3 je dalším důkazem, jak rychlým kvalitativním vývojem elektromobily procházejí. Stávající typ Kia Niro EV tato novinka zaručeně odešle do předčasného důchodu: Je po všech stránkách lepší,...

12. září 2024

Vyznáte se v historii Škody Favorit? Otestujte své znalosti

Na konci 80. let přinesla Škoda Favorit do produkce mladoboleslavské značky kvalitativní změnu. Vůz s italským designem a pokrokovou koncepcí „vše vpředu“ srovnal krok se světem a postupně se nabízel...

12. září 2024

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...