ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Evropa povolila výběr mýtného podle emisí aut. Je na zemích, zda ho zavedou

  • 113
Evropská unie reviduje svá pravidla pro výběr silničních poplatků. Cílem je snižovat emise skleníkových plynů a další dopady na životní prostředí a řešit přetížení silnic i financování silniční infrastruktury. Výsledkem je umožnění různých sazeb poplatků podle emisní normy vozidla.

Evropská komise schválila normu, která jednotlivým zemím umožní nastavit sazby mýtného na základě vypouštěných emisí CO2. Tento návrh byl poprvé projednáván na plénu Evropské komise už v roce 2018 a nyní Evropská komise přijala konečné rozhodnutí o dražších mýtných poplatcích za automobily, které nejvíce znečišťují životní prostředí.

Tato norma byla původně určena pouze pro těžká nákladní vozidla, ale při jednání byla rozšířena na autobusy, dodávky a osobní vozidla. Členské státy mohou navíc stanovit různě vysoké sazby mýtného nebo dálničních známek za užívání určité silniční sítě podle euronormy, nebo zcela osvobodit například elektromobily od placení dálničních poplatků za užívání silniční sítě.

„Tato revize zpoplatnění silničních komunikací se bude vztahovat nejen na znečištění ovzduší a hluk, ale také na emise CO2, což bude motivovat k ekologičtějšímu a efektivnějšímu provozu. To nám umožní dosáhnout snížení emisí z dopravy a účinně bojovat proti globálnímu oteplování,“ okomentoval Andreas Scheuer, německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury.

Mandát Rady nabízí soubor nástrojů, které členským státům umožňují výběr poplatků za používání silnic s cílem snížit znečištění z dopravy, dosáhnout větší plynulosti dopravního provozu a pokrytí nákladů spojených s výstavbou, provozem a údržbou pozemních komunikací.

Členské státy si budou i nadále moci zvolit způsob výběru poplatků podle vlastních preferencí. Zákon schválený Bruselem tedy není závazný pro členské státy Unie, ale ve skutečnosti je základem pro vlády, aby přijaly dálniční tarify, které zohledňují také emise automobilů už pro rok 2022. Rozhodnutí rovněž stanoví, že na čistší modely, jako jsou elektrická vozidla, lze uplatnit maximální slevu 75 %.  Členské státy budou mít možnost uplatňovat mýtné a poplatky za užívání na každý typ vozidla nezávisle. 

Obecně by členské státy měly příjmy z poplatků za pozemní komunikace a za externí náklady vyčleňovat na projekty v odvětví dopravy, zejména na podporu transevropské dopravní sítě. Takovou povinnost však nemají. U příjmů z přirážek je vyčleňování v odvětví dopravy povinné.

Tato pravidla umožní členským státům uplatňovat vyšší přirážku (až do výše 50 %) k poplatku za užívání pozemních komunikací vybíranému na konkrétních vysoce přetížených silničních úsecích, pokud s tím všechny dotčené členské státy souhlasí.

O poplatcích rozhodují státy

Výběr silničních poplatků je v EU na rozhodnutí jednotlivých zemí. Členské státy si tedy mohou zvolit, zda jej na svém území zavedou, či nikoli. Pokud se však rozhodnou silniční poplatky vybírat, musí při tom dodržovat určitá společná pravidla stanovená ve směrnici o eurovinětě. Cílem je zajistit, aby zavedením silničních poplatků nebyl diskriminován mezinárodní provoz, nebo aby výsledkem nebylo narušení hospodářské soutěže mezi dopravci.

Stávající pravidla EU upravující výběr silničních poplatků se týkají mýtného za ujetou vzdálenost a časových poplatků za užívání (vinět) pro těžká nákladní vozidla za použití určitých pozemních komunikací. Záměrem je, aby bylo možné z mýtného a vinět pro uživatele pozemních komunikací pokrýt náklady spojené s výstavbou příslušné infrastruktury a s jejím provozem a rozvojem. 

Tyto poplatky mohou být doplněny o poplatky za externí náklady, jež mají vést ke snížení znečištění ze silniční dopravy. Členské státy mohou rovněž upravovat poplatky za užívání pozemních komunikací s ohledem na přetížení silnic.