Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

aktualizováno 
Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Podle analýzy společnosti Sanford C. Bernstein zveřejněné Bloombergem mohou v Hongkongu elektromobily nepřímo vypouštět až o dvacet procent víc oxidu dusíku než klasická benzinová auta. To staví do jiného světla snahy města dostat do ulic více „zelených“ ekologických aut.

Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde.

Hongkong totiž podle analytika Neila Beveridge, který se zabývá petrochemickým průmyslem, vyrábí v uhelných elektrárnách přes polovinu elektrické energie. „Město by se mělo zaměřit na změnu orientace směrem k zemnímu plynu a obnovitelným zdrojům, než začnou pobízet různými daňovými zvýhodněními k používání elektromobilů,“ komentuje.

Elektromobily mají podle analytika smysl jen tam, kde při výrobě elektřiny vzniká jen málo uhlíkatých emisí. „V Hongkongu a obecně v celé Číně počet elektromobilů narůstá, ale nesnižuje se znečištění. A daňoví poplatníci jsou nuceni to dotovat,“ vysvětluje analytik.

V bývalé britské kolonii je registrováno přes čtyři tisíce elektromobilů. Analytik Sanford C. Bernstein srovnal Teslu S, jedno z nejslavnějších elektrických aut dneška, a benzinové BMW 320i. Zjistil, že za 150 tisíc ujetých kilometrů zatíží tesla životní prostředí 4,4 tunami CO2 víc než BMW. Do porovnání zahrnul výrobu elektřiny i akumulátorů, ale také těžbu, přepravu a rafinaci ropy.

Tesla reagovala prohlášením, že její Model S v Hongkongu vyprodukuje asi polovinu CO2 na kilometr v porovnání s benzinovým autem. „Kromě toho se neustále zvyšuje podíl energie ze solárních a větrných elektráren a CO2 z elektřiny klesá každým rokem,“ dodává.

Na nákup elektromobilu mají v Honkongu pobídky, takže osvobození od registračního poplatku zlevní Teslu S o necelých 20 tisíc dolarů (to je asi 1,2 milionu korun), zatímco u trojkového benzinového BMW zaplatíte asi o 38 procent ceny navíc, vyjádřeno penězi je to přes šest set tisíc korun.

Hongkong uvádí údaje o podílech zdrojů elektřiny za rok 2012. V tom roce vyrobil z uhlí 53 elektřiny, v elektrárnách vyrábějících energii s pomocí zemního plynu vyrobil 22 procent a v jaderných elektrárnách dalších 22 procent. Do roku 2020 chce ale výrazně přepřáhnout na zemní plyn. V celé Číně se vyrábí v uhelných elektrárnách přes šedesát procent energie, stejný podíl energie z tepelných elektráren mají mimochodem i nejrozvinutější země světa.

Elon Musk z Tesly Motors navštívil Hongkong letos v lednu v rámci své cesty do Číny při hledání partnera, který by vyráběl jeho elektromobily pro místní trh. Automobilka chce ve spolupráci s úřady také rozběhnout program domácích nabíječek pro elektromobily.

Zajímavý přístup uplatnili v přístupu k elektromobilům v Singapuru. Joe Nguyen si tam zrovna z Hongkongu přivezl vůbec první teslu ve městě loni v červenci. Jenže když ji šel přihlásit, úřady mu naúčtovaly poplatky, které odpovídají emisím auta se spotřebou 9,5 litru na sto kilometrů (ekvivalent 222 g CO2/km). Joe Nguyen tedy zaplatil skoro 11 tisíc dolarů, informuje CNBC. Singapurské úřady totiž i v tomto případě hodnotily emisní bilanci při výrobě elektřiny.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

VIDEO Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Tesla má vlastní čip pro autonomní řízení. Umožní jí sdílené taxi

Tesla model 3.

Elon Musk oficiálně ukázal čip, který inženýři firmy Tesla speciálně navrhli tak, aby dokázal v automobilech této...

Najdete na iDNES.cz