Evropský soud by mohl vyhnat miliony dieselových aut ze silnic, varují Němci

Kvůli emisním plánům Evropské unie hrozí, že od ledna nebude možné provozovat miliony dieselových osobních aut, ačkoli nyní splňují normy Euro 5 a Euro 6, a jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing se kvůli tomu dopisem obrátil na předsedkyni Evropské komise (EK) Ursulu von der Leyenovou.
Fotogalerie1

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu emisí na silnici známého jako RDE (Real Driving Emissions). | foto: Škoda Auto

„Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Evropská komise nyní musí rychle jednat,“ řekl Wissing nejprodávanějšímu německému deníku Bild.

Prodeje elektromobilů rostou, jakkoli hlavně v Číně. V Evropě lokálně bezemisních aut pořád přibývá, ale tempo není zdaleka takové, jak plánovali politici, ekologové i samotné automobilky. Staré dieselové vozy mizí kvůli stáří z trhu sice jistě, ale pomalu. Mohlo by se ovšem stát, že jich miliony dostanou zákaz jízdy okamžitě. Milionům evropských dieselových vozidel splňujících normu Euro 5 a Euro 6 totiž hrozí soudně vynucené vyřazení z provozu.

Jádrem problému je měření emisí, které chce EU změnit. Místo stacionárních středisek se budou zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Změna by ale dolehla i na modely, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To zpochybňuje povolení pro osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6.

Otázce se věnuje Soudní dvůr EU, který dal najevo, že očekávaný listopadový verdikt by mohl vést k tomu, že by označil povolení pro řadu starších dieselových aut za nezákonně vydaná. Podle Wissinga je potřeba předpisy rychle změnit a ještě před rozhodnutím soudu (případy u Evropského soudního dvora C-251/23 a C-308/23) vyjasnit.

Soud se mimo jiné zabývá legálností takzvaných termálních oken, ve kterých spalovací motory nemusí plnit emisní normy.

Jaký pohon preferujete?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 12. srpna 2024. Anketa je uzavřena.

Retroaktivita

Německý ministr dopravy proto Evropskou komisi a de facto celou Evropskou unii varuje, že toto zpětné posouzení by nejen připravilo miliony lidí o majetek a způsobilo chaos, ale také by se z Evropské unie stalo místo, kde se nejde spolehnout na právní předpisy.

„Výsledkem rozhodnutí Evropského soudního dvora má zatím nejasným právním konstruktem dojít ke zpětné aplikaci části pravidel platných pro později homologované vozy i na starší automobily. Podobná retroaktivita by byla zásadním porušením už víc než 100 let platného principu, že auto musí plnit pravidla platná jen v době svého uvedení na trh a pak může být dále provozováno po libovolně dlouhou dobu,“ komentuje magazín Autoforum. „Je to logické a už omezená životnost aut v kombinaci s neustálou evolucí se stará o to, že dříve vyrobených vozů zůstává na silnici hrstka a neexistuje racionální důvod se jimi zabývat. Tady se ale nebavíme o žádných veteránech.“

„EU chce rozhodnutím soudu ustanovit, aby schvalovací kritéria platná v době uvedení aut plnících normy Euro 5 (auta v provozu nejpozději od roku 2009) a Euro 6 (auta v provozu nejpozději od roku 2014) plnila sice stále stejné limity, ovšem nikoli v rámci dobového testovacího cyklu (NEDC), ale v rámci toho novějšího a stále platného (WLTP),“ vysvětluje magazín eFahrer. „Místo ryze laboratorního zkoumání by tak došlo i na test ve skutečném provozu, ve kterém naprostá většina starších aut nemá šanci obstát, prostě pro to nebyla stavěná. A problém je to hlavně pro dieselová auta.“

Registrace prakticky všech aut s naftovými motory Euro 5 a ranými verzemi normy Euro 6 by podle varování německého ministra musela být zrušena. „Auta by pak musela být vyřazena z provozu a jejich provoz by byl možný pouze mimo veřejné komunikace,“ varuje Autoforum s tím, že na ráně by byla i v Česku extrémně populární Škoda Octavia třetí generace, která vstoupila do prodeje před 11 roky a dominantně se prodávala ve verzích 2,0 TDI, jejíž motor plní emisní normu Euro 6 v její původní verzi.

„NEDC simuluje jízdní cyklus po studeném startu, a tak bere v úvahu zahřívací fáze motoru, počínaje simulovanou jízdou v městské oblasti, po níž následuje krátký mimoměstský a dálniční úsek. Mezní hodnoty jsou uplatňovány jako průměr na ujetou vzdálenost 11 kilometrů, příslušná mezní hodnota tedy nemusí být v NEDC dodržena v každé situaci, jedná se o průměrnou hodnotu, protože dochází ke kolísání vlivem přirozených fyzikálních procesů v rámci cyklu. Například motor se chová jinak na dálnici než při městských jízdách z fyzikálních důvodů. Komise nyní zaujala opačný názor a uvádí, že limitní hodnoty škodlivin mají platit i mimo provozní a environmentální podmínky NEDC a pro každý moment každé jízdní situace,“ cituje Autoforum z materiálů německého ministerstva.

13. dubna 2018

Absurdní zákaz

Pravděpodobnost, že soud rozhodne ve sporu kladně, není moc velká. Šlo by totiž o zmiňovaný princip retroaktivity, tedy zpětné účinnosti právního předpisu, kdy tento právní předpis působí i zpětně do doby před svou platností.

„Podle názoru právníků ADAC nelze změny v postupu měření při pozdějším schvalování typu vozidla uplatnit zpětně. V této souvislosti je zákaz provozu absurdní,“ komentuje německý autoklub,

Předsedkyně Svazu německého automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová také vyzvala spolkovou vládu a Evropskou komisi, aby situaci urychleně vyjasnila. „Retroaktivní aplikace nových postupů a norem by v každém případě byla porušením zásady zákazu retroaktivity a právního státu v ústavním právu EU a Německa,“ řekla pro Rheinische Post.

Problematické by toto rozhodnutí bylo i politicky, protože by se proti tomu zvedla obrovská vlna odporu. „Komise nechce přijmout žádná opatření, která by jakýmkoli způsobem znevýhodňovala občany, kteří si koupili automobil v dobré víře. Zdůrazňujeme, že výrobci automobilů by neměli být zatěžováni žádnou další administrativní zátěží,“ uvedl komisař EU pro vnitřní obchod Thierry Breton pro agenturu DPA.

EU chce prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035 prakticky zakázat. Norma, kterou za členské státy vyjednávalo v roce 2022 české předsednictví Rady EU, je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55. Ten má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Autoři: , ,

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.