Neděle 24. ledna 2021, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. ledna 2021 Milena

Evropa povolila výběr mýtného podle emisí aut. Je na zemích, zda ho zavedou

Evropská unie reviduje svá pravidla pro výběr silničních poplatků. Cílem je snižovat emise skleníkových plynů a další dopady na životní prostředí a řešit přetížení silnic i financování silniční infrastruktury. Výsledkem je umožnění různých sazeb poplatků podle emisní normy vozidla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Evropská komise schválila normu, která jednotlivým zemím umožní nastavit sazby mýtného na základě vypouštěných emisí CO2. Tento návrh byl poprvé projednáván na plénu Evropské komise už v roce 2018 a nyní Evropská komise přijala konečné rozhodnutí o dražších mýtných poplatcích za automobily, které nejvíce znečišťují životní prostředí.

Tato norma byla původně určena pouze pro těžká nákladní vozidla, ale při jednání byla rozšířena na autobusy, dodávky a osobní vozidla. Členské státy mohou navíc stanovit různě vysoké sazby mýtného nebo dálničních známek za užívání určité silniční sítě podle euronormy, nebo zcela osvobodit například elektromobily od placení dálničních poplatků za užívání silniční sítě.

„Tato revize zpoplatnění silničních komunikací se bude vztahovat nejen na znečištění ovzduší a hluk, ale také na emise CO2, což bude motivovat k ekologičtějšímu a efektivnějšímu provozu. To nám umožní dosáhnout snížení emisí z dopravy a účinně bojovat proti globálnímu oteplování,“ okomentoval Andreas Scheuer, německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury.

Mandát Rady nabízí soubor nástrojů, které členským státům umožňují výběr poplatků za používání silnic s cílem snížit znečištění z dopravy, dosáhnout větší plynulosti dopravního provozu a pokrytí nákladů spojených s výstavbou, provozem a údržbou pozemních komunikací.

Členské státy si budou i nadále moci zvolit způsob výběru poplatků podle vlastních preferencí. Zákon schválený Bruselem tedy není závazný pro členské státy Unie, ale ve skutečnosti je základem pro vlády, aby přijaly dálniční tarify, které zohledňují také emise automobilů už pro rok 2022. Rozhodnutí rovněž stanoví, že na čistší modely, jako jsou elektrická vozidla, lze uplatnit maximální slevu 75 %.  Členské státy budou mít možnost uplatňovat mýtné a poplatky za užívání na každý typ vozidla nezávisle. 

Obecně by členské státy měly příjmy z poplatků za pozemní komunikace a za externí náklady vyčleňovat na projekty v odvětví dopravy, zejména na podporu transevropské dopravní sítě. Takovou povinnost však nemají. U příjmů z přirážek je vyčleňování v odvětví dopravy povinné.

Tato pravidla umožní členským státům uplatňovat vyšší přirážku (až do výše 50 %) k poplatku za užívání pozemních komunikací vybíranému na konkrétních vysoce přetížených silničních úsecích, pokud s tím všechny dotčené členské státy souhlasí.

O poplatcích rozhodují státy

Výběr silničních poplatků je v EU na rozhodnutí jednotlivých zemí. Členské státy si tedy mohou zvolit, zda jej na svém území zavedou, či nikoli. Pokud se však rozhodnou silniční poplatky vybírat, musí při tom dodržovat určitá společná pravidla stanovená ve směrnici o eurovinětě. Cílem je zajistit, aby zavedením silničních poplatků nebyl diskriminován mezinárodní provoz, nebo aby výsledkem nebylo narušení hospodářské soutěže mezi dopravci.

Stávající pravidla EU upravující výběr silničních poplatků se týkají mýtného za ujetou vzdálenost a časových poplatků za užívání (vinět) pro těžká nákladní vozidla za použití určitých pozemních komunikací. Záměrem je, aby bylo možné z mýtného a vinět pro uživatele pozemních komunikací pokrýt náklady spojené s výstavbou příslušné infrastruktury a s jejím provozem a rozvojem. 

Tyto poplatky mohou být doplněny o poplatky za externí náklady, jež mají vést ke snížení znečištění ze silniční dopravy. Členské státy mohou rovněž upravovat poplatky za užívání pozemních komunikací s ohledem na přetížení silnic.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Crashtesty s živými lidmi. Výrobcům figuríny nestačí, člověka plně nenahradí

Premium Automobilky udávají, že před uvedením vozu na trh proběhne 99 % nárazových testů virtuálně a 1 % ve zkušebně. Výrobci...

Autofotka týdne: Záhadná silueta na virtuálním veletrhu

S klasickými autosalony to šlo v posledních letech od desíti k pěti, covidová pohroma je tak pro organizátory skoro...

Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada a Alpine se chce...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...